Svar: 9 mdr gammel datter døjer med søvnen

1. juni 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor og far

Tak for jeres brev og velkommen til :) Det lyder som om, at I har fulgt med på sidelinjen længe, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :) Der er som jeg ser det flere ting, som spiller ind hos jer...

Jeres datter har det man kalder for en tidlig søvnfase - det betyder, at hun står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og derfor også går tidligt i seng. Og det er i princippet helt okay, det er dog naturligt, at hun har rigtig svært ved at sove senere, hvis I forsøger at trække hende...

Derudover fortæller I, at hun altid har været meget aktiv, og at hun er rigtig meget på. Hun er en pige, som suger til sig af indtryk, og som har haft svært ved at lukke af og koble fra siden hun var nyfødt.. og det skal hun naturligt have hjælp til.

Det lyder også som om, at hun har svært ved at sove sammenhængende. Hun sover ofte to kortere lure i løbet af dagen og når hun falder i søvn om aftenen, så vågner hun også meget hyppigt. Ofte med 30-45 minutters interval, og det lyder faktisk som om, at hun ofte vågner, når hun skifter fra et søvnstadie til et andet...

Derudover så går hun lige nu igennem separationsfasen, hvilket naturligt vil gøre hende ekstra tryghedssøgende og samtidig giver denne periode også en motorisk og mental uro, som vil gøre det ekstra svært for hende at koble fra og finde ro, når hun skal sove. Så nogle af de udfordringer I altid har haft bliver altså forstærket netop nu, hvilket naturligt ikke gør situationen lettere...

Jeg vil foreslå, at I bevidst arbejder på at gøre hendes middagslur længere. Det er helt okay, at hun til sin første lur sover 30-60 minutter, men når hun puttes til middagsluren vil det være godt, hvis I kan få den til at vare f.eks. 1.5 time... Både fordi søvnen om dagen er vigtig for hendes udviking og overskud, det påvirker også nattesøvnen og evnen til at sove der, og også fordi at varigheden af middagsluren vil kunne gøre, at hun ikke er helt så træt om aftenen og derfor måske kan puttes lidt senere end tilfældet er lige nu. Det er nemlig ofte sådan, at jo tidligere natten starter jo mere urolig vil natten ofte også være, så ved at flytte lidt på hele dagens rytme - og ikke kun på puttetidspunktet aften - kan I altså godt være heldige at få lidt roligere aftener og nætter.

Samtidig vil en senere putning om aftenen også give mulighed for at hun der tilbydes et godnatmåltid, så hun får lidt ekstra mad i maven og måske af den grund også kan sove lidt bedre.

Jeg kan ikke helt tyde, hvorvidt hun tilbydes 2 eller 3 flasker i døgnet, men de fleste børn vil have brug for 3 flasker i 9 måneders alderen - og jeg vil faktisk anbefale jer at I forsøger dette.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider - men en plan, som I kan arbejde lidt hen imod - ser således ud:

Vågner og dagen begynder ofte kl 06...

Morgen 7.00: Havregrød, vand af kop

Puttes til dagens første lur omkring kl 08, hvor hun tydeligt er træt

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle/fiskedelle eller lignende. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, og stimuleres rigtig godt på ...

Annonce

... denne måde med lidt babymassage osv. Badet lægges her for at hjælpe hende til større ro og forhåbentlig bedre middagslur

Flaske og puttes til middagsluren som nu ca kl 13 - og skal her så hjælpes til at sove en længere lur. Meget gerne 1.5 time...

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Aften 17: Aftensmad, udgangspunktet jeres mad, hvis I kan nå det.. kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad i stykker, små hapsere og større stykker i hånden, vand af kop.

I leger og hygger lidt...

Tilbydes en godnatgrød f.eks. flerkornsgrød eller måske blot en moset banan, som en fast del af putteritualet. Får børstet tænder...

Flaske og puttes til natten ca. kl 19...

Sen aften 22-23: Drømmeflaske....

Jeg tænker, at I skal forsøge at finde ud af, hvordan I kan få jeres datter til at sove en længere middagslur - det er her jeres ressourcer skal sættes ind lige nu - og det kan f.eks. gøres ved at give hende et bad før og også give hende en flaske. I kan lægge jer med hende i dobbeltsengen, evt. holde en flaske parat, så hun kan få lidt ekstra at drikke, hvis hun efter 30 minutter viser tegn på at ville vågne, så I bruger den på at holde hende sovende.. I kan også putte hende i egen seng og stå parat til at hjælpe, hvis hun der viser tegn på at ville vågne, eller I kan trille hende en tur og holde barnevognen i bevægelse indtil I har passeret det tidspunkt, hvor hun normalt vågner op - for på den måde at hjælpe hende til at sove længere tid der. som sagt meget gerne 1.5 time, hvis det kan lykkes for jer....

Man siger normalt at søvn avler søvn, og jeg tænker faktisk, at den længere middagslur og det at hun får en erfaring med sig om at sove et lidt længere søvnstræk vil hjælpe hende til også at sove bedre om aftenen... samtidig med at det naturligt vil kunne rykke hendes puttetidspunkt måske bare en times tid, så natten ikke starter helt så tidligt, og hun af den grund også vil kunne sove bedre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg kan som nævnt ikke se, hvornår I giver hende flaske - men før middagslur, aften og sen aften vil være rigtige godt lige nu for at sikre, at hun ikke vågner fordi hun reelt har behov for mælken/væsken...

Hvis det ikke lykkes for jer at forlænge hendes middagslur, så kan en mulighed også være at give hende 3 korte lure dagligt, så hun ikke skal kæmpe for at holde sig vågen kl 17, hvor hun tydeligt er rigtig træt, men i stedet puttes til en 3. lur der... og derefter så kan holde sig vågen til at få aftensmad sammen med jer. I givet fald vil det være en god idé at lægge bad ind om aftenen, så hun f.eks. har en rytme sidst på dagen, der hedder:

17-17.30: Sover dagens 3. lur

Aften 18: Aftensmad, med udgangspunkt i jeres mad...

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får babymassage osv.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19... og får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca.. 19.30

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

En sådan løsning/rytme er bestemt også en mulighed, og det kan også hjælpe jer til roligere aftener, hvor hun ikke vågner efter 30 minutter og tydeligt har svært ved at sove igen.. De 30 minutter kan ligge kl 17-17.30 i stedet og dermed udgøre en 3. lur...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder