Motorisk uro, søvn og hyppige natteamninger

2. juni 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Motorisk uro, søvn og hyppige natteamninger

Kære Helen

Tak for en enormt brugbar brevkasse.

Jeg har problemer med min drengs søvn og hyppige natamninger.

Han er 4,5 måned, trives, vejer 8,5kg og er 69cm. Jeg har siden fødslen kæmpet lidt med mælkeproduktionen. Har prøvet alt fra ammete/kiks, masser af HTH til diverse pumperegimer. Jeg kan lige knap følge med hans store appetit, han spiser altid op på begge bryster og vi har de seneste 3 måneder suppleret med en enkelt flaske MME før sengetid (nu 140mL). Det fungerer fint - indtil nu.

Han har tidligere sovet 3 timers stræk om natten og er nem nok at putte efter et bad. Men de seneste 3 uger er han begyndt at vågne og insistere på bryst hver 1,5-2. time. Han er samtidig blevet motorisk ekstremt urolig mens han sover. Fægter vildt med arme og ben, vækker mig og så sig selv. Jeg har prøvet at lægge ham i alle mulige og umulige positioner, lægge ham ind til mig, svøbe ham, white noise, holde ham fast, ae ham, synge ...

Annonce

... for at holde ham i søvnen, men han spræller videre til han vågner og vil have bryst. Hvis han ligger på maven kravlekryber han i søvne.

Jeg troede først det var et appetitspring, men han sover ikke længere af at få MME, selv i store portioner. Jeg kan leve med den dårlige søvn hvis det er en periode, men er nervøs for om vi er på vej ind i en dårlig vane.

Han sover typisk 3 lure om dagen hvoraf den ene er lang (ca 3 timer), men om det er formiddags- eller middagsluren kommer an på hvor træt han er efter natten. Han spræller ikke under sine dagslure.

Vi er ganske aktive i de vågne timer, tumler en del, går lange ture, synger/pludrer sammen osv. Jeg tror ikke han er understimulerede, men han er også ellers så glad og tilfreds og opsøgende social at jeg dårligt kan tro at han er overstimuleret.

Hvar foregår der mon? Kan jeg ændre på noget så vi får sovet mere og bedre?
Hjælp.

Venlig hilsen
Trættemor med trætte bryster

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor