Brev:
Motorisk uro, søvn og hyppige natteamninger
2. juni 2020
Alder:
4 mdr.
Motorisk uro, søvn og hyppige natteamninger
Kære Helen
Tak for en enormt brugbar brevkasse.
Jeg har problemer med min drengs søvn og hyppige natamninger.
Han er 4,5 måned, trives, vejer 8,5kg og er 69cm. Jeg har siden fødslen kæmpet lidt med mælkeproduktionen. Har prøvet alt fra ammete/kiks, masser af HTH til diverse pumperegimer. Jeg kan lige knap følge med hans store appetit, han spiser altid op på begge bryster og vi har de seneste 3 måneder suppleret med en enkelt flaske MME før sengetid (nu 140mL). Det fungerer fint - indtil nu.
Han har tidligere sovet 3 timers stræk om natten og er nem nok at putte efter et bad. Men de seneste 3 uger er han begyndt at vågne og insistere på bryst hver 1,5-2. time. Han er samtidig blevet motorisk ekstremt urolig mens han sover. Fægter vildt med arme og ben, vækker mig og så sig selv. Jeg har prøvet at lægge ham i alle mulige og umulige positioner, lægge ham ind til mig, svøbe ham, white noise, holde ham fast, ae ham, synge for at holde ham i søvnen, men han spræller videre til han vågner og vil have bryst. Hvis han ligger på maven kravlekryber han i søvne.
Jeg troede først det var et appetitspring, men han sover ikke længere af at få MME, selv i store portioner. Jeg kan leve med den dårlige søvn hvis det er en periode, men er nervøs for om vi er på vej ind i en dårlig vane.
Han sover typisk 3 lure om dagen hvoraf den ene er lang (ca 3 timer), men om det er formiddags- eller middagsluren kommer an på hvor træt han er efter natten. Han spræller ikke under sine dagslure.
Vi er ganske aktive i de vågne timer, tumler en del, går lange ture, synger/pludrer sammen osv. Jeg tror ikke han er understimulerede, men han er også ellers så glad og tilfreds og opsøgende social at jeg dårligt kan tro at han er overstimuleret.
Hvar foregår der mon? Kan jeg ændre på noget så vi får sovet mere og bedre?
Hjælp.
Venlig hilsen
Trættemor med trætte bryster