Svar: Motorisk uro, søvn og hyppige natteamninger
2. juni 2020
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor.. med trætte bryster :)
Tak for dit brev og velkommen til, det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen et stykke tid, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det lyder som om, at du har truffet den rette beslutning med at give flaske om aftenen og derudover bibeholde amning - og det fungerer ret godt for jer, så det er super dejligt. Det lyder dog også som om, at jeres dreng begynder at blive lidt mere sulten...
Du har fuldstændig ret i, at der godt kan være tale om et appetitspring. Jeres dreng er en fysisk stor dreng på 8.5 kg/69 cm, og han har naturligt brug for en del mælk. Og han vil netop ofte melde sig om natten, fordi du der producerer mere af det mælkestimulerende hormon, så det giver ekstra mælk, at du ammer om natten. Din mælkeproduktion også også af hyppigere amning, så det giver mere mælk, at han pludselig spiser hver 1.5-2 time i stedet for hver 3-4 time... Hans ændrede spisemønster kan altså godt være tegn på, at han har behov for at få sat produktionen lidt op.
Samtidig har han nu også en alder, hvor han let lader sig forstyrre, når han skal spise i løbet af dagen. Han vil naturligt være mere og mere optaget af de ting, som sker omkring jer, han vil lægge mere og mere mærke til, hvorvidt I er hjemme eller ude og du vil måske opleve, at han nogle gange slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, atter slipper og pludrer lidt med dig, tager fat og slipper igen, fordi far så kommer ind i stuen, og det er mere interessant.. og det betyder, at han godt i løbet af dagen kan begynde at "slatspise" lidt og derfor ikke får helt nok - så han er nødt til at søge det ekstra om natten.
Da han er 4.5 måned nu, vil det være en god idé, at du forsøger at se om du kan få ham til at spise lidt længere tid ved brystet i løbet af dagen, fortsat amme ham fra begge sider osv. som du plejer, så han fyldes godt op der. Det er også fint at lægge ham hyppigere til, for at se om det kan øge din mælkeproduktion ydeligere - det skulle gerne ske i løbet af et par dage...
Hvis det ikke hjælper, så kan det godt være en idé, at du begynder at supplere med en flaske i løbet af dagen også - så han f.eks. får to flasker dagligt, eller du kan begynde at give flaske sen aften, så han får en flaske, når han puttes og endnu en omkring 23-24, det der også kaldes en drømmeflaske. Du skal dog være opmærksom på, at jo mere flaske du giver og jo mindre du ammer, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes og jo mere vil han få naturligt behov for flasken - og amningen vil trappes ud.
Hvis et øget mælkeindtag ikke gør nogen forskel, så kan det godt være, at han er ved at være parat til lidt skemad. Det er vigtigt at han er mindst 17 uger gammel og det er vigtigt, at du starter op med små smagsprøver. Han skal have samme mængde mælk, som han plejer at få - skemaden skal komme ud over det vanlige indtag og i begyndelsen ganske lidt.
Han skal være både fysiologisk og mentalt klar til skemad. Fysiologisk parat betyder f.eks. at hans mave- og tarm skal være i stand til at nedbryde fastere føde og det vil være rigtig godt, hvis han ikke har problemer med forstoppelse... Han må også gerne savle og danne mundvand - det kan være tegn på, at der er flere enzymer, som kan nedbryde føden. Det er vigtigt, at han kan holde sit hoved selv og dreje hovedet efter skeen, ligesom han skal kunne åbne munden bevidst, når du nærmer dig hans mund med en ske - f.eks. når han får sine d-dråber.
Mentalt skal han vise interessse for skemaden. Når du sidder med ham på skødet, og du selv spiser mad, så skal han følge det du spiser med sine øjne, og han vil måske forsøge at række ud efter din mad. Han skal virke interesseret i mad og drikke, der står på bordet og han skal med smask og kropssprog vise at han er interesseret i mad. Hvis han slet ikke viser interesse for det, så er det for tidligt at begynde, så er det bedre, at du giver lidt ekstra mælk lige nu...
Når det er tid til skemad, så vil jeg anbefale, at du starter til frokost med f.eks. lidt grød. I starten få skefulde og så øger du gradvist til ca ½ dl. Når han kan spise ½-¾ dl. uden problemer, så kan du begynde at give ham lidt grøntsagsmos til aften. Det er bedre, at han tilbydes ½-¾ dl. skemad 2 gange dagligt, end 1.5 dl. på en gang... Grød kan f.eks. være ris, majs, hirse, boghvede, quinoa (ris og quinoa bør han ikke få dagligt) og grøntsagsmos kan være lavet af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash...
Der skal tilsættes mme og fedtstof til den hjemmelavede grød og mos. Du kan også vælge at købe færdige produkter, som passer til børn i 4 måneders alderen.
Det er helt perfekt med de 3 lure dagligt, og han må meget gerne variere, så han nogle gange sover sin længste lur formiddag og andre gange eftermiddag - det er helt okay at dette er fleksibelt efter hans behov. Det vil dog naturligt spille ind på tidspunktet for hans frokost, men det er stadig okay :)
En skitseret dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre og får ofte en ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes evt. smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes (suppleres evt. med flaske) og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften: Tilbydes evt. smagsprøver på lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres dog først, når det fungerer med grød til frokost... måske efter 3 ugers tid... Indtil da kan han amme en ekstra gang om aftenen...
Ammes eller flaske og puttes til natten
Sen aften: Ammes eller flaske og sover videre...
Nat: Ammes og sover videre...
Den motoriske uro hører også alderen til, og det er helt naturligt, at han nu får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Det er her vigtigt, at du er opmærksom på at hjælpe ham med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn osv. - uden at du behøver tage ham op, vugge ham, give ham bryst, flaske eller lignende. Prøv om du kan hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og jeg vil derudover anbefale dig meget min bog "Helens bog om Børn & Mad", som guider dig igennem fra de første smagsprøver, og til din dreng er 18 måneder gammel :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2019...
Glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske