Svar: Kan kun sove i barnevogn eller i tremmeseng

12. maj 2020

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Når jeres dreng i dagplejen kan falde i søvn, imens han sidder og spiser frokost, så må det være fordi han der bare er rigtig træt - godt fyldt op af indtryk, leg, aktiviteter og udeliv gør, at han, når han sætter sig til bordet, bare falder i søvn... måske skal han der puttes lidt før, så han ikke "taber hovedet i tallerkenen" :)

Når han putter sig hos mormor, men ofte kke gør det hos mor eller far, og hos jer i stedet skal puttes i sin tremmeseng, barnevogn eller køres i bilen, så hænger det sandsynligvis sammen med, at det er det, han har lært. I forældre har sandsynligvis fra han var ganske lille vænnet ham til netop at sove i seng eller barnevogn, og det er derfor det han forbinder med at skulle sove - og rigtig mange forældre vil misunde jer, hvor let det egentlig lyder at putte ham der, men I savner, at han også nogle gange vil putte sig ind til jer... Og mormor har sandsynligvis, når hun har passet ham, siddet meget med ham, og derfor har han lært, at det er sådan, man gør hos hende :)

Vi har alle sammen søvnassociationer, altså nogle faste rutiner og ritualer, som hjælper os med at finde ro og overgive os til søvnen. Voksne har dem, og børn har dem, og netop rutinerne, giver genkendelighed, tryghed og ro. Der er mindre gode søvnassociationer, og der er gode søvnassociationer, og ofte vil man sige, at det er godt, hvis jeres dreng kan puttes i egen seng, lægge sig til at sove med sin puttebamse, putteklud, godnathistorie, kærtegn, godnatsang og lignende... altså med et ritual, som gør ham uafhængig af jer forældre. Det hjælper ham netop til også at kunne falde i søvn i dagplejen eller når mormor passer ham, det hjælper ham til at finde ro, selvom mor og far ikke er der. Hvis han derimod havde lært at falde i søvn i jeres favn og forbandt det at skulle sove med at sidde hos jer, så ville det være svært for andre at putte ham. Samtidig giver det ham en god fornemmelse, at han er i stand til at overgive sig til søvnen med sin bamse osv. Det er trygt og godt.

Jeg forstår dog godt, at du nogle gange synes, det kunne være dejligt, hvis I kunne sidde lidt og putte sammen, og det er også vigtigt, at I gør dette. Måske kan I ...

Annonce

... gøre det, som optakt til at skulle sove - altså før han puttes - så han hos jer kan sidde og få læst historie og derefter komme over i sin tremmeseng, så I på den måde stadig får lidt nærhed ind før putning. I skal naturligvis også være der for ham, lade ham sidde på skødet, putte og kramme i løbet af dagen, så det ikke kun er når han skal sove, men også hvis han generelt er lidt træt eller måske ked af det.

Børn i jeres drengs alder vil ofte være trætte sidst på dagen, og der skal ikke så meget til, før de mister overblikket og overskuddet f.eks. når I kommer hjem fra dagpleje eller ved spisetid om aftenen. Om eftermiddagen kan han have stor glæde af at sidde lidt på skødet, lige lande derhjemme, og om aftenen vil han på samme måde kunne have glæde af at sidde lidt hos jer og måske få lov til at spise lidt fra jeres tallerken. Det kan også være en god idé, at I tidlig morgen lader ham komme ind i jeres seng, hvis han vågner af en drøm og har svært ved at sove videre.. så kan I ligge lidt sammen i sengen og her putte, nusse og kramme lidt, før det er tid til at stå op... alt sammen naturligt som han viser behov for, hvis han bare er spilvågen og klar til at starte dagen, så er I nødt til at stå op :)

Igen - alt det I lærer ham, de rutiner I giver ham, vil naturligt følge med fremadrettet, så hvis I f.eks. begynder at lære ham, at I sidder sammen, når han hentes fra dagpleje, læser lidt i bog, bygger puslespil eller lignende, så vil han naturligt lære denne rutine og vil søge den fremadrettet. Det vil være "måden I lander på derhjemme", også når han starter i vuggestue, kommer i børnehave osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mit råd vil være, at I bibeholder de gode putterutiner med putning i barnevogn og tremmeseng, og så i løbet af dagen giver ham mulighed for at sidde og putte hos jer på andre tidspunkter. Når det så er sagt, så skal I naturligt lytte til hans behov og signaler, og hvis han er for aktiv, ikke har ro i kroppen til at putte, når I forsøger, så er det helt okay :) Han har en alder, hvor han naturligt er motorisk godt igang og generelt har svært ved at sidde stille i længere tid... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder