Svar: Vågentid og søvn
6. maj 2020
Alder:
3 mdr.
Kære Liv
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til :)
Der sker rigtig meget med din drengs søvn og udvikling netop nu, og hans rytme og søvnrutiner vil ændre sig lidt hele tiden... søvnhjulet er lavet for et barn på 3-4 måneder, så selvom det ikke passer på ham lige nu, så kan det sagtens gøre det, når han bliver 4.5 måned gammel :)
Det er vigtigt, at du ikke holder din dreng vågen mod hans vilje. Når han tydeligt er træt og har brug for at sove, så skal du naturligt putte ham og lade ham sove - og som jeg ser din dagsplan, så lyder det det som, at han sover ret godt og meget efter bogen :)
Du nævner, at det nogle gange kan tage lang tid at putte ham og du skriver, at du er i tvivl om, hvorvidt han så puttes for tidligt.. og ja, det kan godt være. Han begynder nu at gå fra at være spædbarn til at være en aktiv lille baby, og han vil naturligt blive mere og mere opmærksom på verden, og hvad der sker omkring jer. Han har brug for stimuli og oplevelser, brug for at du tumler med ham osv. og nogle gange vil han derfor gabe og virke utilfreds og pylret, og hvor det ikke er fordi han skal sove, men fordi han måske keder sig...
Derfor kan det nogle gange være en idé at du tumler og leger lidt ekstra med ham og på den måde aktiverer ham lidt mere, og så vil han måske være mere parat til at sove 20 minutter efter - fremfor at du f.eks. bruger 20 minutter på at få ham til at overgive sig til søvnen...
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 3-4 måneder er ca. 15 timer i døgnet og mange børn trives med en rytme, hvor de sover ca 5 timer om dagen fordelt på 3 (evt. 4) lure og 10 timers nattesøvn. Din dreng sover ofte ca. 11 timer om natten fra kl 20 til 07 og så sover han 4 lure dagligt tilsammen ca. 5.5 time. Samlet sover han altså ca. 16.5 time, og det er naturligvis mere end gennemsnittet, men stadig okay :)
Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke på nogen måde må virke sløv, når han er vågen. Han skal være aktiv, opmærksom, pludre med dig, kikke sig omkring osv. så han er på, når han er vågen :)
Det lyder som om, at hans rytme lige nu fungerer, og du skal derfor ikke ændre på noget. Stille og roligt vil han sandsynligvis begynde at kunne være vågen i længere tid og han vil måske begynde at sove 3 lure dagligt - og det vil være rigtig fint, men det er ikke noget han skal, hvis du og han trives, som det er :)
Når han er urolig om natten, så kan det både hænge sammen med, at hans nattesøvn er lang, og at han derfor kan have en lidt lettere nattesøvn. Det hænger dog også sammen med hans alder og udvikling og det faktum, at han netop observerer mere og bliver mere og mere bevidst. Det betyder, at hans drømmeaktivitet er stor lige nu, ligesom han også har en naturlig motorisk uro og derfor vil begynde at skifte stilling under søvn. Mange børn vil derfor begynde at protestere mod svøb, fordi det forhindrer dem i at flytte på sig, når de sover, og det irriterer dem at blive holdt fast :)
Du kan forsøge at hjælpe ham til ro med dine hænder og kærtegn. Hjælpe ham tilbage på ryggen, hvis han er trillet om på siden eller maven. Holde dine hænder beroligende på ham, så han kan mærke dig, evt. forsøge at samle hans hænder på brystkassen, så du med dine hænder hjælper ham til at holde sammen på sig selv.
Det kan være en fordel, hvis hans seng kan kobles til din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt :) Det, at han kan ligge i egen seng, men stadig have dig ved siden af sig, og du med dine hænder og kærtegn kan give ham ro, så han mærker dig, kan nogle gange være løsningen for jer begge, og det der sikrer jer begge lidt mere rolige nætter :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god St. Bededag til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske