Svar: Vågentid og søvn

6. maj 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Liv

Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til :)

Der sker rigtig meget med din drengs søvn og udvikling netop nu, og hans rytme og søvnrutiner vil ændre sig lidt hele tiden... søvnhjulet er lavet for et barn på 3-4 måneder, så selvom det ikke passer på ham lige nu, så kan det sagtens gøre det, når han bliver 4.5 måned gammel :)

Det er vigtigt, at du ikke holder din dreng vågen mod hans vilje. Når han tydeligt er træt og har brug for at sove, så skal du naturligt putte ham og lade ham sove - og som jeg ser din dagsplan, så lyder det det som, at han sover ret godt og meget efter bogen :)

Du nævner, at det nogle gange kan tage lang tid at putte ham og du skriver, at du er i tvivl om, hvorvidt han så puttes for tidligt.. og ja, det kan godt være. Han begynder nu at gå fra at være spædbarn til at være en aktiv lille baby, og han vil naturligt blive mere og mere opmærksom på verden, og hvad der sker omkring jer. Han har brug for stimuli og oplevelser, brug for at du tumler med ham osv. og nogle gange vil han derfor gabe og virke utilfreds og pylret, og hvor det ikke er fordi han skal sove, men fordi han måske keder sig...

Derfor kan det nogle gange være en idé at du tumler og leger lidt ekstra med ham og på den måde aktiverer ham lidt mere, og så vil han måske være mere parat til at sove 20 minutter efter - fremfor at du f.eks. bruger 20 minutter på at få ham til at overgive sig til søvnen...

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 3-4 måneder er ca. 15 timer i døgnet og mange børn trives med en rytme, hvor de sover ca 5 timer om dagen fordelt på 3 (evt. 4) lure og 10 timers nattesøvn. Din dreng sover ofte ca. 11 timer om natten fra kl 20 til 07 og så sover han 4 lure dagligt tilsammen ca. 5.5 time. Samlet sover han altså ca. 16.5 time, og det er naturligvis mere end gennemsnittet, ...

Annonce

... men stadig okay :)

Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke på nogen måde må virke sløv, når han er vågen. Han skal være aktiv, opmærksom, pludre med dig, kikke sig omkring osv. så han er på, når han er vågen :)

Det lyder som om, at hans rytme lige nu fungerer, og du skal derfor ikke ændre på noget. Stille og roligt vil han sandsynligvis begynde at kunne være vågen i længere tid og han vil måske begynde at sove 3 lure dagligt - og det vil være rigtig fint, men det er ikke noget han skal, hvis du og han trives, som det er :)

Når han er urolig om natten, så kan det både hænge sammen med, at hans nattesøvn er lang, og at han derfor kan have en lidt lettere nattesøvn. Det hænger dog også sammen med hans alder og udvikling og det faktum, at han netop observerer mere og bliver mere og mere bevidst. Det betyder, at hans drømmeaktivitet er stor lige nu, ligesom han også har en naturlig motorisk uro og derfor vil begynde at skifte stilling under søvn. Mange børn vil derfor begynde at protestere mod svøb, fordi det forhindrer dem i at flytte på sig, når de sover, og det irriterer dem at blive holdt fast :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan forsøge at hjælpe ham til ro med dine hænder og kærtegn. Hjælpe ham tilbage på ryggen, hvis han er trillet om på siden eller maven. Holde dine hænder beroligende på ham, så han kan mærke dig, evt. forsøge at samle hans hænder på brystkassen, så du med dine hænder hjælper ham til at holde sammen på sig selv.

Det kan være en fordel, hvis hans seng kan kobles til din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt :) Det, at han kan ligge i egen seng, men stadig have dig ved siden af sig, og du med dine hænder og kærtegn kan give ham ro, så han mærker dig, kan nogle gange være løsningen for jer begge, og det der sikrer jer begge lidt mere rolige nætter :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god St. Bededag til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke