Brev:
Vågentid og søvn
6. maj 2020
Alder:
3 mdr.
Vågentid og søvn
Kære Helen.
Tak for en super god brevkasse, jeg har haft stor glæde af.
Jeg er mor til en dreng på nu 3 mdr. Han ammes fuldt og følger sin vækstkurve. Han vejer pt. 6,8 kg og er 63 cm.
Jeg har købt og læst din bog om søvn, og vil prøve at følge søvnhjulet, men problemet er, at min søn højst kan være vågen 1,5 time pt. før end han bliver træt. Hvis jeg prøver at holde ham vågen længere tid, bliver det ikke en god ekstra vågentid. Han bliver pylret, vil ingenting og græder.
Pt. ser han døgnrytme nogenlunde sådan ud:
07.00: vågner
08.30-10.30: første lur
10.30-12.00: vågentid
12.00-14.00: anden lur
14.00-15.30: vågentid
15.30-16.15: tredje lur
16.15-17.45: vågentid
17.45-18.30: fjerde lur
18.30-20.00: vågen og puttes derefter
Det tager nogle gange lang tid at putte ham - måske fordi han puttes for tidligt? - men han bliver som sagt pylret, træt og irritabel efter 1,5 time, hvorfor han puttes der.
Er det unormalt, at han ikke kan være længere vågen? Og at jeg derved ikke kan få ham ind i søvnhjulets struktur? Hvorfor skal jeg forvente at han kan være længere tid vågen?
Jeg har prøvet at tale med min SP om det, men hun siger ikke så meget til det.
Derudover sover min søn meget uroligt om natten (vender og drejer sig, slår hovedet fra side til side med lukkede øjne samt vækker sig selv med sine arme (tror det er falderefleksen), men græder ikke). Vi har prøvet at svøbe ham, men det virker ikke længere så godt og han virker irriteret af det. Er det normalt med så meget uro? Er der noget, man kan gøre eller vil det gå væk af sig selv?
Bedste hilsner
Liv