Svar: Søvnmønster 1,5 år

5. maj 2020

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære verdens heldigste mor

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :) Det lyder som om, at I trives og nyder at være en familie på fire :)

Det vil ofte være godt, hvis jeres dreng med den alder han har, puttes 5-6 timer efter, at han er stået op. Det betyder, at hvis han starter dagen omkring kl 06-06.30, så vil han ofte være putteklar til middagslur omkring kl 12.. og hvis han står op af sin middagslur mellem 14.30-15, så vil han ofte være putteklar igen 20-20.30.. sover han kortere middagslur, vil han skulle puttes tidligere om aftenen. Hos jer lyder det derfor helt naturligt, at han ofte ikke kan sove, når I putter ham kl 19-19.30, men først sover ca. en times tid efter... :)

Hvorvidt I fortsat kan putte ham i seng tidligere, eller om I bør vente med at putte ham til han tydeligt er parat afhænger helt af, hvordan han har det med at ligge i sin seng. Hvis han nyder at ligge der, lege lidt med en bamse, kikke i en billedbog, eller måske bare har brug for at tumle lidt omkring, før han er parat til at sove, så må I meget gerne lade ham tumle - og I behøver ikke sidde og kikke på ham imens. Nogle børn har behov for at brænde lidt overskudsenergi af på denne måde og kan derefter så bedre finde roen og her kan I så være der for ham, holde lidt i hånden, læse lidt, synge en sang eller lignende, hvis I fornemmer, at han har brug for det :)

Du skriver, at I ikke vil gøre forskel på jeres børn - og det forstår ...

Annonce

... jeg godt :) Børn er dog forskellige og kan sagtens have forskelligt behov, så hvor storesøster har haft brug for at I sidder hos hende, så er det ikke sikkert, at lillebror har det på samme måde. Derfor må I forsøge at være lidt fleksible i forhold til, hvad de viser behov for og netop anerkende, at de kan have brug for at tingene gøres lidt forskelligt :)

Hvis I ved, at puttetidspunktet er rigtigt, og han stadig fjoller og pjatter, så må I gerne gå fra ham - ikke fordi han skal blive ked af det, men fordi I derved signalerer, at det er sovetid og ikke legetid. Ofte behøver I kun at gå væk et par gange, så forstår han godt, at han nu skal lægge sig ned :) Og så kan I igen være der for ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han kalder, skal I naturligt komme ind til ham, men det er vigtigt, at I også kigger til ham, selvom han ikke kalder, og meget gerne før han evt. bliver ked af det. Det er netop vigtigt, at han ikke forbinder det at skulle sove med noget, som er utrygt. Det skal være dejligt og rart at komme i seng, og derfor må han ikke blive ked af det, når I går fra ham. Hvis I vælger at gå, så skal I derfor komme tilbage, for at berolige og betrygge og på den måde gradvist lære ham, at I stadig er der, passer på ham, og at han fint kan ligge i sin seng, selvom I f.eks. ryder op i køkkenet :) Og græder han, så skal I ikke gå fra ham:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Og god St. Bededag til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39