Brev:
Søvnmønster 1,5 år
5. maj 2020
Alder:
18 mdr.
Søvnmønster 1,5 år
Kære Helen.
Tak for en skøn brevkasse, som jeg ofte har fundet hjælp og gode råd i 🙏
Nu har jeg selv brug for lidt hjælp.
Vores søn på 1,5 er pt. 1-1,5 time om at falde i søvn om aftenen og til det har jeg et par spørgsmål:
1) Han vågner typisk kl. 6.00 og afleveres i dagpleje 7.45. Han sover typisk middagslur på 2,5 time og vågner omkring 14.30-15.00, hvor han hentes. Vi spiser til aften kl. 17.00 og han får et nattemåltid igen kl. 18.30 - han spiser altid rigtig godt til alle måltider.
Han er en super aktiv dreng, der brænder rigtig meget krudt af om dagen, samtidig er han enormt nysgerrig og udforskende.
Vores problem består i, at han de fleste aftener først sover kl. 20.30, selvom vi går ind med ham kl. 19-19.30. Når han sover, gør han det til gengæld også til næste morgen!
Vi vil ikke vække ham fra middagslur, for den har han brug for.
Jeg husker at du tidligere har givet en “vejledning” i hvornår børn “bør” være klar til at sove til natten ift. den øvrige dagsryme - kan du hjælpe mig her?
2) Vi har altid siddet hos vores ældste indtil hun sov og gør det også med vores søn. Vi vil helst ikke gøre forskel med mindre det kan bidrage positivt til vores søns nattesøvn.
Mit spørgsmål går derfor på; hvis han bare fjoller, snakker osv. mens vi er hos ham, tænker jeg det måske ville virke at gå ud og selvfølgelig komme når han kalder. Vil det give ham samme tryghed at vi kommer når han kalder, som det vil, at vi er der indtil han sover?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Verdens heldigste mor