Svar: Hjælp til sovevaner

5. maj 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til August

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)

Den rytme du beskriver lyder umiddelbart rigtig fin, og hvis du fornemmer, at det fungerer bedre med ca 1.5 times vågenhed mellem lurene, så er det sådan, du skal gøre. Der er ingen grund til at trække tiden, så August bliver overtræt og det bliver sværere for dig at få ham til at sove. Så er det bedre, at hans vågenperioder er kortere og at han i stedet får 3 lure dagligt.

Det er dog vigtigt, at du kommer lidt væk fra at amme ham i søvn, og det dur slet ikke, hvis du står foroverbøjet ved barnevognen, for at amme ham imens han ligger i den. Det kan du ikke holde til og det vil ikke fungere for jer fremadrettet.

Det lyder som en god idé, at du forsøger at skabe lidt struktur, fast rytme og genkendelighed - og jeg vil foreslå, at du om formiddagen lige nu bruger slyngevuggen, da det lyder til at kunne fungere og til middagsluren kan du så putte ham i barnevognen. Ved dagens 3. lur kan du variere og nogle gange måske vælge at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen...

Han er motorisk stærk og rigtig godt igang, lægger sig allerede op på alle fire, og det er super godt. Derfor vil jeg foreslå, at du sætter ham i barnevognen og triller ham en tur, når det er tid til at sove. Han kan sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og blive fyldt op med indtryk - og så lægger du ham ned, når han tydeligt er parat til at sove og ikke før. Han må gerne sidde med lidt agurk, rugbrødsbjælker, frugt eller lignende i hånden at gumle på, når I triller af sted, hvis han har brug for det, ligesom han kan tilbydes lidt vand.. eller måske en flaske med mme, for at aflaste dig.

Når det så er sagt, så er det jo ikke fordi han mangler mælk, og du kan sagtens dække hans mælkebehov via amning, det er for at give jer mulighed for at putte ham med flasken og dermed lidt på afstand af mor, så far også får mulighed for at komme på banen og mor får frigivet lidt tid (og overskud)... Jeg tænker, at det er et forsøg værd med flasken, det er dog ikke sikkert, at han vil tage imod den...

I stedet for mælk er det faktisk bedre, hvis du kunne få ham til at spise lidt grød og mos. Jeg er med på, at han ikke er meget for skemaden, men den ligger anderledes i maven og giver mæthed og ro på en anden måde og det kan godt have betydning for hans evne til at overgive sig til søvnen, at han har fået lidt grød eller mos. Du må gerne variere mellem færdiglavet og hjemmelavet mad, så han får lidt variation og måske derfor vil tage imod lidt mere af maden. Du må også gerne mose kogte grøntsager med en gaffel og måske lidt smørsovs eller en mælkefri sovs lavet af tomat eller lignende for at se om det kan gøre, at han spiser lidt mere...

Igen for at se om det ikke kan gøre, at hans behov for at falde i søvn med brystet i munden kan nedsættes... Det er ikke meningen at amningerne skal skrues op på nuværende tidspunkt, tværtimod skal den rigtige mad tage mere mere over og amningerne gradvist nedtrappes... :)

Lige nu er det fint, at han ammes før hver lur, men han behøver ikke mere end 5-6 amninger i døgnet og når han bliver 7 måneder, vil det være rigtig godt, at han ammes 4 gange. Det betyder, at han ikke længere skal ammes om natten og at han til den tid heller ikke skal ammes formiddag og eftermiddag...

Du skriver, at det er rigtig svært at aflæse hans behov og som jeg læser dit brev, så har du egentlig lyst til at forsøge med faste puttetidspunkter - uanset hvilke signaler han sender.. og det synes jeg faktisk lyder til at være et forsøg værd. Nogle børn er netop svare at aflæse, og man kan derfor let komme til at putte dem enten for tidligt eller for sent og derfor kan det nogle gange være bedre at kikke på klokken.. det er ikke forkert ...

Annonce

... at gøre det sådan, så det må du meget gerne forsøge :)

Det vil sige at dagsrytmen hos jer f.eks. kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre indtil ca 6.30, hvor dagen begynder

Morgen 7: Havregrød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens første lur ca kl 08...

Frokost 11: Må gerne få kogte grøntsager, kød, fisk, brødhapsere æg osv. som nu, men det vil være rigtig godt, hvis du også kan få ham til at spise lidt grøntsagsmos med kød eller fisk - hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Ammes og sættes i barnevognen, eller puttes i barnevogn med flaske - og I triller en tur, så han hjælpes til at falde i søvn uden at være i din favn. Og læg mærke til tidspunktet, hvornår han sover - måske er det kl 12, måske lidt senere :)

Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, da han ikke er den store frugtspiser, så prøv med de forskellige smoothies eller smoothies yoghurt, som kan give en lidt anden smag. Det laver blandt andet lemper børnemad...

Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap - sover måske ca. 16.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 17.30-18: Udgangspunktet er den mad, som I andre spiser og det er igen helt okay med mad i små bidder, mad i hånden osv. men det vil være rigtig godt, at du også forsøger med lidt mos.. vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 19-19.30

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre og skal så vidt muligt ikke have mælk i løbet af natten, men lære at sove 5-6 timer uden brystet i munden. Det vil sige f.eks. sove fra 23.30 til 05, hvor han så ammes igen...

Den længste vågenperiode ligger ofte om aftenen, så hvor han om dagen lige nu lyder til at trives bedst med 1.5 times vågenhed, så vil han om aftenen måske godt kunne være vågen i 2.5 time fra han vågner af sin 3. lur og til han skal puttes igen.

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i 6 måneders alderen er 14.5 times søvn i døgnet. Som det er hos jer lige nu, så kan rytmen være sådan, at han sover ca. 11-11.5 time om natten fra kl 19/19.30 til 06.30 og sover ca 3.5 time samlet om dagen fordelt på 3 lure (2.5 time + 1.5 time + 0.5 time). Det er super fint og passer således med hans behov..

Når han virker svær at stille tilpas, så kan det naturligt også hænge sammen med alder og udvikling, og at han lige nu udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Det giver en urolig periode med gråd og hvor det kan virke rigtig svært at stille ham tilpas. Mange forældre beskriver det som at man gir og gir hele dagen, og intet synes at virke, og det gør naturligt, at man som mor og far let føler sig utilstrækkelig. Det er dog ikke fordi du/I gør noget forkert, det skyldes blot, at han lige nu udvikler sig rigtig meget, går igennem et stort udviklingsspring.. og nogle gange ved han ikke selv, hvad han vil eller har behov for :)

I kan naturligvis godt forsøge at lade far komme på banen igen om aftenen, så det er ham der står for putningen af August, hvis I tænker, at det kan fungere. Og far må naturligt gerne forsøge med en flaske. Det er også dejligt for far at kunne føle, at han kan hjælpe og har en rolle og det vil være rigtig dejligt for dig, at du bare en gang imellem kan få hænderne lidt fri, især fordi storesøster også tydeligt viser behov for sin mor og du kan naturligt ikke være to steder på en gang.. måske skal far sove sammen med lillebror... far kan ikke amme og har ikke noget bryst at tilbyde og nogle gange er man nødt til at gøre det på denne måde...

Er far hjemme i øjeblikket, måske de næste tre dage, så kunne disse dage bruges til at ændre vaner og få far mere på banen i forhold til lillebror igen... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og sender et stort knus med på vejen - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre