Brev:
Hjælp til sovevaner
5. maj 2020
Alder:
6 mdr.
Hjælp til sovevaner
Kæreste Helen
Nu er det igen blevet tid til at spørge dig til råds. Jeg har lille August på 6 mdr, som er i en rivende udvikling pt. Han har lige fået to små tænder i undermunden (brudt igennem), har lært at møve sig fremad og øver mu at komme frem fra knæ og strakte arme. Han spiser det samme mad som os (stadig kun smagsprøver) og er slet ikke interesseret i mos eller grød. Han får æg, brød, hapsere, fisk og grøntsager. Er ikke så vild med frugt. Han har fra han var ret lille haft nogle ret tydelige sove-mønstre og dagsrytme. De har set således ud:
Vågen ca. 6.30
1.lur kl. 8- ca. 10.30
2. lur ca. 12-13.30
3. lur ca. 16-16.30
Puttes til natten ca. 19
MEN. Nu er det hele vendt lidt på hovedet og han har desværre fået et stort behov for at falde i søvn ved brystet. Han tog sut (en smule) i starten, men er slet ikke interesseret mere. Han er glad for puttebamse, så det bruger vi. Problemet er, at vi ikke kan aflæse hans behov (eller ikke ved, hvordan vi skal hjælpe ham). Selvom han tydeligt er træt, protesterer han, hvis han kommer i barnevogn eller slyngvugge (som han plejer at sove i om natten).
Han er ikke en baby, der græder ret meget og er meget mild, så jeg ved at han virkelig mener nej, når han græder på den måde han gør. Vi tager ham derfor ret hurtigt op igen og så stopper gråden med det samme. Han vil dog hverken snakke, synge, lege eller spise, fordi han bare er træt. Vi har prøvet at fange ham inden søvntegn, ved det første søvntegn og har også prøvet at vente til han var klart overtræt og det var ingen succes.
Vi har indtil nu ladet ham være vågen 1,5-2 timer mellem hans 1. og 2. lur og det fungerer stadig fint med lidt hjælp (fx ved at jeg ammer ham i selen eller i imens han ligger i barnevognen. Dog virkelig hårdt for ryggen). Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt vi skal putte ham på faste tidspunkter i stedet? For han er pjevs allerede kl. 12, selvom han måske har sovet fra 9-11. Som om hans indre ur fortæller ham, at han plejer at sove ved 12 tiden.
Ville du putte ham på faste tidspunkter mere end 2 timer efter hans sidste lur? Og hvad med aftenerne?
De sidste tre nætter har han sovet 2-3 lure om aftenen, fordi vi kun har kunnet få ham til at sove i viklen. Men han bliver for varm og sidder ikke godt nok til at sove der mange timer. Når han vågner op, vil han følge med i alting. Nogle gange har vi været så hurtige til at få ham fra viklen i et mørkt rum, ammet ham og så har han sovet videre. Andre gange er det bare som en lur og vi må vente på næste søvn-tog. Desværre er han bare pjevs og smågræder lidt hele eftermiddagen og aftenen (fra ca. 16-21 : nogle gange helt til 22). Han er træt, men har også en hel del uro i kroppen. Vrider sig, når han ammer, fordi han ikke er mere sulten. Benene bakser op og med. Forsøger at holde ham, nusse ham og synge for ham, men så kæmper han mere imod.
Lige nu synes jeg der er for mange fejlslagne forsøg på at få ham til at sove. Som om han ved, at vi ikke mener det. Ville ønske vi kunne vælge et tidspunkt og så holde fast i det. Eller kunne se, at nu skal han sove på denne måde. Lige nu prøver vi ammepude, seng i soveværelset, slyngvuggen og vikle. Alt for forvirrende for ham. Jeg er ved at gå helt ud af mit gode skind. Fra at det var min kæreste der stod for Lille A’s putning og også sov med ham om natten imellem amninger, er jeg nu på hele tiden med Lille A, samtidig med, at jeg holder fast i at putte min datter og sover sammen med dem begge.
August vågner hele aftenen og natten, flere gange i timen og leder efter brystet, selvom han ikke er sulten. Sutter et par gange og sover så. Det betyder at jeg sover ekstremt afbrudt og ligger dårligt, fordi han sover så let, at jeg ikke tør røre mig. Har overvejet at bryde denne vane med brystet, så han lærer at sove ligesom han gjorde fint for nogle måneder siden. Men det vækker min datter om natten (vi tre sover sammen) og min kæreste sover pt for sig selv, da han ikke rigtig kan hjælpe med hverken min datter (som kun vil mig aften og nat) eller med August. Så jeg er i et hjørne nu - noget skal laves om, men jeg ved ikke, hvor jeg starter.
Overvejer om jeg skal prøve med sutteflaske og modermælkserstatning. Ikke fordi han er sulten, men for at han kan få den og putte med - også i barnevognen. Har også overvejet at købe 4-5 forskellige sutter og prøve dem af. Han har brugt Bibs runde sutter, men har aldrig været helt fan. Jeg har ikke brugt sut og min datter heller ikke. Måske det er noget genetisk :)
Men Helen - håber sådan du kan hjælpe mig med, hvordan jeg får styr på især aftenerne og nætterne, for jeg er helt udkørt og har i forvejen den ekstra udfordring, at jeg er meget mentalt stresset. Min krop siger også fysisk fra nu, så jeg skal finde på noget, der er mildt og trygt for mine børn, samtidig med, at jeg også bliver nødt til at tage vare på mig selv. Jeg ser det ikke som en mulighed at stoppe amning, lade ham græde eller få ham i dagpleje. Ellers er jeg ret åben for forslag :)
Mange venlige hilsner
Mor til August