Svar: Umulig at putte til nat
30. april 2020
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med, at I venter en lillebror eller lillesøster til sommer, hvor dejligt :)
Jeg tænker, at der er flere ting, som spiller ind på de udfordringer I oplever omkring søvnen med jeres datter, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer. Så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge :)
I fortæller, at jeres datter altid har haft svært ved at sove og at hun altid har haft en tendens til at sove sent om aftenen. Før 1 års alderen sov hun først kl 22-23, nu sover hun ofte mellem 20.30-21, nogle gange først 21.30 - og I bruger altid mindst 45 minutter, nogle gange 1.5 time på at putte hende...
Det er vigtigt, at I her er opmærksomme på hendes dagsrytme. Det er vigtigt, at hun har et fast stå op tidspunkt om morgenen og sover middagslur til sammen tid hver dag - og af samme varighed. Det er vigtigt, at I forsøger at holde sammen rytme, uanset om det er hverdag eller weekend, om jeres datter skal i vuggestue eller I er derhjemme, og uanset hvordan hun har sovet om natten. Det er vigtigt, at I ikke tænker f.eks. "hun sov først kl 21.30 i går, så vil må hellere lade hende sove til hun vågne af sig selv" og på den måde starter dagen sent - fordi det naturligt kan rykke hele hendes rytme og gøre det svært så at putte hende dagen efter.
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 år er 13 timers søvn i døgnet - at det er et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. De fleste børn trives med en middagslur, som varer ca 2 timer og det betyder, at nattesøvnen skal vare ca 11 timer. Det kan f.eks. være at putte jeres datter kl 20 og hun så starter dagen kl 07 - og hvis hun ikke vågner af sig selv ,så skal hun vækkes der. Det vil også være godt, at hendes middagslur ligger mellem 12-14 og står hun op fra sin lur der, vil det ofte passe med at hun puttes omkring kl. 19.30- 20.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan indføre nogle aftenrutiner med aftensmad og et efterfølgende bad. Hvis badet ligger godt en time før putning og afsluttes med god frottering med håndklædet, få lidt massage, blive smurt med creme osv. så vil det hjælpe hende med at finde bedre ro i kroppen. Efter badet bør hun derudover tilbyder et godnatmåltid - det kan være rester fra aftensmaden f.eks. en kold frikadelle sammen med en klapsammen rugbrød. Det kan også være en portion havregryn eller havregrød med minimælk. Derefter skal hun have børstet tænder og puttes i seng.
I fortæller, at hun har brug for at I sidder der og hvis I forsøger at gå, så bliver hun ulykkelig. Derfor er det vigtigt, at I sidder der, læser historie og taler lidt om dagen - og naturligt forklarer, at hun skal ligge i sin seng og lytte til det I fortæller/læser. Det er vigtigt, at hun har en puttebamse eller lignende hos sig, som hun føler tryghed ved.
Når I har læst for hende, så er det fint at gå kortvarigt fra hende - men ikke, hvis hun bliver ked af det. Her vil jeg i stedet anbefale jer det, som jeg kalder stryge tøj metoden. Jeres datter har nemlig også en alder, hvor hun naturligt er meget bevidst om, at når hun er lagt i seng ,så sidder I og hygger i stuen. Da hun nu har fået en åben seng, så har hun mulighed for at stige ud af sin seng og kan søge jer - og det gør hun helt naturligt. Og her bliver hun så bekræftet i, at I netop sidder i stuen og hygger jer uden hende - og det bryder hun sig naturligt ikke om.
Samtidig er du gravid og det stiller store krav til hende. Hun forstår ikke, hvad det egentlig betyder, men har naturligt hørt jer tale om baby - og hun mærker forandringer. Hun mærker, at du ikke løfter hende op, som du gjorde tidligere, at pladsen på dit skød er mindre end den ellers har været. Hun mærker at I begynder at forvente lidt mere selvstændighed af hende, der er flere ting, som hun pludselig skal selv.. og det er helt okay, men det er også helt okay, at hun reagerer :)
Det gør naturligt, at hun lige nu har ekstra meget behov for jer, hun har brug for at mærke, at I ikke forsøger at skubbe hende væk og at I ikke stiller større krav til hende, end hun kan honorere i kraft af sin alder og den udvikling, som hun går igennem. Og her er stryge tøj metoden igen god.
Det går ud på at I stiller jer og laver noget praktisk i nærheden. I skal være på hendes værelse eller lige ved døren, og det er vigtigt, at I står sådan, at hun kan se jer og ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at I stadig er der. Det er vigtigt, at hun ikke behøver stige ud af sin seng men kan se jer imens hun ligger i sengen :)
Og så skal I lave noget praktisk og kedeligt som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal på den måde vise hende, at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende, der er ikke noget hyggeligt, som hun går glip af. Det er kedeligt, det der foregår og hun kan lige så godt lægge sig til at sove...
I må meget gerne småpludre med hende, det er faktisk vigtigt, at I reagerer på hende. Så hvis hun ligger og kalder "mor?!", så svarer du "ja jeg er lige her, skat". hvis hun rejser sig, hopper rundt, så må du gerne sætte lidt ord på, hvad der forventes af hende "læg dig ned, skat, læg dig ned", så hun hører, at det er det hun skal nu - og så hun selv går det. Det er vigtigt i forhold til at hun bliver liggende :)
Stille og roligt kan I så begynde at gå kortvarigt fra hende. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte, så kommer jer igen" og så går du, er kun væk i kort tid og kommer tilbage med en ny skjorte, som skal stryges. Hun lærer på den måde, at hun roligt kan ligge i sin seng, du forsvinder ikke, du er der hele tiden, og du kommer naturligt tilbage, som du har lovet.
Hun lærer på denne måde, at det er trygt og okay at komme i seng, og at hun roligt kan ligge der. I sidder ikke bare og venter på, at hun skal sove, men har noget kedeligt at lave, og I signalerer, at det er sovetid, men uden direkte at kræve "du skal sove nu", I giver hende ro til at finde ro, samtidig med at I er der og hun ikke føler sig alene...
Jeg tænker, at denne metode vil være rigtig god at bruge hos jer, fordi den passer rigtig godt til hendes alder og hendes behov for jeres nærhed, og samtidig også giver mulighed for netop at lære hende at sove i egen seng og kunne ligge der uden at være ked af det - også før lillebror eller lillesøster kommer til :)
Håber I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske