Svar: 5 måneder og lure om dagen

21. april 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål omkring din datters søvn :)

Børn er forskellige, så nogle børn er naturligt mere lydfølsomme end andre børn, men når det er sagt, så spiller det naturligt også ind, hvordan I forældre har håndteret lyde i hverdagen og lyde omkring jeres datter. Der kan altså også være lidt vane ind over, når hun pludselig kun kan sove, hvis der er meget stille omkring hende :)

Du nævner, at I bor et sted, hvor der er en del trafik, hunde der gør osv. og måske har I af den grund været tilbøjelig til at skærme hende ekstra, forsøge at lukke lyde ude osv. så hun netop ikke skulle vågne - og samtidig har I så vænnet jer til at hviske, liste rundt, holde telefonen på lydløs osv. osv. for at skabe så meget ro som muligt. Idéen kan være god nok, fordi der naturligt skal være en vis ro omkring hende, når hun skal sove, men det er vigtigt, at I også sørger for naturlige hverdagslyde, og hun skal jo vænne sig til, at der kan være trafiklyde, hunde og en mor og far, som småsnakker i stuen. Faktisk kan det på sigt være trygt og dejligt for hende, at hun netop kan høre jeres småsnakken, fordi hun så kan høre, at I er der, og at hun ikke er alene...:)

Det vil være rigtig godt, hvis du derfor kan forsøge at arbejde lidt på, at hun sover i et tilstødende lokale og derfor også vænnes til, at hun ikke behøver sove på dig.. Det er rigtig godt, hvis du kan forsøge med barnevognen en gang imellem, så I triller en tur og begge kommer lidt ud, - det vil være rigtig dejligt i de næste måneder frem, hvis hun nu kan vænnes til sin barnevogn, så I kan tage små ture ud i sommerlandet og nyde det gode vejr :)

Hvis hun bare er rigtig ked af det, så skal du naturligvis ikke kræve søvn i barnevognen, men må tage hende op, berolige og betrygge og så forsøge igen på et andet tidspunkt, en anden dag :)

Du kan f.eks. også med fordel lægge dig og amme hende i din seng og lade hende falde i søvn ...

Annonce

... ved siden af dig. På den måde får hun stadig maser af nærhed og tæt fysisk kontakt, hun kan mærke dig tæt på og få den tryghed, som hun er vant til - og når hun så sover, så kan du gå fra hende og lade hende ligge for sig selv. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng, og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt :) Det kan være en måde at vænne hende til at sove uden at være på din brystkasse og er samtidig en måde, hvorpå hun sover lidt afsides og derfor ikke vækkes helt så let af jeres naturlige hverdagslyde.

Af hensyn til vuggedød, så anbefales det ikke, at hun sover på maven. Hun lyder dog til at være ret stærk motorisk og lyder til at allerede at kunne trille omkring og vende begge veje - og sundhedsstyrelsen skriver netop, at når børn selv kan vende og dreje sig, så må de gerne sove på maven. Det er dejligt, at du fornemmer, at hendes søvn har ændret sig, og at hun sover langt bedre nu - faktisk skriver du, at hun "sover som en sten" og kun vågner for at spise og sover derefter videre - det lyder dejligt for jer begge, for jer alle tre :)

Og ja, jeg er helt sikker på, at det hjælper på hendes mavekneb og uro, når hun sover på maven. Det giver en anden ro i maven og får hende til at slappe mere af. Hvis hun havde refluks, ville det sandsynligvis ikke hjælpe at være på maven, tværtimod :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det hjælper normalt også på maven, hvis du kan bære hende maveliggende på din arm eller f.eks. lægge hende på maven hen over dine lår eller hen over en ammepude eller lignende, så det er nok den effekt, som du fornemmer lige nu. Samtidig bliver hun jo også ældre og hendes mave- og tarmsystem udvikler sig også hele tiden, så maveproblemerne, der kan være der i starten, vil ofte ikke vare ved - hun vil vokse fra det hen af vejen :) Så på den måde har tiden naturligt også arbejdet lidt for jer :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor