Brev:
5 måneder og lure om dagen
21. april 2020
Alder:
5 mdr.
5 måneder og lure om dagen
Hej Helen.
Har et spørgsmål angående min datter på 5 måneder.
Hun sover for tiden sine dagslure indenfor i slyngevuggen, eller hos mig, da hun ikke vil ligge i sin barnevogn for tiden. Men problemet er lidt at hun vågner ved den mindste lyd, så mig og min mand skal hviske til hinanden, og tør knapt nok åbne eller lukke en dør, fordi vi er bange for at vække hende.
Mit spørgsmål går ud på, om børn bare er forskellige, og nogen børn godt kan sove fra daglig dagens lyde, eller om det er os der har vænnet hende til det? Vi bor et sted hvor der er meget trafikstøj, og naboens hunde der gør. Og det vækker hende også hele tiden når hun ligger udenfor og sover i barnevognen.
Mit andet spørgsmål lyder på om det er dumt at jeg lader hende sove lure hos mig om dagen? Som sagt plejede jeg jo at putte hende ud i barnevognen efter jeg har ammet hende, men lige for tiden bliver hun rigtig ked af det når jeg putter hende i barnevognen. Prøver selvfølgelig at køre rundt med barnevognen og nusse hende og prøver at berolige hende, men hun vil slet ikke. Ved ikke om jeg kan give hende en dårlig vane, ved at jeg giver hende lov til at ligge og sove hos mig, men kan jo heller ikke “tvinge” hende til at sove i sin barnevogn når hun bliver så ked af det?
Et tredje spørgsmål går på at hun kun vil sove på maven. Nu er hun heldigvis blevet så stor, og kan selv vende begge veje, så hun godt kan sove på maven om natten. Men synes det er helt utroligt så meget forskel det har gjort. Al den tid hun har sovet på ryggen har hun sovet SÅ uroligt, med opvågninger hele tiden, og moslede rundt i sengen. Nu efter hun ligger på maven sover hun som en sten. Vågner kun en gang, midt på natten, for at spise, og sover så videre på maven indtil hun vågner næste morgen.
Som jeg har skrevet til dig før, har hun rigtig meget luft i maven. Tror du det generer hende mindre når hun sover på maven, og det er derfor hun sover så meget bedre der? Har nemlig også gået og tænkt på om hun kunne have silent refluks? Men ved ikke om det generer mindre hvis de ligger på maven, eller om det er mere sandsynligt at det er luften?
Bedste hilsner fra mig