Svar: Nattefest med mor, nattero med far

19. april 2020

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring forskellen på, hvorvidt det er mor eller far som putter...

Det lyder som om, at jeres datter gennem en længere periode har haft nogle ret ens rutiner. Altså mor og far har kunne putte mere eller mindre på samme måde, men pludselig har dette ændret sig.. og det lyder som om, at der faktisk er brug for lidt ændring, lidt forskellighed. Og det er helt okay, I forældre behøver ikke gøre det på samme måde. Jeg tænker faktisk, at du skal overveje, om du måske skal putte hende på en anden måde, og at det er tid til, at I to (mor og datter) skal bruge et andet ritual.

Du nævner, at hvis det er dig der putter, så går der ikke mange minutter, før hun begynder at græde. Du skriver "når jeg går ind til hende, liver hun helt op, hviner, ligger og pludrer, sætter sig op gentagne gange, siger hej, står i trekant i sengen eller bliver rasende, fordi jeg ikke vil tage hende op eller prøver at lægge hende ned...". Som jeg læser dit brev, så har det tidligere fungeret at putte hende og gå fra hende, og derefter er hun selv faldet i søvn, men hvorfor virker det så ikke for dig nu...

Med den alder hun har netop nu, så gennemgår hun en lidt svær periode. Hun begynder at få lidt farefornemmelse, altså en oplevelse af at verden ikke er sjov og ballade, men giver mere modstand og kan være lidt utryg. Du nævner, at hun om dagen er begyndt at søge dig ekstra, hun virker pludselig også mere "mor-glad" og det kan sagtens hænge sammen med hende alder og den udvikling, som hun går igennem lige nu.

Derfor kan hun godt have behov for, at du sætter dig ved sengekanten, når hun skal sove. Bruger lidt tid på at tale dagen igennem, måske fortælle hende en lille historie om hende selv og jeres familie, gennemgår nogle af de ting, som har været svære for hende i løbet af dagen og også de ting, som har været sjove og fjollede, så I får bearbejdet nogle af dagens oplevelser, og hun derfor bedre kan overgive sig til søvnen. Det kan også være at læse en godnathistorie eller synge en sang, så det bliver hyggeligt og rart for jer begge, når det er sovetid.

Det betyder ikke, at du behøver sidde hos hende til hun sover. Det vil være en god prioritering at bruge 10-15 minutter på sengekanten, hvis det får hende til at falde trygt og roligt i søvn - men ser hun din tilstedeværelse som en mulighed for leg og underholdning, og det derfor trækker ud i halve til hele timer, så er det fint at du går kortvarigt fra hende.

Du må meget gerne holde fast i, at hun skal falde i søvn i egen seng om aftenen, fordi det er vigtigt, at hun netop forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det vil også hjælpe hende til at sove videre i egen seng om natten, når og hvis hun vågner der.

Du kan også forsøge med det som jeg kalder for "stryge-tøj-metoden". Det går ud på, at du stiller dig og laver noget praktisk i nærheden. Altså gennemfører et dejligt og trygt ritual med godnathistorie osv. og når det så er tid til at gå, så går du ikke fra hende, men stiller dig i stedet i nærheden og stryger eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt, at hun kan se dig fra sin seng, og at hun ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at du er der.

Du må meget gerne snakke lidt med hende, imens du står og stryger eller lægger tøj sammen. Det er netop vigtigt, at du beroliger hende med ord og stadig er der, reagerer på hende, men ikke sidder direkte hos hende. Hvis hun kalder på dig "mor?!", så kan du svare "ja, jeg er lige her, skat" eller lignende. Hvis hun rejser sig, så kan du sige "Læg dig ned skat, læg ...

Annonce

... dig ned", så hun igen og igen hører, at det er det, som du forventer af hende nu - og sandsynligheden for at hun bliver liggende er større, hvis hun selv lægger sig og det ikke er dig, som igen og igen går hen og lægger hende ned :) Som det er lige nu, så lyder det som om, at du ofte forsøger at lægge hende ned, og med det samme så rejser hun sig igen...

Når du står og stryger eller lægger tøj sammen, så signalerer du, at der ikke sker noget spændende, der er ikke noget sjov, ikke noget hun går glip af. Derfor kan hun lige så godt lægge sig til at sove. Samtidig mærker hun, at du er der, stadig passer på hende osv. men på afstand :) Hun bliver tryg og glad for at ligge i sin seng og lærer at det er okay at ligge der, selvom du ikke sidder og venter på, at hun skal sove :)

Du nævner, at far har to andre børn, som er hos jer halvdelen af tiden, og når de er der, så har han hænderne fulde med at tage sig af dem. Derfor er det dig som putter, når de er hos jer.. Det kan faktisk også gøre det lidt sværere for dig at putte, for jeres datter ved jo godt, at de to ældre søskende er der. Jeres datter bliver naturligt mere og mere bevidst, og hun vil naturligt være en del af det hyggelige, som foregår. Hun vil ikke ligge i sengen alene, men vil være med til at hygge sammen med resten af familien. Og det kan man jo ikke fortænke hende i. Igen vil det at du står og stryger og laver noget kedeligt praktisk signalere, at der ikke sker noget spændende, der er ikke noget sjov og ballade, det er faktisk sovetid nu :)

Din mand har naturligvis ret i, at alt jo er en fase, så det går sandsynligvis over igen. Der er heller ikke noget i vejen for, at I skiftes til at putte og far holder fast i sin måde at gøre det på - fordi det virker rigtig godt. Ligesom I sagtens kan starte med, at du putter og går ud og far så også kommer ind og siger godnat. Det er også rigtig fint - og det er naturligvis okay at I gør sådan, selvom de to ældre søskende er der. De ved jo også at lillesøster naturligt skal puttes, og at far også skal sige godnat til hende :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover så er det naturligt at putningen bare nogle gange går bedre for den ene forældre end for den anden - og det er vigtigt, at du tager det stille og roligt og husker på, at børn nogle gange bare godt kan have brug for at sige lidt mere godnat til den ene forældre end til den anden...

Det kan også være, at du sender nogle andre signaler, end far gør - uden at du er klar over det, eller det kan hænge sammen med, at det generelt er mor, som har været mest omkring hende, har holdt barsel, været derhjemme.. og måske protesterer hun derfor ekstra over, når mor går om aftenen, fordi det giver et savn og måske en uro, hvor hun føler at du forsvinder... igen vil der ofte være tale om en periode og hvor det er vigtigt, at du lytter til hendes behov og forsøger at give hende den nærhed, som hun søger, men samtidig naturligt også forsøger at holde fast i nogle vaner og rutiner som kan fungere for jer alle fremover :)

til sidst vil jeg lige nævne, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i dagsrytmen - uanset hvordan nætterne er forløbet. sørg for at jeres datter kommer op til samme tid hver morgen, spiser, er aktiv, leger osv. på faste tidspunkter - og også puttes til middagslur til fast tid hver dag. Selvom hun er faldet i søvn sent eller har været vågen om natten, så er det godt, hvis I kan holde dagsrytmen, fordi det ikke er om dagen at hun skal sove - men aften og nat :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.