Brev:
Astma eller ej
20. april 2020
Alder:
22 mdr.
Astma eller ej
Hej.
Vores pige har stort set fra dag 1 ofte oplevet hun haft nogle hvæsende vejrtræning som om det er noget sidder og irriterer i luftvejene. Ofte kan vi få hende til at hoste lidt og så forsvinder det. Det kommer og går lidt, men det virker ikke som om det faktisk selv generer hende
De seneste 3-4 måneder ca. har hun dog også begyndt at hoste om natten. Man kan næsten altid stille klokken efter hende og det sker ved 2 tiden. Hun hoster og sprutter uden ofte dog selv egentlig at være vågen. Også om morgenen når hun står op "ruller" det i vejrtrækningen og hun kan hoste. Hosteriet stopper dog typisk efter en kort tid og resten af dagen er der ikke noget hosten, men kan stadig være perioder med den hvæsende vejrtrækning. Men hun er dog uanset altid en yderst glad og aktiv pige.
Det her hosteri/vejrtrækning om natten fik os til at opsøge læge, da vi kunne læse at det kunne være astma. Vi fik sådan en indhalering hun skal have inden sengetid eller efter behov (kan se det hedder airomir). Skal siges ingen af os forældre har astma selv eller i familie.
Umiddelbart syntes vi dog ikke det har haft den store effekt, hvis overhovedet nogen. Typisk er det stadig om natten ved 2 tiden hun kan hoste og selv når hun får den om aftenen så 30 minutter efter kan vi nogen gange hører at den der hæsende vejrtrækning pludselig kan dukke op igen og det burde vel så kort tid efter inhalering vil netop ikke ske.
Er det noget du har erfaringer/input til selvom du selvfølgelig som sådan ikke er læge?
Hilsen