Svar: Dårlig søvn og pylret baby
16. april 2020
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
Tak for din fine beskrivelse af jeres dagsplan og rytme, som jeg synes ser rigtig fin og alderssvarende ud - og tak for alle dine spørgsmål, som jeg naturligvis meget gerne vil besvare :)
Jeres dreng står tidligt op, og sover derfor også sine lure tidligt. Det gør naturligt, at han har brug for 3 lure dagligt, og det er rigtig godt, at I giver ham dette fortsat. Ellers vil hans puttetidspunkt om aftenen blive rykket frem, og natten komme til at starte alt for tidligt, og det vil ikke fungere for nogen af jer. Så bibehold endelig de tre lure.
Det er også super godt med måltiderne, selvom jeres dreng ikke spiser stor mængder, så spiser han hyppigt, og han tilbydes lidt fra alle fødevaregrupper, hvilket er vigtigt. Det er med til at sikre ham en variation af vitaminer, mineraler, protein osv. som han har brug for at kunne vokse og trives, og de hyppige måltider er med til at holde hans blodsukker og energiniveau stabilt. Det er også rigtig godt, at I varierer lidt mellem mad i stykker, større stykker og små hapsere og stadig lidt på gaffel eller ske, som mere eller mindre bare skal synkes og derfor glider lidt lettere ned. Det er en balance mellem at anerkende at han gerne vil spise mere og mere selv og også gerne skal have mad nok, så han også sover godt nok - og ikke længere behøver så hyppige flasker.
Hvis I kan nå op på 500 ml mme i døgnet, så vil det være rigtig fint, og i 10 måneders alderen vil 400 ml være godt. Det vil være rigtig godt, at du stadig bruger mme i og på den grød og mos, som kun er til ham, så hans mad på den måde energiberiges ekstra og han får lidt ekstra mme den vej igennem.
Når han bliver 10 måneder, vil det være passende med to flasker i døgnet - og jeg tænker faktisk, at det hos jer måske vil være en mulighed helt at fjerne flaske flasken før putning om aftenen... Selvom det ofte er denne flaske, som forsvinder sidst, så lyder det som om, at jeres dreng måske vil kunne undvære den. Han drikker ofte ikke ret meget på dette tidspunkt og i stedet kan han så få en godnatgrød med lidt mme af en kop kl 19 og derefter blive puttet i sin seng uden flaske.. Det vil være super dejligt for jer, hvis han kan lære at sove uden flasken der, fordi det naturligt vil gøre det lettere for jer også at putte ham på sigt uden flaske... De to flasker kan han så få, når han vågner og melder sig efter et par timer eller omkring midnat (måske vil den ene opvågning forsvinde, når han får godnatgrød i stedet) og så en gang i løbet af natten f.eks. kl 04, når han vågner, græder og har brug for flasken for at kunne sove bare lidt længere....
Du har naturligvis ret i at der lige nu er en del natlig uro og det hænger sammen med alder og udvikling. Han er i separationsfasen og drømmer derfor ekstra meget i øjeblikket og har mange natlige lyde og meget uro. Han kan sige mange lyde om natten, som du ikke nødvendigvis skal reagere på. Han får sig også lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra - lægger sig op i kravlestilling og rokker frem og tilbage, frustreret, og kan ikke selv finde ud af at komme ned at ligge igen - og det skal du hjælpe ham med. Det ændrer sig - i takt med at han bliver motorisk stærkere om dagen vil han stille og roligt også kunne skifte stilling om natten og på den måde arbejder tiden derfor for jer, men det er vigtigt, at du overvejer hvordan du hjælper ham om natten.
Du kan sagtens hjælpe ham med stillingskift, en beroligende hånd osv. fordi han gradvist vil kunne komme videre i søvnen uden dette.. men du skal så vidt muligt hjælpe ham i egen seng og ikke tage ham op i din favn, undgå at gå rundt med ham, vugge ham i dine arme osv. fordi han så hurtigt vil forvente dette om natten. Du bør på samme måde undgå sut eller flaske i munden, hver gang han vågner, fordi han så også vil vænnes til at skulle have dette flere gange i løbet af natten og det vil ikke være godt for nogen af jer på sigt, ligesom det naturligt også vil påvirke hans indtag af mad om dagen. Så du er nødt til at hjælpe ham, men skal hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt, og du skal forsøge at holde fast i, at han godt kan hjælpes liggende, med kærtegn, beroligende hænder og ord.. og ikke for meget aktivitet :)
Du kan ikke sammenligne med hans måde at sove på, da han var 2-4 måneder gammel. På det tidspunkt var hans søvnmønster helt anderledes og han var udviklingsmæssigt slet ikke der, hvor han er nu. Der er stor forskel på de to aldre - både hvad angår søvn, udvikling, madindtag, stimulation osv. og det er helt naturligt, at børn i 2-4 måneders alderen sover bedre og længere søvnstræk end børn i 8-10 måneders alderen gør :)
Det lyder som om, at I gør det rigtig godt. det er ikke fordi du/I gør noget forkert. Den uro I oplever hører altså alder og udvikling til. Det lyder også som om, at I er rigtig gode til at lege med ham, stimulere ham og hjælpe ham til at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt i de vågne perioder - og det skal I endelig blive ved med. Og dejligt at mor og far skiftes til at tage ture med barnevognen i disse coronatider - så den ene hjælper jeres dreng med at sove og den anden får lidt tid til sig selv og andre ting :)
Og så til dine ekstra spørgsmål:
Solcreme er vigtigt, hvis I triller ture og er udenfor, hvor solen kan ramme ham. Det er vigtigt, at du smører med solcreme i ansigtet og på hans hænder, der hvor tøjet ikke dækker. Du kan med fordel følge soleindekset/uv-indekset. Når Uv-indekset er 3 eller højere, så anbefaler Kræftens bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, at man beskytter sig i solen. I Danmark betyder det ofte mellem kl 12-15 fra april til september. Er uv-indekset under 3 kan man nyde solen uden særlig beskyttelse. Er uv-indekset 7 eller mere, så skal man så vidt muligt undgå solen og søge skygge... og er man ude i solen så er tøj, solhat og solcreme et must. du kan downloade en app kaldet uv-indeks og du kan også se dagens indeks på dmi.dk.
Børn under 1 år skal så vidt muligt være i skygge, og det vil være godt med en form for skygge på barnevognen til når I triller tur. Du bør også trille/dreje vognen i en retning som sikrer, at solen ikke rammer ham direkte, og er solen meget stærk, så bør I søge skygge og være hjemme - indendøres midt på dagen. Hvis I skal ud, så er solcreme vigtigt - også til børn under 1 år - det er langt bedre at smøre med solcreme end risikere at barnet bliver solskoldet :)
Du skal vælge en solcreme som er parfumefri og miljømærket (svanemærket eller blomsten". Solcremen bør have minst beskyttelsesfaktor 15 og være bredspektret, det vil sige, at den skal beskytte mod både UVA- og UVB-stråling. Køb dansk solcreme, som sikrer at solcremen ikke indeholder f.eks. stoffet 4-MBC... det kan findes i solcreme fra udlandet.
Derudover skal du sikre din dreng med solbeskyttende tøj - det kan være særligt uv-tøj til børn, det kan også være tætvævet bomuldstøj, som sidder løst - og gerne tøj, der er vasket et par gange. Når tøjet af vaskes flere gange, så krymper fibrene i stoffet lidt og på den måde lukkes de små åbninger i stoffet, hvor uv-strålerne kan slippe igennem...
Med hensyn til afføring, så lyder det som om, at han har godt gang i maven, og det er rigtig fint, at I oplever, at hans afføring nu er mere formet. I takt med at han spiser mere og mere fast føde vil afføringen netop også blive mere fast - og det er vigtigt, at hans afføring er i en konsistens, som gør det let for ham at komme af med, og som ikke er hverken for blød eller for hård. Det er normalt, at han med den alder han har kan have afføring flere gange dagligt, og det er i princippet bedre at han har afføring et par gange om dagen end at han har forstoppelsesproblemer.
Nogle gange kan det dog hjælpe at se lidt på sammensætningen af kosten, hivs han har tandens til meget klistret og løs afføring, så kan det skyldes lidt for store mængder fibre f.eks. via for groft brød - og du vil ofte kunne se, at kerner kommer hele ud i bleen. Det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer. Det kan også hænge sammen med lidt for store mængder frugt og bær, at han spiser lidt for sødt, eller måske spiser lidt for fedtfattigt - måske fordi han er begyndt at spise mere af jeres mad... Det kan også hænge sammen med, at han stadig ikke helt er i stand til at tygge maden tilstrækkeligt og derfor kommer noget af maden mere eller mindre helt og ufordøjet igennem systemet. Så længe han trives, tager på, virker glad og ikke virker generet af sin mave og sit afføringsmønster, så synes jeg, at du skal se det lidt an. Det er trods alt også vigtigt, at han spiser og som sagt lyder det som om, at han spiser varieret, hvilket er rigtig godt og vigtigt :)
Med hensyn til at smide mad på gulvet, så skyldes dette hans naturlige evne til at undersøge og finde ud af, hvordan verden fungerer. Det er lige nu sandsynligvis spændende at finde ud af "når ting forsvinder", altså er ude af syne. Derfor vil han også synes det er sjovt, hvis I leger f.eks. "borte-tit" med ham :)
Samtidig er det også spændende at finde ud af, hvordan I reagerer på det han gør. Altså lære, hvordan han med sine handlinger kan få jeres opmærksomhed og kan skabe kontakt til jer - og hvordan kontakten er. Det er her vigtigt, at I ikke skælder ham ud, men i stedet forsøger at holde fokus på det, som I gerne vil have ham til - netop at spise. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I f.eks. kan sige "ind i munden skat, ind i munden", så han hører, at det er det, som forventes af ham nu. I kan også smage på hans mad, og han kan smage på jeres "må mor smage din mad.. mmm smager godt", "vil du smage mors mad, mam-mam, dejlig mad", så han smager fra jeres tallerken - og igen så fokus bliver på indtaget af mad og ikke på det han "gør forkert".. :)
Måske er han så småt ved at være parat til at lære at spise med en gaffel.. og det kan måske gøre det mere spændende igen at spise og komme mad i munden, og knap så spændende at lade maden falde på gulvet.. :)
Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring det hele, og at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske