Brev:
Et sansende barn
16. april 2020
Alder:
3 år, 9 mdr.
Et sansende barn
Kære Helen,
Tak for dit forrige svar. Virkelig spændende læsning! Jeg klør på med mine spørgsmål. Denne gang omkring vores ældste søn på 3 år og 9 måneder.
Han er, i mangel på bedre, et ret sansende barn forstået på den måde at han altid har elsket forskellig stimuli. Han vil gerne kildes og kysses, nusses på ryggen og holdes om. Men han har også sine egne måder, fx. bruser han sig under fødderne når han er i bad og elsker i det hele taget at være i varmt vand, han elsker at lade blødt sand løbe igennem fingrene, noget han gør tit, han gør ofte det samme med varmt vand i hanen, havregryn når han øser morgenmad op osv.
Han smed sutten da han blev 3 og har siden da haft tendens til ar sutte på toppen af sin jakke, på sit ærme og også nogengange helt umotiveret slikke på sine fingre eller andre ting. Derudover har han også noget med lyd. Han hvisker til sig selv når han sidder og leger alene. Det kan være alt muligt, men ofte sætninger fra bøger og lydbøger han har hørt. Han kan også finde på det når han skal sove. Sammen med sutten smed han sit sovedyr, som han også altid har nusset sig selv i søvn med. Det er alt sammen noget han mest gør når han er alene eller der ikke er en leg igang. Han kan godt reagere på lyd, men har ellers aldrig reageret negativt på stimuli så som tøj, sko, huer osv.
Kan du fortælle mig om det er “normalt”?
Især slikkeriet kan genere mig, men jeg har heller ikke lyst til at give ham en følelse af skam ved at tvinge ham til at stoppe. Når jeg spørger til fx hviskeriet siger han bare “det var ik noget, bare noget Lisa sagde i alle vi børn i Bulderby” og når jeg spørger til sandet siger han at der bare føles så dejlig blødt.
De bedste hilsner