Et sansende barn

16. april 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Et sansende barn

Kære Helen,

Tak for dit forrige svar. Virkelig spændende læsning! Jeg klør på med mine spørgsmål. Denne gang omkring vores ældste søn på 3 år og 9 måneder.

Han er, i mangel på bedre, et ret sansende barn forstået på den måde at han altid har elsket forskellig stimuli. Han vil gerne kildes og kysses, nusses på ryggen og holdes om. Men han har også sine egne måder, fx. bruser han sig under fødderne når han er i bad og elsker i det hele taget at være i varmt vand, han elsker at lade blødt sand løbe igennem fingrene, noget han gør tit, han gør ofte det samme med varmt vand i hanen, havregryn når han øser morgenmad op osv.

Han smed sutten da han blev 3 og har siden da haft tendens til ar sutte på toppen af sin jakke, på sit ærme og også nogengange helt umotiveret slikke på sine fingre eller andre ting. Derudover har han også noget med ...

Annonce

... lyd. Han hvisker til sig selv når han sidder og leger alene. Det kan være alt muligt, men ofte sætninger fra bøger og lydbøger han har hørt. Han kan også finde på det når han skal sove. Sammen med sutten smed han sit sovedyr, som han også altid har nusset sig selv i søvn med. Det er alt sammen noget han mest gør når han er alene eller der ikke er en leg igang. Han kan godt reagere på lyd, men har ellers aldrig reageret negativt på stimuli så som tøj, sko, huer osv.

Kan du fortælle mig om det er “normalt”?

Især slikkeriet kan genere mig, men jeg har heller ikke lyst til at give ham en følelse af skam ved at tvinge ham til at stoppe. Når jeg spørger til fx hviskeriet siger han bare “det var ik noget, bare noget Lisa sagde i alle vi børn i Bulderby” og når jeg spørger til sandet siger han at der bare føles så dejlig blødt.

De bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor