Svar: Eftermiddagslur

14. april 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har haft glæde af mine tidligere svar :) Og hvor dejligt at det er gået så godt med at trappe ud af natamning, så jeres dreng og I sover godt om natten! Skønt! :)

Rigtig mange børn begynder at protestere mod søvnen i 10 måneders alderen. Selvom jeres dreng er rigtig træt, så vil han ikke sove - og det er en del af hans udvikling og den selvstændighed, som han viser mere og mere af. Han vil lige nu hellere lege, opleve og mærke verden og har bare ikke tid til og lyst til at skulle sove.. så han protesterer.

Løsningen er præcis det, I allerede gør - holde fast i stå op tidspunktet om morgenen, hjælpe ham til en fast rytme dagen igennem, og lade ham sidde op i barnevognen, når det er puttetid. På den måde anerkender I hans lyst til at følge med og opleve og lader ham blive fyldt med stimuli - og så lægger I ham ned, når han tydeligt er parat. Det kan nogle gange være en god idé med en rosinbolle eller lignende i hænderne, som han kan sidde og pille i, når I triller af sted, det kan virke næsten meditativt og være det som gør, at ...

Annonce

... han kobler fra og alligevel får lukket øjnene.

Børn i denne alder sover derfor ofte også mindre, end vi synes de bør. Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 10 måneder ligger på ca. 14 timer i døgnet og det kan f.eks. godt være fordelt sådan, at barnet sover 2.5 time i løbet af dagen fordelt på 2 lure og så sover 12 timer om natten.. Jeres dreng sover ca 11 timer om natten, hvilket er en meget fin nattesøvn, han behøver ikke sove mere - men om dagen sover han så 1.5-2 timer, som naturligt er i underkanten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker dog, at det stadig er okay, og det vigtigste er, at I netop giver ham de afbræk, som de to lure giver ham. Det er således ikke nogen god idé, at I f.eks. forsøger at give ham en længere lur midt på dagen, det er vigtigt, at I putter ham til både formiddagslur og middagslur - og så må han sove det han kan... Han får muligheden og det er vigtigt og I kan derfor ikke gøre så meget andet, end I allerede gør. Det er hans alder og udvikling som spiller ind lige nu - og det ændrer sig igen :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika