Brev:
Om at pege og dele opmærksomhed
14. april 2020
Alder:
12 mdr.
Om at pege og dele opmærksomhed
Kære Helen,
Tak for dit sidste svar, som gav os en god ro til bare at nyde den tid vi føler vi har fået foræret her i corona-tiden.
Denne gang går mit spørgsmål på vores yngste dreng, som er 12 mdr.
I forbindelse med vores bekymringer om muligheden for autisme hos vores den ældste læste vi en masse om børn og udvikling. Som jeg skrev i min første mail, så var vi i vores bekymring inde over at han måske kunne have autisme i en eller anden grad (ja, vi er måske ikke de eneste bekymrede forældre, som er endt det sted på internettet i bekymrede tider).
Da vi læste om autisme var et af de tidligste tegn at barnet som lille ikke peger og deler opmærksomhed. Da bekymringerne stadig lurer er jeg nu tilbøjelig til at gå og kigge specielt meget efter dette hos vores yngste. Han er et utrolig glad og livligt barn. Han er opsøgende, nysgerrig og elsker når vi leger med ham. Han forstår en del ord og spørgsmål og kan finde koen og hesten og bamsen når vi spørger. Han kan også sige en to-tre dyrelyde og koble dem til billeder. Han siger nej og ryster på hovedet, siger hej og vinker og klapper og danser glad når han høre musik og bliver ivrig.
Men jeg synes ikke han peger. Han rækker ud efter ting ved bordet med hele armen og hånden og vi prøver at sætte ord på og gætte hvad han mener. Vi prøver at spørge “hvor er far, mor osv”, men den fanger han heller ikke rigtig. Han har heller aldrig helt forstået “hvor stor er”, selvom han fint lyder på sit navn. Når han leger viser han glad de ting han finder og er god til ivrigt ar vise hvis der er noget han gerne vil have - igen med hele armen og hånden.
Jeg kan ikke lade være med at bekymre mig lidt, da netop dette også er en af de ting jeg ikke har kan genkalde mig ift vores ældste, som jeg mindes var på præcis samme måde. Med alderen pegede han nu meget når vi fx kiggede i bøger sammen. Men jeg mindes ikke så meget pegen. Og utrolig meget “hvad er det”, så der er nok blevet peget da han blev ældre.
Vil du fortælle lidt om det der pegen og hvad man kan forvente når ens barn er 12 måneder?
De bedste hilsner
G