Om at pege og dele opmærksomhed

14. april 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Om at pege og dele opmærksomhed

Kære Helen,

Tak for dit sidste svar, som gav os en god ro til bare at nyde den tid vi føler vi har fået foræret her i corona-tiden.

Denne gang går mit spørgsmål på vores yngste dreng, som er 12 mdr.

I forbindelse med vores bekymringer om muligheden for autisme hos vores den ældste læste vi en masse om børn og udvikling. Som jeg skrev i min første mail, så var vi i vores bekymring inde over at han måske kunne have autisme i en eller anden grad (ja, vi er måske ikke de eneste bekymrede forældre, som er endt det sted på internettet i bekymrede tider).

Da vi læste om autisme var et af de tidligste tegn at barnet som lille ikke peger og deler opmærksomhed. Da bekymringerne stadig lurer er jeg nu tilbøjelig til at gå og kigge specielt meget efter dette hos vores yngste. Han er et utrolig glad og livligt barn. Han er opsøgende, nysgerrig og elsker når vi leger med ham. Han forstår en del ord og spørgsmål og kan finde koen og hesten og bamsen når vi spørger. Han kan også sige en to-tre dyrelyde og koble dem til billeder. Han ...

Annonce

... siger nej og ryster på hovedet, siger hej og vinker og klapper og danser glad når han høre musik og bliver ivrig.

Men jeg synes ikke han peger. Han rækker ud efter ting ved bordet med hele armen og hånden og vi prøver at sætte ord på og gætte hvad han mener. Vi prøver at spørge “hvor er far, mor osv”, men den fanger han heller ikke rigtig. Han har heller aldrig helt forstået “hvor stor er”, selvom han fint lyder på sit navn. Når han leger viser han glad de ting han finder og er god til ivrigt ar vise hvis der er noget han gerne vil have - igen med hele armen og hånden.

Jeg kan ikke lade være med at bekymre mig lidt, da netop dette også er en af de ting jeg ikke har kan genkalde mig ift vores ældste, som jeg mindes var på præcis samme måde. Med alderen pegede han nu meget når vi fx kiggede i bøger sammen. Men jeg mindes ikke så meget pegen. Og utrolig meget “hvad er det”, så der er nok blevet peget da han blev ældre.

Vil du fortælle lidt om det der pegen og hvad man kan forvente når ens barn er 12 måneder?

De bedste hilsner
G

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke