Svar: Om at pege og dele opmærksomhed

14. april 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære G

Tak for dit brev og fine spørgsmål om, når børn peger og det at dele opmærksomhed :)
Og dejligt at høre, at mit tidligere svar har givet lidt ro og dejligt at høre, at I har nydt corona-tiden derhjemme :)

Det at kunne pege, eller det at babyer begynder at pege, er en meget kompleks handling og noget af det, som faktisk adskiller os mennesker fra mange andre dyr. De fleste begynder at pege omkring 1 års alderen - nogle lidt før og andre senere, og der er intet galt i, at jeres lillebror ikke er begyndt at pege endnu. Det skal nok komme, og ofte starter barnet med at række armen og hånden frem og har åbne hænder, og i løbet af nogle måneder, så udvikles så en mere decideret fingerpegning, så ro på her :)

Man har lavet flere undersøgelser omkring det, blandt andet på Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology i Tyskland, hvor en gruppe forskere har dokumenteret, at babyer og større børn peger af mange forskellige grunde.

Det ene er det, som du er inde på, fordi de vil dele deres oplevelse af verden. Se den bestemte ting og dele den med dig. Det kan være en hund, en lampe eller lignende som din dreng vil pege på og du kikker på den pågældende ting og siger f.eks. "hund", "lys" osv. og I deler oplevelser og sætter ord på.

Babyer kan dog også penge, for at henvise til begivenheder i fortiden og fremtiden. De kan pege på og henvise til ting, som ikke længere er der. Det kan f.eks. være at pege ud i luften for på den måde at signalere" hvor gik far hen?" eller for f.eks. at spørge "far gik, kommer far igen?"...

Det ser også ud til, at babyer kan pege for at fortælle om noget, som ikke er der længere. Altså hvis barnet f.eks. ser en kat ud af vinduet, så kan det pege for f.eks. at ville fortælle dig, at "der var en kat" og på den måde forsøge at fortælle den voksne hvad der var der, selvom det ikke er der mere..

De kan også finde ud af, at når en voksen peger på tværs igennem et rum f.eks. mod noget legetøj, som de tidligere har leget med. Det kan være, at du spørger "Hvor er din bold henne?" og så kan barnet pege hen mod det sted, hvor bolden ligger.

Det kan også være, hvis I f.eks.er ved at rydde op og kommer legetøj i en kasse - så kan barnet pege for på den måde at vise dig, hvor legetøjet skal hen eller f.eks. for at ville spørge, om det skal i den pågældende ...

Annonce

... kasse...

De kan også udpege ting som ikke er synlige - det kan være en klods, som du viser barnet og også viser, at du lægger ind under et tæppe - og når du så spørger barnet hvor klodsen er, så peger barnet på tæppet eller forsøger at fjerne tæppet.

De kan også pege, for at gøre dig opmærksom på noget. Det kan være, at du taber en ting og så peger barnet for at gøre dig opmærksom på, at du har tabt noget.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Børn kan naturligt ikke alt ovenstående med det samme, men det starter så småt omkring 1 års alderen, og det er en vigtig del af vores evne til at kommunikere. Undersøgelser viser, at børn peger ikke, for at få opmærksomhed på sig selv og de holder op med at pege, hvis de voksne ikke reagerer eller giver dem det, som de gerne vil have. Barnets grund til at pege handler om, at dele oplevelser, lære nye ord, føle sig forstået, kommunikere med de voksne. Det handler om fundamentet for det som psykologer kalder fælles opmærksomhed. Det er helt essentielt for mennesker og menneskers udvikling at vi deler opmærksomhed og er nærværende og samværende.

Fælles opmærksomhed er vigtigt for udviklingen af barnets sprog. Det er ikke nok, at man siger ord eller lytter, det er vigtigt, at man er fælles om en oplevelse. Det vil sige, at du f.eks. kikker på en bold, så kigger din dreng på bolden, så kikker I begge to på bolden og I taler om den - hvordan den ser ud, hvordan den føles, hvad den kan osv. Du bruger både dine ord, din mimik, din gestik, dit kropssprog - om det I fælles kikker på - og din dreng spejler sig i dette og forsøger at efterligne dine ord, lytter til det du siger, byder ind med sin mimik, gestik, kropssprog og lyde...

Jeg tænker, at en del af den udvikling, naturligt sker i kraft af, at vi som forældre viser vores børn det - at du selv peger, når du vil vise din dreng noget, at du siger mange forskellige ord, lyde, bruger din mimik, gestik osv. i kommunikationen med ham. Han bruger dig som et spejl :) Det at pege hænger sammen med også at kunne f.eks. vinke eller klappe, og dette skal du naturligt også vise din dreng, hvordan man gør :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro - som du selv skriver, så var storebror også lidt længere tid om at begynde at pege, men sagde utrolig meget "hvad er det?", og så blev der peget, da han blev ældre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!