Svar: Er begyndt at stå op før kl. 5
14. april 2020
Alder:
6 mdr.
Kære N
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at din datter vågner kl 04 fordi hun har problemer med væske på øret og derfor bliver vækket af dette og de smertejag, som det måske medfører... Det kan også svære smerter fra gummerne, fordi hun måske er ved at få tænder.. Det lyder dog ikke som om, at hun er ked af det, hvilket man ville formode, at hun ville være, hvis hun havde ondt og derfor tænker jeg, at det måske er en udviklingsmæssig periode, som I lige nu skal igennem :)
Hvis hun pludrer, ligger og er glad, virker til måske at øve sin stemme og nyder at ligge og høre sine egne lyde, så behøver du ikke reagere på hende, men kan godt lade hende ligge. Hvis hun græder, så skal du naturligvis være der og hjælpe hende videre...
Det er rigtig godt, at du forsøger at holde fast i dagsplanen, fordi det vil påvirke hendes indre ur og give hende fornemmelse for, hvornår det er tid til at være aktiv, lege osv. og hvornår det er tid til at spise og sove. Og dagsrytmen du sender ser umiddelbart fin og alderssvarende ud og det er helt okay, at hun lige nu nogle dage sover 2 lure og andre dage stadig har brug for 3 lure dagligt.
Det er også rigtig godt, hvis du kan forsøge at få hende til at sove videre om natten. Det vil sige, at du så vidt muligt ikke skal tænde lys, ikke pludre for meget, men netop bruge amningen på at hjælpe hende videre i søvnen.
Det betyder også, at det vil være rigtig godt, hvis du kan springe amningen kl 03 over og i stedet netop amme hende kl 04 for på den måde at bruge brystet til at få hende videre i søvnen på. Jeg vil derfor foreslå, at du forsøger at ændre lidt på natamningen og rykker den til meget tidlig morgen... gradvist skal hun jo helt ud af natamningen og på sigt vil du måske kunne amme hende kl 05 og på den måde springe både amningen kl 03/04 og 06 helt over...
Du kan tage hende op, amme hende og putte hende tilbage i egen seng igen, du kan også vælge at tage hende ind til dig og lægge dig med hende og amme hende i din seng, hvorved hun måske kan finde lidt mere ro. Det er dog vigtigt, at der er plads nok til hende, hvis hun skal ligge hos jer...
Du skriver "jeg er ikke komet igang med at vænne hende af med amningen om natten endnu" og det vil altså være en god idé, at du nu arbejder på at ændre på natamningerne og netop bruger kl 04 som udgangspunkt for dette...
Hvis du på ingen måde kan få hende videre i søvnen kl 04, så kan det være nødvendigt, at du står op med hende, skifter hende, og ammer hende - og så putter hende igen. Så hun ikke har for lang en vågenperiode her, men hjælpes til at sove igen. Du nævner, at det kan være rigtig svært at holde hende vågen til første lur kl 8-8.30, og nogle gange sover hun derfor allerede igen kl 07.. Og det fungerer naturligt hverken for dig eller hende. Det er derfor en god idé, hvis du kan sørge for at hun ikke har en vågenperiode fra kl 04 til 07, men måske kun mellem 04-05, så hele dagen ikke skrider for jer, men rytmen netop holdes. Allerbedst er det dog, hvis du kan forsøge at undgå, at I skal op kl 04 og i stedet kan holde fast i at om natten sover man :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske