Svar: Er begyndt at stå op før kl. 5

14. april 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære N

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at din datter vågner kl 04 fordi hun har problemer med væske på øret og derfor bliver vækket af dette og de smertejag, som det måske medfører... Det kan også svære smerter fra gummerne, fordi hun måske er ved at få tænder.. Det lyder dog ikke som om, at hun er ked af det, hvilket man ville formode, at hun ville være, hvis hun havde ondt og derfor tænker jeg, at det måske er en udviklingsmæssig periode, som I lige nu skal igennem :)

Hvis hun pludrer, ligger og er glad, virker til måske at øve sin stemme og nyder at ligge og høre sine egne lyde, så behøver du ikke reagere på hende, men kan godt lade hende ligge. Hvis hun græder, så skal du naturligvis være der og hjælpe hende videre...

Det er rigtig godt, at du forsøger at holde fast i dagsplanen, fordi det vil påvirke hendes indre ur og give hende fornemmelse for, hvornår det er tid til at være aktiv, lege osv. og hvornår det er tid til at spise og sove. Og dagsrytmen du sender ser umiddelbart fin og alderssvarende ud og det er helt okay, at hun lige nu nogle dage sover 2 lure og andre dage stadig har brug for 3 lure dagligt.

Det er også rigtig godt, hvis du kan forsøge at få hende til at sove videre om natten. Det vil sige, at du så vidt muligt ikke skal tænde lys, ikke pludre for meget, men netop bruge amningen på at hjælpe hende videre i søvnen.

Det betyder også, at det vil være rigtig godt, hvis du kan springe amningen kl 03 over og i stedet netop amme hende kl 04 for på den måde at bruge brystet til at få hende videre i søvnen på. ...

Annonce

... Jeg vil derfor foreslå, at du forsøger at ændre lidt på natamningen og rykker den til meget tidlig morgen... gradvist skal hun jo helt ud af natamningen og på sigt vil du måske kunne amme hende kl 05 og på den måde springe både amningen kl 03/04 og 06 helt over...

Du kan tage hende op, amme hende og putte hende tilbage i egen seng igen, du kan også vælge at tage hende ind til dig og lægge dig med hende og amme hende i din seng, hvorved hun måske kan finde lidt mere ro. Det er dog vigtigt, at der er plads nok til hende, hvis hun skal ligge hos jer...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skriver "jeg er ikke komet igang med at vænne hende af med amningen om natten endnu" og det vil altså være en god idé, at du nu arbejder på at ændre på natamningerne og netop bruger kl 04 som udgangspunkt for dette...

Hvis du på ingen måde kan få hende videre i søvnen kl 04, så kan det være nødvendigt, at du står op med hende, skifter hende, og ammer hende - og så putter hende igen. Så hun ikke har for lang en vågenperiode her, men hjælpes til at sove igen. Du nævner, at det kan være rigtig svært at holde hende vågen til første lur kl 8-8.30, og nogle gange sover hun derfor allerede igen kl 07.. Og det fungerer naturligt hverken for dig eller hende. Det er derfor en god idé, hvis du kan sørge for at hun ikke har en vågenperiode fra kl 04 til 07, men måske kun mellem 04-05, så hele dagen ikke skrider for jer, men rytmen netop holdes. Allerbedst er det dog, hvis du kan forsøge at undgå, at I skal op kl 04 og i stedet kan holde fast i at om natten sover man :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.