Er begyndt at stå op før kl. 5

14. april 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Er begyndt at stå op før kl. 5

Hej Helen

Så er jeg på banen igen :) lige som man synes der er ved at være en god rytme så laves den om..

Nå, men nu har min datter i en uge vågnet før kl. 5 - mellem 4.20 og 4.40 for at være præcis. De første nætter håbede jeg bare på at det var en tilfældighed, men nu frygter jeg, at der er begyndt at tegne sig et mønster, som jeg bestemt ikke er fan af.

Den gode rytme, som jeg ellers synes vi var ved at få, så således ud.

Morgenmad kl. 7.00 (grød og lidt frugtmos)
Ammes og puttes til første lur mellem 8.30-9.00
Frokost mellem 11-12 (mos af grøntsager/kartoffel/sød kartoffel, en masse gnavegrønt, evt. rugbrødsbjælker og så noget kød.)
Ammes og puttes til 2. Lur mellem 12-13
Frugtmos mellem 14-15

Hvis hun er vågnet før 14 fra 2. Lur så får hun en powernap mellem 15-15.30 på 1/2 time - hvor hun ammes, og hvis hun er vågnet efter 14, som hun gør de fleste dage, så tager hun ikke 3. Lur.

Hun sover mellem 2-3,5 times lur om dagen, fordelt på 2-3 lure.

Aftensmad mellem 17-17.30 (stort set det samme som frokost, og så smager hun på vores mad)
Ammes og evt. toppes med flaske og puttes til nat mellem 18.30-19.00

Hun vågner næsten altid en time efter hun er faldet i søvn om aftenen, hvor hun får lidt mere at spise, enten ved amning eller flaske. Jeg forsøger altid at få hende videre i søvnen uden mælk, men ofte må jeg give op, da det er det hun søger. Jeg har en lille mistanke om at hun falder for hurtigt i søvn når jeg putter hende, så hun ikke får spist nok.?

Herefter ammes hun ca. kl. 23 og igen ca. kl. 3, og så plejede hun at sove videre til ca. 6, hvor hun nu vågner mellem 4.20-4.40. (Jeg er ikke kommet igang med at vænne hende af med amningen om ...

Annonce

... natten endnu)

Jeg har prøvet at lade hende ligge og se om hun falder i søvn, jeg har prøvet at skynde mig ind ved første kvæk for at se om jeg kunne få hende videre i søvnen, jeg har ammet hende inde på hendes værelse og lagt hende tilbage i seng (som jeg gør om natten), jeg har taget hende med ind i vores seng og ammet hende liggende. Jeg opfører mig fuldstændig som hvis kl. var 2 om natten, men intet får hende tilbage i søvnen.

Jeg ender hver dag med at tage hende ind i vores seng og lade hende ligge der sammen med mig til kl. 6, hvor jeg først står op med hende. Hun ligger og basker med arme og ben, brokker sig, slapper lidt af, basker igen, brokker sig, slapper lidt af osv.

Jeg har forsøgt at holde mig til ovenstående rytme, på trods af at hun står op så tidligt, da jeg nemlig synes at jeg har læst et sted, at det er vigtigt at de spiser og sover på samme tidspunkter, når de når denne alder? Også for ikke at ændre på hendes indre ur..?
Nogle dage lykkedes det nogenlunde, dog kan hun ikke holde sig helt til 8.30 med første lur, men jeg har måske kunne strække den til kl. 8, og andre dage, som idag, er hun fuldstændig færdig, og jeg er nødt til at lægge hende ud lige efter morgenmaden, altså kort efter kl. 7, og så er rytmen/rutinen jo helt ødelagt resten af dagen.

Nu er der gået en uge, og hun virker ikke til at det ændre sig, uanset hvad jeg gør. Hvad tænker du at jeg kan gøre?

Det skal lige siges, at hun har lidt væske på det ene øre - jeg tror ikke det er gået i sig selv endnu, da hun stadig tager sig øret.

Madmæssigt er hun blevet rigtig god til at spise igen, og hun får spist en ok mængde mad ved hvert måltid.

Hun sover på eget værelse.

Med venlig hilsen
N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor