Brev:
Er begyndt at stå op før kl. 5
14. april 2020
Alder:
6 mdr.
Er begyndt at stå op før kl. 5
Hej Helen
Så er jeg på banen igen :) lige som man synes der er ved at være en god rytme så laves den om..
Nå, men nu har min datter i en uge vågnet før kl. 5 - mellem 4.20 og 4.40 for at være præcis. De første nætter håbede jeg bare på at det var en tilfældighed, men nu frygter jeg, at der er begyndt at tegne sig et mønster, som jeg bestemt ikke er fan af.
Den gode rytme, som jeg ellers synes vi var ved at få, så således ud.
Morgenmad kl. 7.00 (grød og lidt frugtmos)
Ammes og puttes til første lur mellem 8.30-9.00
Frokost mellem 11-12 (mos af grøntsager/kartoffel/sød kartoffel, en masse gnavegrønt, evt. rugbrødsbjælker og så noget kød.)
Ammes og puttes til 2. Lur mellem 12-13
Frugtmos mellem 14-15
Hvis hun er vågnet før 14 fra 2. Lur så får hun en powernap mellem 15-15.30 på 1/2 time - hvor hun ammes, og hvis hun er vågnet efter 14, som hun gør de fleste dage, så tager hun ikke 3. Lur.
Hun sover mellem 2-3,5 times lur om dagen, fordelt på 2-3 lure.
Aftensmad mellem 17-17.30 (stort set det samme som frokost, og så smager hun på vores mad)
Ammes og evt. toppes med flaske og puttes til nat mellem 18.30-19.00
Hun vågner næsten altid en time efter hun er faldet i søvn om aftenen, hvor hun får lidt mere at spise, enten ved amning eller flaske. Jeg forsøger altid at få hende videre i søvnen uden mælk, men ofte må jeg give op, da det er det hun søger. Jeg har en lille mistanke om at hun falder for hurtigt i søvn når jeg putter hende, så hun ikke får spist nok.?
Herefter ammes hun ca. kl. 23 og igen ca. kl. 3, og så plejede hun at sove videre til ca. 6, hvor hun nu vågner mellem 4.20-4.40. (Jeg er ikke kommet igang med at vænne hende af med amningen om natten endnu)
Jeg har prøvet at lade hende ligge og se om hun falder i søvn, jeg har prøvet at skynde mig ind ved første kvæk for at se om jeg kunne få hende videre i søvnen, jeg har ammet hende inde på hendes værelse og lagt hende tilbage i seng (som jeg gør om natten), jeg har taget hende med ind i vores seng og ammet hende liggende. Jeg opfører mig fuldstændig som hvis kl. var 2 om natten, men intet får hende tilbage i søvnen.
Jeg ender hver dag med at tage hende ind i vores seng og lade hende ligge der sammen med mig til kl. 6, hvor jeg først står op med hende. Hun ligger og basker med arme og ben, brokker sig, slapper lidt af, basker igen, brokker sig, slapper lidt af osv.
Jeg har forsøgt at holde mig til ovenstående rytme, på trods af at hun står op så tidligt, da jeg nemlig synes at jeg har læst et sted, at det er vigtigt at de spiser og sover på samme tidspunkter, når de når denne alder? Også for ikke at ændre på hendes indre ur..?
Nogle dage lykkedes det nogenlunde, dog kan hun ikke holde sig helt til 8.30 med første lur, men jeg har måske kunne strække den til kl. 8, og andre dage, som idag, er hun fuldstændig færdig, og jeg er nødt til at lægge hende ud lige efter morgenmaden, altså kort efter kl. 7, og så er rytmen/rutinen jo helt ødelagt resten af dagen.
Nu er der gået en uge, og hun virker ikke til at det ændre sig, uanset hvad jeg gør. Hvad tænker du at jeg kan gøre?
Det skal lige siges, at hun har lidt væske på det ene øre - jeg tror ikke det er gået i sig selv endnu, da hun stadig tager sig øret.
Madmæssigt er hun blevet rigtig god til at spise igen, og hun får spist en ok mængde mad ved hvert måltid.
Hun sover på eget værelse.
Med venlig hilsen
N