Svar: Urolig nattesøvn knap 11 mdr
13. april 2020
Alder:
11 mdr.
Kære S.
Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker :)
Det lyder for mig som om, at jeres datter er motorisk rigtig godt igang, hun er begyndt at rejse sig ved tingene og er begyndt at gå lidt rundt og sengen er et rigtig godt sted at øve sig.. om natten får hun i søvne rejst sig op - og udfordringen kommer, fordi hun endnu ikke har lært at sætte og lægge sig ned igen, det har hun brug for din hjælp til.
Derfor tænker jeg, at den del af løsningen hos jer handler om, at du om dagen skal hjælpe hende med at lære at sætte sig og lægge sig.. når hun kan det om dagen, så vil hun naturligt også bedre kunne det om natten.
Når hun om dagen sover i sin barnevogn og der ligger og kikker, så er hun holdt fast af sin barnevognssele og den hjælpe hende således med at ligge stille og finde fysisk ro. Derfor kan det være en overvejelse værd om hun kan hjælpes til at finde fysisk ro om aftenen. Ikke at hun skal til at have sele på om natten, det synes jeg bestemt ikke! Men måske kan du om aftenen hjælpe hende med dine hænder, putte hende på maven og stryge hænderne op og ned over blenumsen og ryggen for på den måde måske at få hende til at slappe af.
Et bad om aftenen, der afsluttes med babymassage og godnatgrød kan også være med til at give ro i kroppen og kan derfor også indføres i en periode...
Og så kan det måske også hjælpe med en juniordyne, altså en større dyne, som svøber sig bedre omkring hende. Juniordyne anbefales først fra 12 måneder, men det kan naturligt spille ind, hvor stor hun er og hvor motorisk stærk hun er. Du nævner, at hun ofte "wrapper" dynen af undervejs i sin søvn - men du fornemmer, at hun faktisk finder ro til at begynde med med netop dynen godt omkring jeg, og derfor tænker jeg, at juniordynen måske vil være en idé hos jer - om ikke nu, så måske om en måned...
Det er også en overvejelse værd at putte hende på eget værelse - også før hun starter i vuggestue.. Du har nemlig helt ret i, at du naturligt nogle gange måske reagerer for hurtigt på hende om natten og hun måske vil kunne finde videre i søvnen selv, hvis du trækker tiden. Samtidig er det ofte lettere at hjælpe hende på eget værelse nu, end når hun når 13 måneders alderen.. så afhængig af, hvornår vuggestuestarten ligger, kan det altså godt være et forsøg værd nu :)
Jeg tænker altså, at tiden hos jer vil arbejde lidt - men det betyder ikke, at I ikke skal ændre lidt på rutiner og vaner lige nu. Det at hun ofte sover bedre, når hun ligger mellem mor og far tænker jeg kan tyde på, at hun på den ene side har glæde af trygheden og nærheden og at hun naturligt finder ro ved netop at mærke jer tæt på - jeres fysiske nærhed er måske med til at sikre den fysiske ro - og derfor er det vigtigt, at I lader hende mærke jer.. MEN hun vil naturligt heller ikke kunne rejse sig op i jeres seng, da der ikke er tremmer at hive sig op af i søvne, og derfor sover hun også mere roligt i jeres seng. Og det leder så tilbage til behovet for at lære at sætte og lægge sig i løbet af dagen, så hun også kan dette om natten - og samtidig også behovet for at føle sig puttet... og på sigt måske glæde af f.eks. en juniordyne... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske