Svar: Urolig nattesøvn knap 11 mdr

13. april 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære S.

Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker :)

Det lyder for mig som om, at jeres datter er motorisk rigtig godt igang, hun er begyndt at rejse sig ved tingene og er begyndt at gå lidt rundt og sengen er et rigtig godt sted at øve sig.. om natten får hun i søvne rejst sig op - og udfordringen kommer, fordi hun endnu ikke har lært at sætte og lægge sig ned igen, det har hun brug for din hjælp til.

Derfor tænker jeg, at den del af løsningen hos jer handler om, at du om dagen skal hjælpe hende med at lære at sætte sig og lægge sig.. når hun kan det om dagen, så vil hun naturligt også bedre kunne det om natten.

Når hun om dagen sover i sin barnevogn og der ligger og kikker, så er hun holdt fast af sin barnevognssele og den hjælpe hende således med at ligge stille og finde fysisk ro. Derfor kan det være en overvejelse værd om hun kan hjælpes til at finde fysisk ro om aftenen. Ikke at hun skal til at have sele på om natten, det synes jeg bestemt ikke! Men måske kan du om aftenen hjælpe hende med dine hænder, putte hende på maven og stryge hænderne op og ned over blenumsen og ryggen for på den måde måske at få hende til at slappe af.

Et bad om aftenen, der afsluttes med babymassage og godnatgrød kan også være med til at give ro i kroppen og kan derfor også indføres i en periode...

Og så kan det måske også hjælpe med en juniordyne, altså en større dyne, som svøber sig bedre omkring hende. Juniordyne anbefales først fra 12 måneder, men det kan naturligt spille ind, hvor stor hun er og hvor motorisk stærk hun er. Du nævner, at hun ofte "wrapper" dynen af undervejs ...

Annonce

... i sin søvn - men du fornemmer, at hun faktisk finder ro til at begynde med med netop dynen godt omkring jeg, og derfor tænker jeg, at juniordynen måske vil være en idé hos jer - om ikke nu, så måske om en måned...

Det er også en overvejelse værd at putte hende på eget værelse - også før hun starter i vuggestue.. Du har nemlig helt ret i, at du naturligt nogle gange måske reagerer for hurtigt på hende om natten og hun måske vil kunne finde videre i søvnen selv, hvis du trækker tiden. Samtidig er det ofte lettere at hjælpe hende på eget værelse nu, end når hun når 13 måneders alderen.. så afhængig af, hvornår vuggestuestarten ligger, kan det altså godt være et forsøg værd nu :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker altså, at tiden hos jer vil arbejde lidt - men det betyder ikke, at I ikke skal ændre lidt på rutiner og vaner lige nu. Det at hun ofte sover bedre, når hun ligger mellem mor og far tænker jeg kan tyde på, at hun på den ene side har glæde af trygheden og nærheden og at hun naturligt finder ro ved netop at mærke jer tæt på - jeres fysiske nærhed er måske med til at sikre den fysiske ro - og derfor er det vigtigt, at I lader hende mærke jer.. MEN hun vil naturligt heller ikke kunne rejse sig op i jeres seng, da der ikke er tremmer at hive sig op af i søvne, og derfor sover hun også mere roligt i jeres seng. Og det leder så tilbage til behovet for at lære at sætte og lægge sig i løbet af dagen, så hun også kan dette om natten - og samtidig også behovet for at føle sig puttet... og på sigt måske glæde af f.eks. en juniordyne... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder