Urolig nattesøvn knap 11 mdr

13. april 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Urolig nattesøvn knap 11 mdr

Kære Helen.

Endnu et brev om søvn fra mig 😊

Min datter er nu knap 11 måneder og hun sover stadig meget dårligt om natten. Først skal det siges at hun er glad og tilfreds om dagen. Hun vokser som hun skal, trives og spiser fint med mad. Hun er så småt begyndt at gå, så der sker rigtig meget for tiden.

Hun ammes 3 gange i døgnet nu. Inden middagslur, til natten og en gang i løbet af natten. Hun sover ca. 3 timer om dagen fordelt på to lurer. Hun kommer i seng kl 19.00 og vi står op mellem 05.30-06.00.

Om dagen falder hun nu i søvn i sin barnevogn. Hun elsker at ligge og kigge på et træ i haven og falder her i søvn af sig selv.

Det er om natten at vores udfordringer er mange. Vi har siden årsskiftet forsøgt at få hende til at sove i sin egen seng ved siden af vores. MEN hun vågner hele tiden – sådan føles det. Hun vågner ca. en gang i timen. (Indimellem kan hun tage to timer i egen seng). Hun er naturligvis meget træt når hun vågner og hun falder også hurtigt i søvn igen. Udfordringen er, at når hun vågner bare det mindste så sætter hun sig op og herefter stiller hun sig op. Jeg er nødt til hver gang at stå op, ligge hende ned og have en hånd på hende. Desuden ligger hun meget urolig i sin seng.

Jeg forsøger at sige, at hun skal lægge sig ned og sove. Indimellem ligger hun sig ned, men der går ikke lang tid så står hun mellem tremmerne igen. Vi har også et fast putteritual, som ...

Annonce

... inkludere amning som det sidste. Hun er oftest opmærksom på at hun ligges i sin egen seng og falder dermed i søvn der.

Jeg ved ikke hvad jeg an gøre for at hjælpe hende til at sove i flere timer i træk. Hun har en bamse vi forsøger at putte med hende og som hun også benytter lidt. Hun vil ikke sove med dyne på, med mindre hun wrappes ind i den, men den ”bryder” hun jo ud af i løbet af sin søvn. Det bliver også for varmt nu. Hun bruger sut og den hjælper hende til at falde i søvn. Jeg har også forsøgt at ignorere hende indtil hun protestere, i håb om at hun selv fandt ud af at ligge sig ned og sove videre.

Jeg går i seng på samme tid, for jeg ved jo der venter en nat med mange opvågninger. I den forbindelse har jeg tænkt om hendes far og jeg vækker hende når vi fx vender os i sengen. Men hun vågner altså også når der er helt stille i rummet. Vi har overvejet at rykke hende ind på sit eget værelse, men tanken om at skulle helt derind så mange gange er uoverskuelig. Samtidig skal hun snart starte i vuggestue og vi tænker at to store forandringer på én gang er for meget.

Efter nogle timer på denne måde er jeg selv så træt, at hun kommer over i vores seng igen. Det er alt andet lige lettere at få hende til at sove videre her og mere skånsomt for mig. Hun kan sove i lidt flere timer når hun ligger imellem hendes far og jeg.

Glæder mig til at læse dine perspektiver på dette.

Mange hilsner
S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)