Svar: Søvn - næste skridt?

12. april 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det faktisk er gået så fint med at vænne jeres dreng til egen seng - det lyder super godt! og det er også rigtig dejligt, at han har taget Ninus til sig, den bliver han rigtig glad fremover :)

Du fortæller, at du ligger på en madras på gulvet, og jeg tænker, at det har været trygt for ham, og rigtig fint at du på den måde har været der... men det lyder faktisk som om, at han nu begynder at se jeres tilstedeværelse som underholdning og leg. Det at du eller far ligger eller sidder hos ham tror jeg måske forvirrer ham. Derfor tænker jeg, at det vil være en god idé, at I forsøger med det jeg kalder "se-til-metoden"...

Denne metode går ud på, at I putter ham som I plejer - samme ritual, sikrer at puttetidspunktet er rigtigt, gerne starter med bad, frottering med håndklædet, godnatgrød osv. og så puttes han kærligt med godnathistorie, sang og Ninus... og herefter går I så fra ham. Ikke fordi han skal blive ked af det eller ulykkelig, men fordi I ved at gå signalerer, at det ikke er tid til at hoppe rundt, lege og pjatte, men faktisk tid til at sove. Ved at gå så viser I ham, at det er sovetid og ikke tid til underholdning.

Det er ikke en "kontrolleret grådmetode", hvor han skal græde, og I skal forlænge tiden igen og igen, før I vender tilbage. Det handler ikke om, at han skal blive ked af det og begynde at forbinde det at komme i seng med noget som er utrygt, ikke rart. Det handler derimod om, at han skal finde ud af, at han sagtens kan ligge i sin seng, uden at skulle lege, at det er helt okay at skulle finde ...

Annonce

... roen, slappe af - og at han trygt kan gøre dette, fordi I naturligt stadig er der - I er ikke gået fra ham, men er tæt på og reagerer naturligt på ham.

Ofte behøver I kun gå fra ham et par gange, så forstår han godt, at det forventes, at han skal ligge stille ned, og her kan I så sætte jer hos ham og give ham den nærhed, som han behøver for at kunne overgive sig det sidste stykke vej...

Når I går fra ham er det derfor også kortvarigt. Det er netop ikke meningen, at han skal blive ked af det, føle sig utryg og begynde at græde. Derfor er det godt, hvis I går tilbage til ham før han bliver ked af det, beroliger og betrygger, før I går igen. Hvis han smider sutten ud af sengen, når I går, så lader I den ligge på gulvet, går ud og venter f.eks. 3 minutter og når I så går tilbage, så tager I sutten op og giver den tilbage, putter ham igen og vurderer så, hvorvidt I igen skal gå eller om han der er klar til at sove fordi I så netop er der, holder lidt i hånden, synger en sang...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han står med armene højt løftet, græder og protesterer, signalerer "tag mig op", så skal I naturligvis aldrig gå fra ham, så er det netop udtryk for, at han har behov for jer og jeres nærhed. Men hvis han hopper rundt, leger og tror at det er tid til sjov og ballade, så er det fint at gå kortvarigt fra ham for at vise ham, at det som sagt er sovetid og ikke levetid nu :)

Jeg mener, at du har forsøgt noget lignende tidligere, men her var han for lille, og det kan sandsynligvis bedre lykkes nu :) Krydser fingre :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder