Svar: Søvn pige 3,5 måned

11. april 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Carina

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god og den helt rigtige beslutning at gå over til flaske, og det er dejligt at I alle trives med den løsning :) Der er mange fordele ved flasken - f.eks. at far kan tage over, og du kan få lidt tid til andre ting, og samtidig ved I præcist hvor meget jeres datter drikker, og det kan også give ro at vide netop det...

Med den alder jeres datter har nu, så vil det være rigtig godt at I arbejder på at hun puttes i sin barnevogn eller seng, når hun skal sove - og på den måde vænnes til at sove netop der og ikke længere falde i søvn i jeres arme. MEN, ikke hvis hun græder og bliver helt ulykkelig...

Det er vigtigt, at det at skulle sove forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være hyggeligt at komme i seng, det skal være en stund, som hun ser frem til og har en erfaring med sig om er rar... Det betyder derfor, at I ikke skal putte hende vågen i seng og lade hende græde sig i søvn. Hun skal have mælk, og hun skal puttes, når hun er døsig. Det vil sige næsten sover, men ikke sover helt. Hun skal puttes fra jeres favn lige der, hvor hun kæmper med at holde øjnene åbne, de kører rundt i hovedet og hun kan tydeligvis ikke fokusere, men hun sover ikke helt endnu. Hun når at registrere, at hun flyttes fra jeres favn og ned i sengen, men hun er træt nok til at kunne komme videre ind i søvnen, når I så er der, holder hænderne beroligende på hende, vugger hende lidt og luller hende ind i søvnen...

I må faktisk også gerne forsøge med flasken i sengen.. det er en af fordelene ved at give flaske, at den mange gange kan gives der, hvor I ønsker, at jeres datter skal sove. I bør elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt og I skal stå ved hende, holde flasken for hende, beroilge med jeres hænder, kærtegn osv. men hun får sin mælk i sengen og får lov til at falde i søvn der.. og på den måde undgår I skiftet fra favn og ned i seng, som hun måske reagerer på og derfor bliver ked af...

Du skal derudover også forsøge at vurdere hendes gråd. Nogle børn har brug for at græde lidt, før de kan overgive sig til søvnen. Man siger, at de lukker overskudsenergi ud på denne måde. Her er der tale om, at hun tydeligt er træt og parat til at sove, og hun vil ofte kun græde i ganske få minutter, så kommer roen over hende, og hun falder i søvn.

Græder hun ...

Annonce

... derimod i længere tid, begynder hun at græde med tårer og kan du høre på hendes gråd, at hun er utryg ved at ligge der - så skal hun op, beroliges og betrygges, og så kan du forsøge at putte hende, når der atter er ro på, og hun måske virker mere parat.

Du skal følge din mavefornemmelse, også når det kommer til gråd. Hvis du føler, at det er forkert, og det gør ondt i dig, at din datter ligger og græder - så er det forkert. Så skal du tage hende op, trøste og berolige. Hvis du derimod har en fornemmelse af, at hun stopper med at græde lige om lidt, hvis jeg lader hende ligge og står hos hende, vugger hende lidt, beroliger med hænder osv. så er det fint at gøre det sådan :) Du skal altså ikke gøre noget, som du helt grundlæggende i dit hjerte føler er forkert...

Det er en dårlig vane at lade barnet ligge og græde utrøsteligt i længere tid, for det lærer ikke barnet at sove, og det gør ikke barnet tryg. Så når du spørger til at skabe dårlige eller gode vaner for barnet, så er det grundlæggende vigtigt, at hun er tryg ved at sove og forbinder søvnen med noget rart. Det er godt at bygge videre på.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan ofte også være en god idé ikke at "kæmpe" hver gang hun skal sove, men at øve nye vaner gradvist. Så I f.eks. gør det til en vane altid at have middagsluren i barnevognen, og at putte hende om aftenen i egen seng.. men de øvrige lure kan variere efter, hvad hun viser behov for, og hvilke muligheder I har. Så det behøver ikke være at gå fra søvn i favn til søvn i seng fra den ene dag til den anden, det kan og vil ofte være rigtig fint at skabe gradvise ændringer, og lykkes det med en lur i barnevognen midt på dagen, så skaber det grobund for flere lure i barnevognen fremover.

Det vil ofte også være sådan, at I kan ændre vaner, skabe nye rutiner om dagen først - og derefter overflytte nogle af disse rutiner til om aftenen. Det er sværere at starte om aftenen... Du skriver blandt andet "i vognen går det fint, og hun falder næsten altid i søvn uden gråd, men om aftenen blive hun nogle gange helt ulykkelig" og det er helt okay, at det netop går bedre om dagen. Giv hende tid og gør det, som om aftenen er nødvendigt lige nu, så hun stadig er tryg ved at sove :)

Det lyder som om, at I er på vej, og at tiden naturligt arbejder lidt for jer :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien