Svar: Problemer med søvn - 6 mdr.

11. april 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lasses mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen et stykke tid, og det er dejligt, at du nu selv har fået lyst til at skrive. Og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder som om, at Lasse er en ret aktiv dreng, som motorisk er rigtig fint med. Du nævner i hvert fald, at han om aftenen laver kravlebevægelser i sin seng og jeg tænker derfor, at han nok har en del motorisk uro i kroppen, en rastløshed og svært ved at finde fysisk ro. Det må du gerne hjælpe ham med - enten ved at du sidder med ham, holder ham og giver ham ro med din nærhed, eller ved at du f.eks. putter ham og sidder hos ham og holder dine hænder beroligende på ham, eller måske vil han have glæde af en sovepose eller lignende, som kan hjælpe ham til ro...

Der er dog også nogle børn, som har brug for at tumle rundt før de kan finde ro og overgive sig til søvnen og hvis det er tilfældet, så vil han naturligt blive irriteret over at blive holdt af dig eller af en sovepose - og i givet fald er det bedre blot at lade ham tumle, komme af med lidt overskudsenergi og så være der for ham, når han er putteklar derefter...

Derudover så tænker jeg at hans indtag af mad og mælk dagen igennem naturligt spiller ind. Du skriver, at han er begyndt at lukke munden for maden - først grød og mos, så brødhapsere og du synes generelt ikke at han tager nok fra i forhold til, hvad han burde. Det er vigtigt, at han spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem - fordi mad - både sammensætningen af mad og mængden af mad naturligt også er med til at skabe ro og hjælpe ham med at falde i søvn.

De fleste børn har i jeres drengs alder behov for 5 amninger i døgnet, men i 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger. Jeg anbefaler, at disse fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det er vigtigt, at du holder mængden af mælk på dette niveau, fordi det giver plads til skemad i maven - og når han ikke spiser ret meget, så skal du derfor passe på, at du ikke "Lægger ham til brystet for at sikre ham noget". Hvis han får for meget mælk, så vil det tage lysten og pladsen væk fra den rigtige mad.

Samtidig spiller hele dagens rytme naturlig ind på hvordan putningen om aftenen forløber. Det påvirker putningen, puttetidspunktet osv. hvordan jeres dreng sover om dagen, hvornår, hvor længe og hvor meget.. og derfor er det rigtig godt, hvis du kan begynde at skabe en nogenlunde fast rytme. Det vil sige fast stå op tidspunkt og faste tidspunkter for leg, aktivitet, måltider og søvn hele dagen igennem. Jo mere fast rytme, jo mere vil jeres drengs indre ur indstille sig på dette og jo mere parat til han naturligt føle sig - både hvad angår mad, når det er spisetid og hvad angår søvn, når det er puttetid.

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden. Vand af kop.

Powernapper måske eller den springes over - det kommer an på hvor lange de to andre lure er og hvor sent han står op fra sin middagslur. Må gerne lige nu ammes eftermiddag, men denne amning forsvinder i 7 måneders alderen...

Aften 18: Grøntsagsmos ...

Annonce

... med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet her afhænger dog igen af, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure og hvor sent dagens 3. lur ligger...

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre uden mælk til næste morgen tidlig. Det vil være godt at arbejde på, at han sover 5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30 til 05...

Som du kan se ud af denne dagsplan, så anbefaler jeg også, at din dreng ikke længere ammes før formiddagslur og amningen før en evt. 3. lur vil også forsvinde i løbet af 1-2 uger. Det er godt, hvis lasse kan lære at sove uden at skulle have bryst først og uden at skulle falde i søvn i din favn. Det vil være rigtig godt, hvis han kan begynde at forbinde sin seng (eller barnevogn) med stedet, hvor han skal sove, så han gradvist vænnes til at afstanden mellem jer to øges. Det vil også kunne hjælpe ham til at finde bedre ro aften og nat, hvis han har lært at sove uden mor helt tæt på.

Nogle gange er det dog nødvendigt at starte i det små, så du tager et skridt af gangen. Du kan f.eks. starte med at stoppe amning, men stadig sidde med ham, eller putte ham ved siden af dig og stadig være tæt på ham og berolige med hænder, kærtegn osv. Og først derefter øge den fysiske afstand mellem jer... helt afhængig af, hvad han virker til at have brug for og hvad du tænker vil kunne fungere bedst for jer :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan nogle gange også være en fordel, hvis du om aftenen kan amme ham af to omgange. Det vil sige, at du starter med at amme ham og herefter så skifter du ham, så han vågner lidt op til dåd igen (altså der, hvor du lige nu forsøger at putte ham i seng), så ammer du ham igen og først derefter putter du ham så over, hvor han skal sove...

Med hensyn til skrig og høje lyde, så er dette faktisk super godt, selvom det godt kan irritere jeres ører :) Netop i 6-7 måneders alderen oplever man ofte, at børn begynder at variere og udvikle deres pludren mere. Og det kan sagtens føles som om, at den almindelige pludren pludselig forsvinder og i stedet erstattes af skrig og høje lyde :)

Jeres dreng er rigtig godt igang med at øve sit verbale repertoire og også igang med at finde ud af, hvordan sproget kan bruges - at han f.eks. kan få din opmærksomhed, når han pludselig skriger, hvilket er en god og vigtig læring. Han øver sig i at afprøve stemmens styrke og vil også begynde at lave dybe svælglyde, begynder måske at brumme mere og sige flere læbe lyde. Og du må gerne anerkende dette ved at pludre igen og nogle gange, når du synes, at hans skrig bliver for voldsomme, så kan du f.eks. svare "sikke du kan skrige, kan du også sige pprr-pprr...?" og på den måde få ham til at øve lyde, som du måske synes er lidt sjovere at lytte til :)

Med hensyn til mad, så skal du som sagt være opmærksom på hans mælkeindtag og det er vigtigt, at han stadig får grød og mos. Det kan dog være en god idé, at du starter med at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på - og så følger efter med lidt på en ske. Det at sidde og gumle på noget selv, vil stimulere ham mundmotorisk og vil også gøre ham mere parat til skeen, når du så kommer med den. Samtidig vil en fast rytme med genkendelige rutiner og fastespisetider også hjælpe til.

Giv ham mad, som tager udgangspunkt i jeres mad, så han oplever, at I spiser det samme. Giv ham også gerne færdiglavet babymad, så han får så stor en variation som muligt og oplever nye smage og konsistenser...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.