Brev:
Problemer med søvn - 6 mdr.
11. april 2020
Alder:
6 mdr.
Problemer med søvn - 6 mdr.
Kære Helen,
Vi har netop tegnet abonnement i håb om at få hjælp. Vores søn på snart syv måneder har vi store problemer med ift. at få ham til at sove om aftenen - det tager flere timer!
Om dagen kan han lægges i barnevognen, nogle gange brokker han sig, andre gange sover han hurtigt. Han sover typisk mellem 30 minutter og 1.5 time pr. lur, hans lure her er begyndt at blive kortere og kortere.
Om aftenen virker han træt og brokker sig allerede fra 19-tiden. Vi begynder at lægge ham fra kl. 20.15 med fast ritual hvor vi vugger ham i tæppe, synger i mørkt soveværelse, jeg ammer ham. Han falder til ro ved mig, men vågner op og giver sig til at lave kravlebevægelser ovre i sin egen seng. Jeg er så nødt til at tage ham op, men han falder så ikke ned igen. Han giver sig til at skrige i ture derefter og falder reelt først til ro mellem kl. 22 og 24. Det er nogle lange og hårde aftener, man bliver helt hudløs. Vi har som bekendt et fast ritual, og han virker træt, alligevel kan jeg ikke få ham til ro. Vi forsøger at gøre aftenen kedelig, blive i et mørkt soveværelse, nusse osv.
Kan du hjælpe os ift. hvad vi kan gøre med søvnrytmen?
Og, lige to tillægsspørgsmål, hvis jeg må stille dem her, ellers må jeg tage dem senere:
- Lasse skriger højt, både for opmærksomhed og når han er irritabel/træt. Hvad gør vi bedst ift. hans høje skrig? Det er ikke gråd, da trøster jeg ham på anden vis, men ift. skrigene er vi lidt i vildrede, for man kan jo ikke decideret tysse på ham.
- Ift. mad - Lasse har tidligere gerne villet spise grød, men så ikke mere, så mos, men så ikke mere, og så brødhapsere, men så heller ikke mere nu. Hmmm, hvad skal vi stille op? Jeg synes ikke, han tager nok fra, ift. hvad han burde.
Lasse er en glad, meget energisk dreng, der ellers trives.
Jeg glæder mig meget til svar.
De bedste hilsner
Lasses mor