Svar: Ingen lange lure

11. april 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære I.

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der kan være flere grunde til, at din dreng er begyndt at sove 20 minutters lure og ofte vågner, selvom han tydeligt virker til at have behov for mere søvn...

Det kan handle om, at hans søvn ændrer sig rent fysiologisk nu. Det betyder, at den i sammensætning begynder at minde mere og mere om den søvn, som større børn og voksne sover. Hvor spædbørn sover skiftevis let og dyb søvn, så vil søvnen i 4 måneders alderen begynde at have flere stadier - og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at de vågner op efter 20 til 40 minutter, og at de derfor begynder at powernappe, sove flere små lure dagen igennem.

Det kan i forhold til jeres dreng sagtens være forklaringen, og det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at sove et lidt længere søvnstræk. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hans lure kan vare mindst 1.5 time. Når han sover mindst 1.5 time så sikrer du ham en bedre søvn, fordi han kommer igennem søvnens forskellige stadier.

Det vil være rigtig godt, hvis du f.eks. kan hjælpe ham til en længere middagslur, som du selv er inde på. Det kan du gøre ved at trille ham i barnevognen, når det er sovetid og holde vognen igang, indtil du passerer det tidspunkt, hvor han normalt ville vågne. Det vil altså være en god idé, hvis du kan gøre det til en vane at gå en længere tur med barnevognen midt på dagen for på den måde at holde ham sovende.

Derudover er det vigtigt, som du også er opmærksom på, at han tilbydes flaske før putning. Når han nogle gange drikker sin mælk en time før han puttes, så vil han naturligt ikke kunne sove særligt længe, før han vågner og har brug for mælk igen. Han er endnu ikke så gammel, så det vil på sigt naturligt blive lettere for jer at få indført denne rytme. I ...

Annonce

... takt med at han bliver ældre og skal have skemad flere gange dagligt vil det være rigtig godt, at skemaden netop tilbydes, når han vågner og mælken før han skal sove. Det er altså svært at skabe denne rytme helt lige nu, men her vil tiden hjælpe jer på vej :)

Derudover så kan det ikke udelukkes, at hans lange nattesøvn hos jer kan spille ind. Du skriver, at han ikke tilbydes flaske mellem kl 23 og 09, da du føler, at han ikke har behov for dette og sover fint uden.. Og det er et meget langt søvnstræk, når man kun er 4 måneder gammel. Da han får flaske så ved du naturligt, hvor meget han drikker og kender hans udregnede behov, og derfor kan du naturligt med god samvittighed til en vis grad holde fast i, at han ikke har brug for mælk om natten.. men - så længe han er så lille, så vil de fleste børn trives med, at mælken fordeles over hele døgnet. Og samtidig så vil den eller de to flasker, som han springer over om natten (kl 03 og 06) skulle indtages på et andet tidspunkt - og han vil derfor om dagen skulle sove kortere tid for også at kunne spise hyppigere...

Jeg vil derfor anbefale dig, at du springer flasken kl 03 over, men at du giver ham flaske kl 06 og så giver flaske igen kl ca 9.30-10, når han puttes til formiddagslur... og flasken her vil så kunne hjælpe ham til også at sove lidt længere lur på dette tidspunkt. Ved at give flaske kl 06, så sikrer du også, at han netop kan få flaske før han puttes til lur og ikke får den kl 09 og først puttes kl 10. En flaske ekstra i døgnet (kl 06) og flaske direkte før putning kan altså have god effekt hos jer :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så vil det som sagt være rigtig godt, hvis du kan give ham flaske og trille ham en lidt længere tur, når det så er tid til at sove til middag for på den måde at holde ham sovende i lidt længere tid her :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god påske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder