Svar: Ingen lange lure
11. april 2020
Alder:
4 mdr.
Kære I.
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Der kan være flere grunde til, at din dreng er begyndt at sove 20 minutters lure og ofte vågner, selvom han tydeligt virker til at have behov for mere søvn...
Det kan handle om, at hans søvn ændrer sig rent fysiologisk nu. Det betyder, at den i sammensætning begynder at minde mere og mere om den søvn, som større børn og voksne sover. Hvor spædbørn sover skiftevis let og dyb søvn, så vil søvnen i 4 måneders alderen begynde at have flere stadier - og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at de vågner op efter 20 til 40 minutter, og at de derfor begynder at powernappe, sove flere små lure dagen igennem.
Det kan i forhold til jeres dreng sagtens være forklaringen, og det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at sove et lidt længere søvnstræk. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hans lure kan vare mindst 1.5 time. Når han sover mindst 1.5 time så sikrer du ham en bedre søvn, fordi han kommer igennem søvnens forskellige stadier.
Det vil være rigtig godt, hvis du f.eks. kan hjælpe ham til en længere middagslur, som du selv er inde på. Det kan du gøre ved at trille ham i barnevognen, når det er sovetid og holde vognen igang, indtil du passerer det tidspunkt, hvor han normalt ville vågne. Det vil altså være en god idé, hvis du kan gøre det til en vane at gå en længere tur med barnevognen midt på dagen for på den måde at holde ham sovende.
Derudover er det vigtigt, som du også er opmærksom på, at han tilbydes flaske før putning. Når han nogle gange drikker sin mælk en time før han puttes, så vil han naturligt ikke kunne sove særligt længe, før han vågner og har brug for mælk igen. Han er endnu ikke så gammel, så det vil på sigt naturligt blive lettere for jer at få indført denne rytme. I takt med at han bliver ældre og skal have skemad flere gange dagligt vil det være rigtig godt, at skemaden netop tilbydes, når han vågner og mælken før han skal sove. Det er altså svært at skabe denne rytme helt lige nu, men her vil tiden hjælpe jer på vej :)
Derudover så kan det ikke udelukkes, at hans lange nattesøvn hos jer kan spille ind. Du skriver, at han ikke tilbydes flaske mellem kl 23 og 09, da du føler, at han ikke har behov for dette og sover fint uden.. Og det er et meget langt søvnstræk, når man kun er 4 måneder gammel. Da han får flaske så ved du naturligt, hvor meget han drikker og kender hans udregnede behov, og derfor kan du naturligt med god samvittighed til en vis grad holde fast i, at han ikke har brug for mælk om natten.. men - så længe han er så lille, så vil de fleste børn trives med, at mælken fordeles over hele døgnet. Og samtidig så vil den eller de to flasker, som han springer over om natten (kl 03 og 06) skulle indtages på et andet tidspunkt - og han vil derfor om dagen skulle sove kortere tid for også at kunne spise hyppigere...
Jeg vil derfor anbefale dig, at du springer flasken kl 03 over, men at du giver ham flaske kl 06 og så giver flaske igen kl ca 9.30-10, når han puttes til formiddagslur... og flasken her vil så kunne hjælpe ham til også at sove lidt længere lur på dette tidspunkt. Ved at give flaske kl 06, så sikrer du også, at han netop kan få flaske før han puttes til lur og ikke får den kl 09 og først puttes kl 10. En flaske ekstra i døgnet (kl 06) og flaske direkte før putning kan altså have god effekt hos jer :)
Og så vil det som sagt være rigtig godt, hvis du kan give ham flaske og trille ham en lidt længere tur, når det så er tid til at sove til middag for på den måde at holde ham sovende i lidt længere tid her :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske