Brev:
Ingen lange lure
11. april 2020
Alder:
4 mdr.
Ingen lange lure
Hej Helen
Jeg har problemer med at få min 4.5 måneder søns søvnrytme til at fungere.
Jeg har fuldt den skitserede dagsplan, som du lavede til mig i tidligere brev, den så således ud.
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre.
- Dette trin springer jeg over, da han først vågner og er rigtig sulten ved 8-9 tiden, og han tager fint på, så tænker, at det går uden)
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur.
- her giver jeg flaske ved 9 tiden og putter ham ca. Kl 10. Han sover en meget kort kur, til omkring 10.30. Max 11.
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød - få skefulde til ½ dl., evt lidt frugtmos blandet sammen med, og tilbydes vand af kop.
- ved denne tid giver jeg ca. 1/2 dl hirse grød med majs sammen med lidt sveskemos efterfulgt af lidt vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13...
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kortere lur
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos, hvor basis er kartoffelmos, vand af kop. Dette måltid introduceres først, når han til frokost kan spise ½ dl. og maven fungerer med dette.
- Jeg venter med dette lidt endnu
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Midt nat 03: Flaske...
-dette trin springer jeg ligeledes over, da han sover tungt på det tidspunkt, og jeg vurderer ikke, at han har behov for den ekstra flaske:)
Udfordringen er ved middagsluren. Når jeg lægger ham ved 13 tiden, er han død træt. Men han sover kun 20 min max en halv time. Og han skulle jo gerne sove 1-2 timer, så han kan vågne og være frisk til næste omgang mad, kl 16. Men når han kun sover i 20 min, vågner han helt frisk og klar til leg og bliver hurtigt træt igen omkring 14.30-15. Meget forskelligt. Så til middag ender han med at sove 2 korte lure, i stedet for en lang. Dvs at hele dagen bliver fyldt med en masse korte lure, fordi han ikke får hvilket nok til middag.
Jeg har prøvet både at lægge ham udenfor i barnevognen. Indenfor i hans seng. I stuen i hans baby nest. Der er ingen forskel. Helt uden forstyrrelse, vågner han helt frisk op efter de 20 min. Men bliver meget hurtig træt igen, eftersom han tydeligvis havde brug for mere end det. Og han har ikke lyst til at sove videre, når han først er vågnet. Så det nytter ikke så meget at putte ham igen.
Hvad kan jeg gøre anderledes? Kan jeg gøre noget for at få ham til at sove en enkel lang lur til middag? For det er lidt irriterende i længden med de mange små korte lure. Det tror jeg også han selv synes. Om natten sover han dog helt fint. Fra kl 20 ca. Frem til ca 8. Med en drømmeflaske imellem - omkring kl 24. Jeg håber du har nogle gode råd til, hvordan jeg kan få styr på hans middags ryrme.
Venlig Hilsen
I.