Svar: Sover ret uroligt om natten
5. april 2020
Alder:
18 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter - og dejligt at høre fra dig igen :)
Rigtig mange børn vil i 18-20 måneders alderen have en periode, hvor de sover meget uroligt. De har ofte både svært ved at falde i søvn, og når de endelig sover, så virker søvnen meget forstyrret og de vil ofte vågne op med gråd eller græde i søvne. Man oplever ofte også, at børn i denne alder kan virke ekstra tryghedssøgende, protestere mod at I går - samtidig med at man kan opleve at blive skubbet væk og afvist - jeres datter har på den ene side brug for jer og på den anden side også brug for at være sig selv, og det er en rigtig svær balance at finde :)
Det handler alt sammen om, at hun begynder at få lidt farefornemmelse, altså fornemmelse for, at verden ikke bare er sjov og hyggelig, men også kan være farlig og give en masse modstand, være svær. Hun oplever det i løbet af dagen, hvor hun nu er ved at være ret god til at bevæge sig rundt motorisk. Hun begynder måske at småløb, hun falder, slår sig, kravler op, skubber sin høje stol foran sig hen til køkkenbordet, kravler op og finder ud af, at hun ikke kan komme ned. Hun oplever også mere og mere modstand - fra jer og andre børn (eller det kommer hun til, når vuggestuen åbner igen:). Det er f.eks. når I siger nej i løbet af dagen, holder fast i hende, stopper hende i ting, som hun gerne vil. Der er modstand, når andre børn skubber, tager legetøj fra hende, måske bider eller slår...
Alt dette gør det ekstra svært at sige farvel til dagen. Det er rigtig svært at koble fra, finde roen og lægge sig til at sove - og det har hun brug for jeres hjælp til. Og det gør også at hun lige nu drømmer ekstra meget, for alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover - og da farefornemmelsen øges ekstra meget netop nu, så drømmer hun ekstra meget netop nu og derfor græder om natten... Og også her skal du naturligvis forsøge at hjælpe hende med beroligende ord, kærtegn osv, så hun oplever, at verden stadig er et trygt og dejligt sted at være :)
Det er en rigtig god idé at holde fast i de gode trygge rutiner som I har fået skabt - at hun f.eks. puttes i sin egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover og ikke pludselig vænnes til at skulle sove i dobbeltsengen. I må meget gerne sidde hos hende, og meget gerne tale lidt om dagen - netop det at gennemgå dagen og alle dagens oplevelser, kan være en rigtig god idé, fordi I på den måde hjælper hende med at få bearbejdet lidt, så drømmeaktiviteten måske bliver lidt mindre om natten.
At tale om dagen kan f.eks. være at sige "i morges da du stod op, fik du havregrød, umm det smager godt", "så væltede far mælk ud over bordet, sikke noget", "så legede du med..", "så faldt du og slog dig, Av!", "så fik du plaster på".. så I taler lidt om det hele, både det som har været sjovt og været lidt svært :)
Det kan også være at digte en lille historie, som handler om hende selv: "der var engang en pige, som hed...", "hun boede sammen med sin mor og sin far", "pigen havde en bamse, som hun var rigtig glad for", "om aftenen, når hun skulle sove, så lå hun med sin bamse i sengen" ... osv. osv. :)
Når du oplever, at det har stået på i 4-6 måneder, så er det sandsynligvis fordi der i 13-15 måneders alderen ligger en anden urolig fase - som man kan kalde separations-gentilnærmelses-fasen. Den hænger ofte sammen med, at hun i den alder er begyndt at gå og den viser sig ofte netop ved, at hun på den ene side klynger sig ekstra til jer og på den anden side skubber jer væk. Det er altså naturligt, at der kan være disse udviklingsmæssige meget urolig perioder, men de skyldes lidt forskellige udviklingsspring og jeg håber, at mine tanker giver lidt idé om, hvordan I kan hjælpe hende videre lige nu :)
Godnatbamse, putteklud, godnathistorie, godnatsang osv. er også rigtig godt med den alder hun har og hvis ikke hun allerede har noget sådan, vil det være rigtig godt at få det introduceret nu. Også fordi hun ikke længere bør få flaske, den bør stoppes og i stedet skal hun så puttes med en bamse eller lignende. Hun skal altså nu have et nyt putteritual, som kan fungere for jer alle fremadrettet :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad der sker os jer lige nu :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske