Svar: Sover ret uroligt om natten

5. april 2020

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter - og dejligt at høre fra dig igen :)

Rigtig mange børn vil i 18-20 måneders alderen have en periode, hvor de sover meget uroligt. De har ofte både svært ved at falde i søvn, og når de endelig sover, så virker søvnen meget forstyrret og de vil ofte vågne op med gråd eller græde i søvne. Man oplever ofte også, at børn i denne alder kan virke ekstra tryghedssøgende, protestere mod at I går - samtidig med at man kan opleve at blive skubbet væk og afvist - jeres datter har på den ene side brug for jer og på den anden side også brug for at være sig selv, og det er en rigtig svær balance at finde :)

Det handler alt sammen om, at hun begynder at få lidt farefornemmelse, altså fornemmelse for, at verden ikke bare er sjov og hyggelig, men også kan være farlig og give en masse modstand, være svær. Hun oplever det i løbet af dagen, hvor hun nu er ved at være ret god til at bevæge sig rundt motorisk. Hun begynder måske at småløb, hun falder, slår sig, kravler op, skubber sin høje stol foran sig hen til køkkenbordet, kravler op og finder ud af, at hun ikke kan komme ned. Hun oplever også mere og mere modstand - fra jer og andre børn (eller det kommer hun til, når vuggestuen åbner igen:). Det er f.eks. når I siger nej i løbet af dagen, holder fast i hende, stopper hende i ting, som hun gerne vil. Der er modstand, når andre børn skubber, tager legetøj fra hende, måske bider eller slår...

Alt dette gør det ekstra svært at sige farvel til dagen. Det er rigtig svært at koble fra, finde roen og lægge sig til at sove - og det har hun brug for jeres hjælp til. Og det gør også at hun lige nu drømmer ekstra meget, for alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover - og da farefornemmelsen øges ekstra meget netop nu, så drømmer hun ekstra meget netop nu og derfor græder om natten... Og også her skal du naturligvis forsøge at hjælpe hende med beroligende ord, kærtegn osv, så hun oplever, at verden stadig er et trygt og dejligt sted at være :)

Det er en rigtig god idé at holde fast i de gode trygge rutiner som I har fået skabt - at hun f.eks. ...

Annonce

... puttes i sin egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover og ikke pludselig vænnes til at skulle sove i dobbeltsengen. I må meget gerne sidde hos hende, og meget gerne tale lidt om dagen - netop det at gennemgå dagen og alle dagens oplevelser, kan være en rigtig god idé, fordi I på den måde hjælper hende med at få bearbejdet lidt, så drømmeaktiviteten måske bliver lidt mindre om natten.

At tale om dagen kan f.eks. være at sige "i morges da du stod op, fik du havregrød, umm det smager godt", "så væltede far mælk ud over bordet, sikke noget", "så legede du med..", "så faldt du og slog dig, Av!", "så fik du plaster på".. så I taler lidt om det hele, både det som har været sjovt og været lidt svært :)

Det kan også være at digte en lille historie, som handler om hende selv: "der var engang en pige, som hed...", "hun boede sammen med sin mor og sin far", "pigen havde en bamse, som hun var rigtig glad for", "om aftenen, når hun skulle sove, så lå hun med sin bamse i sengen" ... osv. osv. :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du oplever, at det har stået på i 4-6 måneder, så er det sandsynligvis fordi der i 13-15 måneders alderen ligger en anden urolig fase - som man kan kalde separations-gentilnærmelses-fasen. Den hænger ofte sammen med, at hun i den alder er begyndt at gå og den viser sig ofte netop ved, at hun på den ene side klynger sig ekstra til jer og på den anden side skubber jer væk. Det er altså naturligt, at der kan være disse udviklingsmæssige meget urolig perioder, men de skyldes lidt forskellige udviklingsspring og jeg håber, at mine tanker giver lidt idé om, hvordan I kan hjælpe hende videre lige nu :)

Godnatbamse, putteklud, godnathistorie, godnatsang osv. er også rigtig godt med den alder hun har og hvis ikke hun allerede har noget sådan, vil det være rigtig godt at få det introduceret nu. Også fordi hun ikke længere bør få flaske, den bør stoppes og i stedet skal hun så puttes med en bamse eller lignende. Hun skal altså nu have et nyt putteritual, som kan fungere for jer alle fremadrettet :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad der sker os jer lige nu :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år