Sover ret uroligt om natten

5. april 2020

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Sover ret uroligt om natten

Hej Helen

Jeg har en pige på næsten 18 mdr. som sover ret uroligt om natten - håber du kan hjælpe 😊.

Hun er en glad og aktiv pige, som går i vuggestue ca 3-4 dage om ugen normalt, her trives hun godt. Hun kan indimellem være en lidt bestemt dame. Motorisk er hun godt med og har gået siden hun var 14 mdr. Hun spiser og drikker fint og hendes sprog udvikler sig stille og roligt.

Hun puttes ca kl 18:30, for da virker hun rigtig træt. Hun puttes med flaske i sin tremmeseng, som står i vores soveværelse og er derefter ca 30 min om at falde i søvn. “Fjoller” meget og sætter sig op en del gange. Herefter sover hun roligt, ofte til omkring midnat, nogle dage starter “balladen” allerede ved 22-23 tiden.

Hun græder i søvne.. Nogle gange bare klynk, men mange gange rigtig ulykkeligt. Hun vågner meget sjældent af det. Og ofte har hun ...

Annonce

... stadig sutten i munden (den er hun egentlig ikke meget afhængig af og falder også tit i søvn uden, når hun puttes). For det meste lægger jeg bare en hånd på hende. Hun kan græde mellem 4-10 ca på en nat. Ligeledes ligger hun generelt meget uroligt i sengen.

Det virker egentlig ikke om som hun sørger mig og samsovning har vi aldrig rigtig gjort os i, det har kun forvirret hende.

Kan ikke blive klog om hun drømmer? Eller hvad der påvirker hende?

Hendes ører er tjekket - alt er fint. Hun er ikke snottet eller lignende.
Hun har altid sovet uroligt, men med alderen er det taget til. Det har nok stået på ihvertfald 4-6 mdr. Det minder ikke om “Night terror”.

Vi har prøvet at flytte hende på eget værelse, men samme mønster viser sig. Vi har prøvet at lade hende græde lidt og se lidt an, men det forværrer bare situationen.

Hilsen
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder