Svar: 10 mdr. baby vågen 3-4 timer hver nat
5. april 2020
Alder:
9 mdr.
Kære trætte og frustrerede forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Jeg forstår godt behovet for at få sammenhængende nattesøvn - det er vigtigt både for jer og jeres datter, og det er helt relevant at arbejde på dette :)
Det lyder også super fint, at I gerne vil vænne hende til at sove i egen seng, det kan hun naturligt godt lære og det vil netop hjælpe hende med at kunne komme videre i søvnen om natten, hvis hun er faldet i søvn i egen seng om aftenen. Det er utrygt ofr hende at falde i søvn i jeres favn og vågne op og ligge i sin seng og ikke vide, hvor hun er - og så vil hun naturligt søge jeres favn igen og igen. Falder hun derimod i søvn i egen seng, så vil det være genkendeligt og dermed trygt for hende, når hun har sine opvågninger om natten.
Jeg forstår også godt mors behov for at stoppe amning, fordi jeres datter har ligget med brystet i munden hele natten, og det er naturligt hårdt - MEN - jeres datter har stadig brug for amning og bør ammes 3 gange i døgnet med den alder hun har. Især når hun ikke tager imod flaske og ej heller drikker MME af en kop. Hun skal have enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er 12 måneder gammel - altså 3 måneder endnu - og det er meget sandsynligt, at hendes opvågning om natten og længere vågenperiode og uro faktisk er et reelt behov for mælk.
Du skriver blandt andet "jeg er i forbindelse med putningen stoppet med amningen helt. N får godnatgrød 10 minutter før vi putter hende. Hun vil hverken tage sut eller flaske, modermælkserstatning af kop er også et no go"... Som jeg læser dette, så får jeres datter slet ikke mælk mere - og det skal hun altså have. Og vil hun ikke tage imod en flaske, så er mor altså nødt til at amme hende.
Det betyder ikke, at hun skal falde i søvn med brystet i munden eller at du skal ligge og amme hende hele natten. Men hun skal have sin mælk/væskebehov tilstrækkeligt dækket og det kan hun ikke få udelukkende af en kop - det kræver bryst/flaske.
Samtidig skal I naturligvis også se på, hvordan hun sover, hvordan hendes rytme er, hvor meget hun sover om dagen i forhold til om natten og hvad I kan forvente. Og jeres datter sover ret lange dagslure. Det må hun gerne, det er super fint og rigtig gavnligt for hende, men det vil naturligt gøre nattesøvnen kortere. Så samtidig med, at jeg tænker, at jeres datter har brug for mere mælk, så tænker jeg også, at hun nok skal senere i seng eller tidligere op - netop for at undgå opvågningen om natten. Og tommelfingerreglen om, at hun ikke bør sove efter kl 16 gælder ikke så lille et barn, men børn der er mere end 1 år gammel :)
I skal regne med, at hun har behov for ca 14 timers søvn i døgnet - nogle børn sover lidt mere og andre lidt minde. Og I fortæller, at hun ofte 4-4.5 time i løbet af dagen fordelt på to lure, og det betyder at hun så skal sove ca 9.5-10 timer om natten. F.eks. fra kl 21 til 6.30-07.00...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12.30: Tilbydes små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret på glas som er beregnet til børn på 9 måneder. Tilbydes også gerne stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, kogte grøntsagsbuketter og lignende. Vand af kop.
Ammes (eller tilbydes flaske elller mme af en kop) og puttes til middagslur. Dette mælkemåltid kan tages væk i 10 måneders alderen. Hvis det er helt umuligt at få det i hende på dette tidspunkt, så kan I mose en banan med mme og give hende dette...
Eftermiddag 16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Tilbydes lidt gnavegrønt i hænderne imens I gør aftensmaden klar
Aften 18.30: Udgangspunktet er familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og mad i stykker, mad som spises med fingrene, hænderne, gaffel og også mad, som gives med en ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca 20.30 og får derefter børstet tænder..
Ammes og puttes til natten ca kl 21...
Sen aften eller når hun vågner og søger efter brystet: Ammes og sover videre.
Hun skal altså stadig ammes aften og sen aften - eller alternativt tilbydes flaske. Og hvis hun afviser flaske, så er du nødt til at bibeholde amningen. Når du har ammet hende, så er det dog en god idé, at du putter hende tilbage i egen seng, hvor hun så sover videre. Hun skal netop ikke falde i søvn med brystet og skal ikke ligge tæt med dig og mælkebaren til fri afbenyttelse foran sig hele natten :)
Da hun sandsynligvis skal ret sent i seng, så er det ikke sikker, at du kan amme hende sen aften før du selv går i seng - det kan godt være bedre, at du venter til hun vågner og melder sig selv - men netop det skulle så også meget gerne gøre, at hun får sin mælk, finder roen og med det samme komme videre i søvnen :)
Det er rigtig fint, at I har vænnet hende til at falde i søvn uden dit bryst i munden, og det skal I naturligvis holde fast i. Men hun skal som sagt stadig ammes, før hun puttes. I skriver, at hun vågner 3-4 timer hver nat og den eneste måde hun vil falde i søvn er i jeres arme - af udmattelse... så hun græder? I fortæller også, at putningen har taget 2 timer, og nu tager 1-1.5 time... MEN, hvis hun har grædt og stadig græder så længe, så forbinder hun det at sove med noget, som ikke er trygt og rart - og det giver naturligt urolig søvn og stor risiko for opvågning om natten. Af den grund er det også ekstra vigtigt, at du går tilbage til at amme hende - i hver fald to gange - aften og sen aften (eller når hun vågner første gang).
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad I kan forvente af jeres datter, med den alder hun har nu :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske