Svar: Hjælp til at sove selv
4. april 2020
Alder:
10 mdr.
Kære Sille
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for den fine beskrivelse af jeres dreng og hans sovevaner :)
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng har det, som kaldes et søvnassociationsproblem, som handler om at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af bryst og favn for at kunne sove. Og for at ændre på dette, så er I nødt til at indføre nogle nye putterutiner og vaner - han skal lære at sove i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor han sover...
Det betyder, at han skal puttes fra din favn, før han sover helt - ikke vågen, men døsig - og skal puttes i egen seng. Det betyder også, at han ikke længere skal ammes flere gange om natten, han skal lære at komme fra et søvnstadie til et andet uden at behøve brystet i munden.
Det betyder ikke, at du ikke stadig må amme ham, det må du meget gerne. Men med den alder han har nu, vil det være passende med 2 amninger i døgnet - og jeg vil anbefale, at disse ligger før putningen om aftenen og sen aften. Det betyder også, at han ikke længere skal ammes om dagen - men skal puttes uden bryst til både formiddagslur og middagslur.
Om dagen vil det være rigtig godt, at I bruger barnevognen fordi den naturligt vil være med til at skabe afstand mellem bryst og søvn.. og i stedet kan han sættes op, kikke på verden, blive fyldt med indtryk - og så lægger I ham ned, når han tydeligt viser sig parat til at sove.
Om aftenen kan du godt vælge at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der - men du skal helst nå dertil, hvor han ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Det er vigtigt, at han nu lærer at overgive sig til søvnen uden at have brystet i munden og uden at blive vugget i dine arme. Ved at du lægger dig med ham, så kan du lære ham at falde i søvn liggende med dine hænder, kærtegn osv. Og når han kan det, så kan du amme ham og flytte ham over i egen seng hvor han så på samme måde lulles i søvn. Alt som det plejer at være men uden brystet og uden vugning i dine arme).
Det er vigtigt, at sover i egen seng og på afstand af dit bryst. Og måske vil det være nødvendigt, at du i en periode igen sover på sofaen i stuen. Efter amning sen aften, kan far tage over - hvis jeres dreng vågner meget og viser behov for nærhed, så kan han sove sammen med far i dobbeltsengen, men amning er ikke længere muligt.. og stille og roligt kan han så komme over i egen seng igen og mor rykke tilbage til soveværelset.
I skal naturligvis sikre jer, at han får både mad og vand nok hele dagen igennem. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten. Modsat, er du så også nødt til at stoppe mælkeindtaget om natten for at sikre appetit til mad om dagen. Og det vil naturligt give nogle svære dage, men husk på, at far er der om natten, giver masser af kærlighed, nærhed og behov - og jeres dreng får naturligt stadig masser af mad og drikke tilbudt om dagen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - skal ikke ammes først
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg - og også gerne grøntsagsmos. Det kan være mos fra glas eller rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Puttes til middagslur - skal ikke ammes først. Hvis han er meget brystsøgende her, kan han tilbydes en banan og lidt vand af en kop.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - udgangspunktet er almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og gøres klar til natten
Ca. 19.30 - Tilbydes godnatgrød, som fast del af putteritualet, får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20. Du må gerne lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, men prøv at putte ham fra dig og vænne ham til at forbinde egen seng med stedet, hvor han skal sove.
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, puttes tilbage i egen seng og forsøger at hjælpe ham med at sove videre der til næste morgen tidlig uden yderligere mælk...
Det bliver naturligt svært for din dreng at acceptere, hvis han ikke må få brystet og han er vant til at få det så meget, som han er - men det er vigtigt, at du får skruet mælkeindtaget ned, så han begynder at spise mere rigtig mad :)
Du kan en overgang også vælge at lade ham ligge i dobbeltsengen om aftenen, hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og så være i stuen sammen med far indtil du selv går i seng... her kan du så amme ham igen og derefter putte ham over i egen seng, hvor han så sover videre - og du sover i stuen. Og når han så vågner, så tager far over...
Det er helt okay, at han ikke bruger hverken sut eller flaske, det skal I ikke introducere med den alder han har - han har fået sit suttebehov rigtig fint stillet ved brystet, og der er ingen grund til at introducere ham for en ny vane, som hurtigt vil være uhensigtsmæssig, og han så også skal vænnes fra dette.
Det lyder som en rigtig god idé at udnytte coronatiden netop nu til at få ændret vaner - både dag, aften og nat - og jeg håber at min dagsplan giver lidt idé til, hvordan :)
Når det er ekstra svært lige nu og når I oplever at jeres dreng er mere urolig, søger ekstra fysisk kontakt, ofte søger brystet mere osv. så er det fordi han lige nu brager igennem separationsfasen - og det gør ham natuligt ekstra kontaktsøgende. Det er et helt reelt behov og det er vigtigt, at I giver ham den nærhed, som han viser behov for, men det er samtidig også vigtigt at huske på, at nærhed er meget andet end bryst og vugning i jeres arme.
Nogle gange er man nødt til at fjerne amningen først og derefter fjerne behovet for favn. Så I netop starter med at lade ham ligge tæt med en af jer om aftenen, men holder fast i at brystet kan han ikke få. Så I starter med at vænne ham fra bryst og favn om dagen, men i stedet lade ham falde i søvn i sin barnevogn. I kan introducere en putteklud, bestemte kærtegn, beroilgnede ord osv. Og når han kan falde i søvn med dette, så kan I begynde med at putte ham i egen seng om aftenen, bibeholde de rutiner, som I ellers har fået skabt med f.eks. putteklud, kærtegn, beroligende ord eller lignende, så I laver en gradvis overgang til de nye rutiner og ritualer.... Men start med at få skruet ned for amningen og gradvist vænne ham til at sove i egen seng og ikke længere tæt med jer:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske