Svar: Hjælp til søvn - 15 mdr.
1. april 2020
Alder:
15 mdr.
Kære Tanja
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng :)
Det lyder som om, at jeres dreng bliver puttet for tidligt... eller sagt på en anden måde, han sover sin middagslur for sent og er derfor ikke putteklar, når I forsøger at putte ham, selvom han har en tidlig søvnfase - står tidligt op og går tidligt i seng.
Du fortæller, at han ofte starter dagen mellem kl 04.30-06. Du fortæller også, at han ofte sover en middagslur som varer 1-1.5 time og tydeligt ikke viser behov for at sove mere midt på dagen - og så fortæller du, at han puttes kl 18.10, hvor I "har holdt den kørende siden kl 16".. Det vil sige, at han står op fra sin middagslur kl 16, og han puttes altså til middagslur kl 14.30? Det lyder sent i forhold til, at han står så tidligt op, og jeg tænker faktisk, at hvis det er tilfældet, så er det her problemet ligger.
Jeg vil derfor foreslå jer, at I putter ham til en tidligere middagslur, så han f.eks. puttes til middagslur og sover mellem 12-14 - tidspunktet kan variere +/- en halv times tid alt efter, hvornår han er stået op om morgenen, og så vil jeg anbefale, at I forsøger at putte ham omkring kl 19. Det vil sige efter ca. 5 timers vågenhed.
Jeg vil også anbefale jer, at I efter aftensmaden giver ham et bad. Dette bad bør ligge en time, før han puttes, og det skal afsluttes med frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage og lignende - det kan hjælpe ham med at slappe af i kroppen, når han så en time senere ligger i sin seng.. og så skal han også tilbydes et godnatmåltid lige før putningen. Det kan være en portion havregrød sammen med lidt letmælk af en kop. Det kan også være rester fra aftensmaden - f.eks. en frikadelle sammen med en klapsammen rugbrød med lidt smør.
Det vil sige, at en dagsrytme kan se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Vågner og dagen begynder
Morgen 7: Tilbydes grød, øllebrød, klatkager, havregryn med mælk eller lignende og letmælk af en kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne smørbart pålæg og også gerne gnavepålæg som frikadelle (kød eller fiskedelle), pølse, kogte grøntsager, pasta, ½ hårdkogt æg eller lignende. Det kan også være varm mad til frokost... Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover mellem 12-14.. som han viser behov for. Må gerne puttes i barnevognen og trilles en tur, hvis han er glad for at sove på denne måde...
Eftermiddag 15: Tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende og vand af kop.
Før aftensmad - tilbydes lidt gnavegrønt i hånden og vand af kop.
Aften 17.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig gerne lidt moset mad - kartofler kan moses med sovs :) Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage, gøres klar til natten.
Ca 18.45 - Godnatmåltid, vand eller letmælk af en kop - og får herefter børstet tænder
Puttes til natten ca. kl. 19 med bamse, godnatsang osv. som I tidligere har gjort med god succes.
Hvis han hopper rundt, leger og søger jeres opmærksomhed og tydeligt søger underholdning, så må I gerne gå kortvarigt fra ham. Ikke fordi han skal blive ked af det, men fordi I så signalerer, at I ikke vil lege og at det ikke er tid til pjat lige nu. Samtidig må I gerne give ham mulighed for netop at bruge sin tremmeseng til at tumle rundt, så han derefter måske netop er parat til at sove, og så kan I sætte jer hos ham, hjælpe ham til ro, synge sang og på den måde hjælpe ham til at falde i søvn. I behøver altså ikke sidde hos ham imens han hopper rundt, og I behøver ikke være der for at han kan hive jer i næsen og ørerne :) Det er helt okay, at I går og på den måde viser ham, at I faktisk mener, at det er sovetid og ikke legetid :)
Men jeg tænker, som sagt, at det er rytmen hele dagen igennem, som I skal se lidt på for at sikre, at han faktisk er parat til at sove og sikre, at putningen ikke trækker ud i et par timer. Det er ikke rart for nogen af jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske