Brev:
Søvn - storesøster på 2 år 2 måneder
1. april 2020
Alder:
2 år, 2 mdr.
Søvn - storesøster på 2 år 2 måneder
Hej Helen.
Jeg har bestilt din bog om søvn, men i vente af at den kommer til Norges land, hvor jeg bor med min mand og datter (2 år 2 måneder) samt søn (3,5 måned) kommer her et 'konkret' spørgsmål om søvn.
Leggetid har altid været 'slidtsomt' (selvom det er dejlig tid med ældste, så er putninger på 1 time plus ret så drænende i det lange løb). Det er stort set mig, der har lagt ældste, også da jeg var gravid. Jeg har ikke fået lært hende at sove selv. Vores problem er nu, at leggetid (spesielt her efter sommertid) er kørt op i en spids. Med meget gråd til sidst. Og inden vi når dertil 1/2 med lopper bagi, grinen når man med alvor siger 'du skal sove nu' og 1/2 med holden i hånd (ikke holde forkert, det varierer lidt hvordan der skal holdes, men de seneste dage er alt forkert). Hun rejser sig konsekvent op i sengen, og jeg lægger hende ned igen, da hun siger 'nej', når jeg beder hende lægge sig.
Hun forstår meget, men har ikke 'fuldt udviklet sprog', så vi kan ikke tage en 'snak' om tingene som sådan. Men hun forstår meget. Når far putter ældste lægger hun sig selv op i seng. Når jeg putter griner hun, og løber rundt og lægger sig ikke op i seng efter godnathistorie. Far er dog trods dette samme tid som mig om 'at komme i mål'.
Vi bor i et typisk norsk hus (3 etager), med vores soveværelse oppe og hendes samt lillebrors (lillebrors er ikke i brug andet end på dagtid). Vi har en babyalarm, så vi kan høre hende nede i stuen. Men alt liv leves i stuen ellers, så vi har ikke rigtig kunne bruge den med 'legge vasketøj-sammen-metoden', da hendes soveværelse ikke er stort nok til det samt hun ikke kan se ud i gangen fra sin seng uanset hvor den står på hendes værelse.
Hun virker tæt, når hun er ved at nå puttetid (19-tiden). Der er faste ritualer inden (ikke helt faste, men nattøj på, børste tænder, læse bog og op i seng er det samme). Ikke hver dag hun kommer i bad. Og ikke hver dag vi spiser samtidig. Min mand arbejder meget. Og har pt ikke overskud til projekt lægning, hvis det fortsætter som nu. Han sidder og vugger lillebror i Natures Sway, mens jeg er oppe. Men hvis lillebror græder kommer han op og bytter med mig.
Jeg er helt på bar bund hvordan vi skal komme videre herfra. I løbet af aftenen vågner hun og trisser ind i dobbeltsengen (hvor min mand sover). Jeg sover med lillebror i stuen (nede) på en opredning. Dette for, at vi skulle få søvn til at begynde med. Han sover i samme seng som mig ved siden af mig. Ved ikke, om dette er optimalt.
Storesøster kommer uden undtagelse ind i dobbeltsengen hver aften. Oftest før midnat (som regel når min mand går i seng 21.30 (hun vågner, når han går op ad trappen). Hun vågner også forholdsvis ofte 1 time efter hun er lagt og skal have vand eller trøst. Hun har ikke tremmer for sin seng, så hun kan stige ud af sengen og gør det i stor stil de gange vi har forsøgt at sidde udenfor hendes (åbne) dør for at putte. Hun griner, når vi med alvor siger det er sovetid. Jeg er nødt til at lægge hende ned i sengen fysisk, da hun nægter at lægge sig i sengen selv. Prøver at lave det hyggeligt og sige 'mor putter dig'. Men jeg synes ikke det er hyggelig. Enkelte dage nu her har jeg måtte holde hendes ben (som at kramme hende), fordi hun i den grad har pjættet med arme og ben (og også slået sig) :( Det er en åben sprinkelseng fra IKEA.
Min mand arbejde som skrevet meget og har meget lidt overskud til lægning. Ville begynde at tage lillebror med op ved læggetid, da det virker til at det ikke fungerer for storesøster, når vi skiftes om lægningen undervejs. Det er som om hun får fornyet energi 'ved vagtskifte'. Men min mand kan ikke overskue babygråd pt., og har ikke tålmodighed til en længere puttesceance med storesøster. Så er nødt til at tage det udgangspunkt at jeg skal lægge storesøster med lillebror ved siden af. De gange jeg har lagt storesøster sammen med lillebror i favnen, så har det taget 1,5-2 timer (når min mand har været på rejse).
Nu er vi begge hjemme grundet Corona, ham på hjemmekontor, mig i barsel. Hun virker til at have haft dårlige oplevelser de sidste dage med sengetid og det er endt i gråd hver dag :(. Hun virker nærmest på speed allerede, når vi går op på hendes værelse, men endnu værre bliver det når hun rent faktisk ligger i sin seng. Selvom hun inden virker træt. Men er nu begyndt at sige 'no sove'. Hun siger 'ble' eller vand eller hvilket som helst for at trække tiden, når hun er i sengen.
Jeg ved ikke helt, hvad 'metode' jeg skal bruge og hvordan jeg skal gribe det an.
Håber, det ikke er for rodet skrevet.
Med venlig hilsen
en fortvivlet mor