Søvn - storesøster på 2 år 2 måneder

1. april 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Søvn - storesøster på 2 år 2 måneder

Hej Helen.

Jeg har bestilt din bog om søvn, men i vente af at den kommer til Norges land, hvor jeg bor med min mand og datter (2 år 2 måneder) samt søn (3,5 måned) kommer her et 'konkret' spørgsmål om søvn.

Leggetid har altid været 'slidtsomt' (selvom det er dejlig tid med ældste, så er putninger på 1 time plus ret så drænende i det lange løb). Det er stort set mig, der har lagt ældste, også da jeg var gravid. Jeg har ikke fået lært hende at sove selv. Vores problem er nu, at leggetid (spesielt her efter sommertid) er kørt op i en spids. Med meget gråd til sidst. Og inden vi når dertil 1/2 med lopper bagi, grinen når man med alvor siger 'du skal sove nu' og 1/2 med holden i hånd (ikke holde forkert, det varierer lidt hvordan der skal holdes, men de seneste dage er alt forkert). Hun rejser sig konsekvent op i sengen, og jeg lægger hende ned igen, da hun siger 'nej', når jeg beder hende lægge sig.

Hun forstår meget, men har ikke 'fuldt udviklet sprog', så vi kan ikke tage en 'snak' om tingene som sådan. Men hun forstår meget. Når far putter ældste lægger hun sig selv op i seng. Når jeg putter griner hun, og løber rundt og lægger sig ikke op i seng efter godnathistorie. Far er dog trods dette samme tid som mig om 'at komme i mål'.

Vi bor i et typisk norsk hus (3 etager), med vores soveværelse oppe og hendes samt lillebrors (lillebrors er ikke i brug andet end på dagtid). Vi har en babyalarm, så vi kan høre hende nede i stuen. Men alt liv leves i stuen ellers, så vi har ikke rigtig kunne bruge den med 'legge vasketøj-sammen-metoden', da hendes soveværelse ikke er stort nok til det samt hun ikke kan se ud i gangen fra sin seng uanset hvor den står på hendes værelse.

Hun virker tæt, når hun er ved at nå puttetid (19-tiden). Der er faste ritualer inden (ikke helt faste, men nattøj på, børste tænder, læse bog og op i seng er det samme). Ikke hver dag hun kommer i bad. Og ikke hver dag vi spiser samtidig. Min mand arbejder meget. Og har pt ikke overskud til projekt lægning, hvis det fortsætter som nu. Han sidder og vugger lillebror i Natures Sway, mens jeg er oppe. Men hvis lillebror græder kommer han op og bytter med mig.

Jeg er helt på bar bund hvordan vi skal komme videre herfra. I løbet af aftenen vågner hun og trisser ind i dobbeltsengen (hvor min mand ...

Annonce

... sover). Jeg sover med lillebror i stuen (nede) på en opredning. Dette for, at vi skulle få søvn til at begynde med. Han sover i samme seng som mig ved siden af mig. Ved ikke, om dette er optimalt.

Storesøster kommer uden undtagelse ind i dobbeltsengen hver aften. Oftest før midnat (som regel når min mand går i seng 21.30 (hun vågner, når han går op ad trappen). Hun vågner også forholdsvis ofte 1 time efter hun er lagt og skal have vand eller trøst. Hun har ikke tremmer for sin seng, så hun kan stige ud af sengen og gør det i stor stil de gange vi har forsøgt at sidde udenfor hendes (åbne) dør for at putte. Hun griner, når vi med alvor siger det er sovetid. Jeg er nødt til at lægge hende ned i sengen fysisk, da hun nægter at lægge sig i sengen selv. Prøver at lave det hyggeligt og sige 'mor putter dig'. Men jeg synes ikke det er hyggelig. Enkelte dage nu her har jeg måtte holde hendes ben (som at kramme hende), fordi hun i den grad har pjættet med arme og ben (og også slået sig) :( Det er en åben sprinkelseng fra IKEA.

Min mand arbejde som skrevet meget og har meget lidt overskud til lægning. Ville begynde at tage lillebror med op ved læggetid, da det virker til at det ikke fungerer for storesøster, når vi skiftes om lægningen undervejs. Det er som om hun får fornyet energi 'ved vagtskifte'. Men min mand kan ikke overskue babygråd pt., og har ikke tålmodighed til en længere puttesceance med storesøster. Så er nødt til at tage det udgangspunkt at jeg skal lægge storesøster med lillebror ved siden af. De gange jeg har lagt storesøster sammen med lillebror i favnen, så har det taget 1,5-2 timer (når min mand har været på rejse).

Nu er vi begge hjemme grundet Corona, ham på hjemmekontor, mig i barsel. Hun virker til at have haft dårlige oplevelser de sidste dage med sengetid og det er endt i gråd hver dag :(. Hun virker nærmest på speed allerede, når vi går op på hendes værelse, men endnu værre bliver det når hun rent faktisk ligger i sin seng. Selvom hun inden virker træt. Men er nu begyndt at sige 'no sove'. Hun siger 'ble' eller vand eller hvilket som helst for at trække tiden, når hun er i sengen.

Jeg ved ikke helt, hvad 'metode' jeg skal bruge og hvordan jeg skal gribe det an.

Håber, det ikke er for rodet skrevet.

Med venlig hilsen
en fortvivlet mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder