Brev:
Hjælp til søvn - 15 mdr.
1. april 2020
Alder:
15 mdr.
Hjælp til søvn - 15 mdr.
Hej Helen
Vi har brug for rådgivning omkring hvordan vi skal putte vores søn.
Lidt forhistorie:
Vores skønne søn er næsten 15 måneder og har krudt i røven. Der har altid været gang i ham og han sidder eller ligger sjældent stille med mindre han sover.
Når han skal sove til aften gennemgår vi den samme rutine hver aften og det har fungeret godt de seneste mange måneder. Han falder normalt i søvn i løbet af 10-20 minutter hvilken vi syntes er fint. Vi har altid været ved ham og holdt en hånd på ham til han var faldet i søvn for han ikke skulle arbejde for meget imod søvnen (hvilket han er verdensmester i).
Han sover kun eftermiddags søvn og ofte ikke mere end en time til halvanden da han er umuligt af få til at sove videre til trods for tydelige træthedstegn.
Vi spiser aftensmad kl 17.30 og han bliver puttet kl 18.10 ( vi ved det er tidligt men der har vi holdt den kørende siden kl 16 og han er tydeligt træt) han vågner normalt mellem kl 4.30 og kl 6.00 ofres kl 5.00.
Nu til vores nyligt opstået problem.
For omkring 1 måned siden begynde han at kæmpe imod vores hjælp på den måde at det blev til en brydekamp for at få ham til at ligge ned. Det starter allerede når vi spiser aftensmad og begynder at forberede ham på at nu skal han ind og have nattøj på osv. så begynder han at sidde og tviste i overkroppen så armene svinger fra side til side og hoved køre også fra side til side mens han begynder at grine og le. Altså gør alt hvad han kan for at køre sig selv op i et højt gear der er svært at komme ned fra igen. Grinet og tempoet fortsætter under bleskift og tandbørsteningen.
Når han bliver lagt i sengen går der 2 sek så vender han sig rundt for at komme op og stå. normalt kunne vores hånd hjælpe ham til ro men nu bliver det et krigsvåben som skal afskaffes. Når vi prøver at lade ham “klare det selv” står han i sengen og hopper, danser og griner. Ligger vi ham ned og siger du skal ligge dig og sove, godnat. Putter ham med dyne og bamse, sparker han dynen af og står op igen sekundet efter. Det ender med han man næsten ligger i sengen ved ham så han kan hive os i næsen og ørene til han sover. Ca halvanden til to timer efter han bliver lagt.
Hvordan skal vi håndtere ham så vi kommer tilbage i en god rutine igen? Vi syntes det er synd, at vi skal kæmpe sådan lige før sengetid, hvor ingen af os får en god oplevelse.
Med venlig hilsen
Tanja