Hjælp til søvn - 15 mdr.

1. april 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hjælp til søvn - 15 mdr.

Hej Helen

Vi har brug for rådgivning omkring hvordan vi skal putte vores søn.

Lidt forhistorie:

Vores skønne søn er næsten 15 måneder og har krudt i røven. Der har altid været gang i ham og han sidder eller ligger sjældent stille med mindre han sover.

Når han skal sove til aften gennemgår vi den samme rutine hver aften og det har fungeret godt de seneste mange måneder. Han falder normalt i søvn i løbet af 10-20 minutter hvilken vi syntes er fint. Vi har altid været ved ham og holdt en hånd på ham til han var faldet i søvn for han ikke skulle arbejde for meget imod søvnen (hvilket han er verdensmester i).

Han sover kun eftermiddags søvn og ofte ikke mere end en time til halvanden da han er umuligt af få til at sove videre til trods for tydelige træthedstegn.
Vi spiser aftensmad kl 17.30 og han bliver puttet kl 18.10 ( vi ved det er tidligt men der har vi holdt den kørende siden kl 16 og han er tydeligt træt) han vågner normalt mellem kl 4.30 og kl 6.00 ofres kl 5.00.

Nu til vores nyligt opstået problem.
For omkring 1 måned siden begynde han at kæmpe imod vores hjælp på den måde at det blev til en brydekamp for at få ham til at ligge ned. Det starter allerede når ...

Annonce

... vi spiser aftensmad og begynder at forberede ham på at nu skal han ind og have nattøj på osv. så begynder han at sidde og tviste i overkroppen så armene svinger fra side til side og hoved køre også fra side til side mens han begynder at grine og le. Altså gør alt hvad han kan for at køre sig selv op i et højt gear der er svært at komme ned fra igen. Grinet og tempoet fortsætter under bleskift og tandbørsteningen.

Når han bliver lagt i sengen går der 2 sek så vender han sig rundt for at komme op og stå. normalt kunne vores hånd hjælpe ham til ro men nu bliver det et krigsvåben som skal afskaffes. Når vi prøver at lade ham “klare det selv” står han i sengen og hopper, danser og griner. Ligger vi ham ned og siger du skal ligge dig og sove, godnat. Putter ham med dyne og bamse, sparker han dynen af og står op igen sekundet efter. Det ender med han man næsten ligger i sengen ved ham så han kan hive os i næsen og ørene til han sover. Ca halvanden til to timer efter han bliver lagt.

Hvordan skal vi håndtere ham så vi kommer tilbage i en god rutine igen? Vi syntes det er synd, at vi skal kæmpe sådan lige før sengetid, hvor ingen af os får en god oplevelse.

Med venlig hilsen
Tanja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.