Svar: Udfordringer med søvn - 1 mdr.

31. marts 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære E.

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig!

Der er, som du selv skriver, sandsynligvis en sammenhæng mellem amning/mælkeindtag og søvn, og det er vigtigt, at du hjælper din datter med at spise så lang tid som muligt fra et bryst af gangen - det vil jeg uddybe i svaret på dit andet brev :)

Det er vigtigt, at du lader mælk indgå som en fast del af din datters putteritual. Det vil sige, at hun skal have mælk, før hun skal sove - og når hun ikke er ældre end hun er, så må hun meget gerne falde i søvn med brystet i munden. Du skal lige nu ikke være bange for at give hende dårlige vaner.

Det er naturligt, at hun har svært ved at komme fra din favn og ned i seng, lift eller lignende. Når hun ligger hos dig, så mærker hun din varme, dine bevægelser, din vejrtrækning, hører din hjertelyd osv. Og det minder om tiden i livmoderen. Det er derfor genkendeligt og trygt - og lige nu det bedste sted at sove. Men jeg forstår godt, hvis du gerne vil vænne hende til at sove lidt på afstand af dig, og det må du også gerne øve.

Det er en fordel at svøbe hende, og du må faktisk gerne svøbe hende, før du ammer hende. Det at være svøbt vil give hende en følelse af at være holdt, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme - så når du putter hende fra dig, så vil hun ikke mærke skiftet så voldsomt, som hun gør lige nu. alternativet til et svøb kan være en sovepose som f.eks. voksipose eller lignende (de fåes i mange forskellige kvaliteter og forskellige priser). Det kan gøre det lettere at putte hende fra din favn og ned i barnevognen og trille hende en tur.

Så start med at skifte hende, svøbe hende/putte i sovepose og derefter amme hende. Prøv at putte hende fra dig, før hun falder for dybt i søvn. Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og hun næsten sover. Du kan se mælk i mundvigene på hende og hun kæmper for at holde øjnene åbne. Put hende stille og roligt ned, hvor hun skal sove - hele tiden svøbt - og så ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Putter du hende i liften, så sving den evt. lidt, puttes hun i barnevogn, så tril hende en lille tur i den.

Vær opmærksom på at holde hende igang under amning, så hun ikke falder for meget i søvn og derfor powernapper lidt imens hun spiser. Det vil også gøre det svært for hende at sove videre, når hun så flyttes ned, hvor hun skal sove.

Du må også meget gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Du må gerne blive liggende hos hende og give hende brystet igen, hvis hun viser tegn på at ville vågne op og derefter kan hun så måske sove et lidt længere søvnstræk. Samtidig får du mulighed for at få lidt sammenhængende søvn og hvile, hvilket også er vigtigt.

I skal være opmærksomme på, at når hun græder sidst på dagen, så kan det godt være fordi hun på dette tidspunkt er så fyldt op med indtryk, at hun har ekstra svært ved at finde ro og koble fra.

I skal være opmærksomme på, at hun har brug for pauser i løbet af dagen. Hun er kun 1 måned gammel i dag (tillykke) og har naturligt brug for kærtegn, smil og pludren, og at I holder hende tæt, men det er vigtigt, at hun også får små pauser. Når hun kikker væk, er det vigtigt, at I ikke følger hendes blik, men lader hende se væk, og når hendes blik så atter søger jeres, så kan I pludre lidt igen. Hun ser ...

Annonce

... bedst i en afstand er 30-50 cm, så hun vil elske, at I blot sidder med hende, og hun kan forsøge at efterligne jeres lyde og mimik på denne måde :)

Pas på ikke at have tv, radio og lignende kørende hele dagen, da hun vil høre dette og har rigtig svært ved at koble fra overfor lydene. Det kan derfor også forstyrre hende unødigt og gøre det svært for hende at koble fra og finde ro. Heldigvis er der jo ikke så meget besøg af bedsteforældre og venner i øjeblikket, så det vil lige nu ikke forstyrre hende, hvilket faktisk kan være meget godt, hvis hun er en lille pige, som suger rigtig mange indtryk til sig....

Når hun græder om aftenen, så vil I sandsynligvis gøre alverden for at forsøge at hjælpe hende og finde ud af, hvad der kan give ro. Helt naturligt og omsorgsfuldt. MEN, ofte prøver man alverdens ting og faktisk for mange ting: Forsøger med brystet, prøver at putte hende i seng, op igen, forsøger med en rangle, går lidt rund, vugger, hopper, pludrer, over til far, tilbage til mor, forsøger med brystet igen, tilbage i seng.. alt sammen naturligvis i den bedste mening og for at hjælpe, men det I gør er at tilføre endnu flere stimuli, som ofte er det, hun protesterer imod. Derfor er det vigtigt, at I om aftenen forsøger at gøre så lidt som muligt.

Og hvad er så det.. ja det kan f.eks. være at putte hende i barnevognen og trille hende en tur, eller at komme hende i en vikle og gå rundt med hende, så hun får nærheden, mærker jer, men også får mulighed for at koble fra og sove. Det kan også være, at du lægger dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, eller hvis hun er fyldt rigtig godt op med mælk, lader far have hende liggende på brystkassen, evt. med en sut. Far dufter ikke af mælk, og det kan give ro - samtidig med at hun så kan høre og mærke hans varme, hjertelyd, vejrtrækning... nogle børn finder også ro i en slyngevugge, babykøje, på en sansegynge eller lignende, som hænges op og som giver lidt bevægelse...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skriver blandt andet "Når vi i en hel dag har forsøgt at lægge hende ned flere gange, har det resulteret i en overtræt baby, der næsten ikke kan falde i søvn, og vi har derfor prioriteret søvn, hvorfor hun stadig sover på os. Men dette er jo ikke en varig løsning". Jeg tænker, at det er rigtig godt, at I lige nu prioriterer søvnen, og hvis hun sover godt hos jer og altid sover mellem 1.5-3 timer hos jer, så er det en god idé at prioritere at mindst en af lurene dagligt er tæt med jer - enten ved at du f.eks. lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen eller f.eks. bærer hende i en vikle, så du stadig også har hænderne lidt fri og kan få lavet lidt praktisk. Det lyder som om, at hun ikke rigtig kan klare, hvis I hele dagen går med at "øve sove selv", så prøv at anerkende hendes behov for nærhed og den søvn det giver og så derudover forsøge at putte hende lidt på afstand, så hun også gradvist vænnes til dette. Altså en balance lige nu :)

Nogle børn har også glæde af at kunne høre livmoderlyd, hverdagslyde eller det der kaldes white noise. I kan købe bamser, som kan afspille sådanne lyde og I kan også downloade forskellige lyde, som hun måske vil finde ro ved.

Det kan også være en idé at koble sutten til en klud, som gerne må dufte lidt af jer. Det kan f.eks. være en stofble, som du eller far sover med en nat.. Det vil minde om at ligge hos jer, være på jeres brystkasse, hvis hun har en klud hos sig, som dufter af jer - og det kan også være med til at giv hende lidt ro, når hun skal øve at sove lidt på afstand.

Og så skal hun have lidt mere mælk af gangen, når hun dier hos dig - men det vil jeg komme ind på i det andet spørgsmål, som jeg kan se, at du har sendt :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla