Udfordringer med søvn - 1 mdr.

31. marts 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Udfordringer med søvn - 1 mdr.

Kære Helen,

Tusind tak for super brevkasse! Jeg har læst med den sidste måneden, men nu har jeg nogle spørgsmål selv. Jeg har forsøgt at dele det op til et emne pr. brev, men måske bliver der nogle overlap.

Vi fik en dejlig pige d. 1 marts i år. Hun blev født 40+4, spontan fødsel, let kompliceret af fald i hendes hjerterytme og afføring i fostervandet. Men hun kom til verden uden hjælp og skreg med det samme, heldigvis. 50 cm og 2875 gram, de havde mistanke om at hun havde tabt sig i vægt sidst i svangerskabet.

Det første døgn var ret hårdt, da hun på ingen måde var tilfreds med kun råmælk. Hun diet i 2-3 timer, uden at blive mæt. Efter den første nat der hun slæt ikke sov, fik hun lidt MME af jordmoder, og dette gav hende lidt ro. Dog sov hun stadig ikke rigtigt mere end korte lure, 30 -45 min. Efter nogle dage løb mælken til, og hun har taget rigtig fint på, vejer nu ca 4000 gram.

En af vores udfordringer er stadig søvn, og delvist amning (skriver om det i et andet brev). På dagtid vil vores lille pige kun sove på os. Får hun det, kan hun sove lange lure på 1.5-3 timer. Når vi forsøger at lægge hende ned i babynest, går der kun få minutter, så vågner hun igen. Jeg har læst din bog om børn og søvn, og har forsøgt at svøbe og så lægge hende ned, men uden held indtil nu, desværre. Hun vil ikke have sine armer svøbt. Vi træner på sut, men hun er ikke helt fortrolig med den endnu. Når vi i en hel dag har forsøgt at lægge hende ned flere gange, har det resulteret i en overtræt baby der næsten ikke kan falde i søvn, og vi har derfor prioriteret søvn, hvorfor hun stadig sover på os. Men dette er ...

Annonce

... jo ikke en varig løsning.

Den sidste uges tid har der været tendens til uro fra ca 18/19-22, hun græder og skriger, trækker bena op ind under sig, måske maveknib? Hun kan kortvarig trøstes, og vi skifter hyppigt mellem amning i få minutter før hun vrider sig unna, tages i favn og vugges, og ligge vågen ved os. Hun falder til sidst til ro, og vi går i seng kl. 21-22. Hun sover da i babynest, enten imellem os eller placeret i bedside crib. Her sover hun typisk 3 timer, før hun vågner og er sulten. Hun ammes liggende, men spiser kun i få minutter før hun falder i søvn, og det er ikke muligt at nøde hende til at spise videre ved at kile kind etc. Vi lægger hende tilbage, men hun vågner af dette, evt. i aktiv søvn kort tid efter. Det er ikke muligt at hjælpe hende videre i søvnen. Så starter det forfra igen, og sådan bliver det ved resten af natten. Vi har forsøgt at lægge en hånd på hende i når hun ligger i babynest, men uden at dette synes at hjælpe hende. Det der hjælper bedst er at gå rundt med hende på armen. Hun sover max 30 minutter når denne ”rytmen” har startet, og så en times tid omkring 5-6 før vi står op.

Totalt sover hun omkring 6 timer nat, og 7 timer dagtid.

Er der noget vi kan gør for at hun få vores datter til at sove godt selv på dagtid? Eller er det bedst og vigtigst hun sover, og dermed skal fortsætte med at sove på os?
Og om natten; Er der noget vi kan gøre for at undgå sjatspising og dermed sjatsoving om natten?

Dette blev måske lidt rodet, men jeg håber du kan overskue det, og måske har du nogle bud på hvordan vi kan hjælpe vores datter til bedre søvn.

Venlig hilsen,
E.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder