Svar: Fortsat søvn der ikke fungerer optimalt
21. marts 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Det er rigtig godt, at I har fået jeres datter tjekket igennem, og det er rigtig godt, at hun har fået et par behandlinger for de spændinger man har fundet i nakke/skuldre. Det lyder også super fint med de 4 lure dagligt og det er rigtig godt, at I forsøger at sikre at mindst en af disse lure varer ca. 1.5 time... og super godt, når det nogle gange lykkes at få den til at vare mere :)
Det lyder også som om, at lægen har udelukket refluks - refluks betyder egentlig bare at noget af maveindholdet glider op i munden, og som udgangspunkt skal gylp hos små børn ses som noget helt normalt. Jeres datter tager rigtig fint på, så hun gylper ikke så meget, at hun ikke optager næring fra mælken, hun virker ikke til at have ondt på grund af gylpen og lægen (og I) oplever ikke, at søvnen blive afbrudt, fordi der står mælk og mavesyre, som kører op og ned i spiserøret, når hun sover... Det er derfor jeres læge har sagt, at hendes gylpen er normal og ikke noget man vil gøre noget ved :)
Det anbefales normalt ikke, at mor udelukker bestemte fødevare fra sin kost. Det er netop vigtigt, at du spiser så varieret som muligt... Hvis I mistænker, at jeres datter skulle have mælkeallergi - altså reagerer på proteinerne fra komælk, så vil hun normalt have flere symtomper end gråd og søvnproblemer. Symptomer på mælkeallergi kan være f.eks. nældefeber, opkastning og diarré, høfeber med symptomer fra øjne og næse samt astma eller børneeksem. Og det har hun ikke noget af.. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det kan komme i takt med, at hun begynder med skemad og mere rigtig mad, for hun er jo stadig meget lille og hun ammes stadig fuldt, men lige nu er der ikke belæg for at fjerne noget fra mors kost, fordi I er urolige for, om hun reagerer på dette...
Når det så er sagt, så kan børn faktisk i meget sjældne tilfæde reagerer på mælkeprotein i modermælken og dermed reagere på mors indtag af mælkeprodukter. I den situation vil det være nødvendigt at tale med lægen og efter aftale med lægen må mor så gå på en mælkefri diæt.
Jeg tænker umiddelbart, at jeres datter har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og netop med den alder hun har, så begynder søvnen at indeholde flere stadier - og i stedet for at sove videre, så får hun vækket sig selv. Derfor er det rigtig godt, at I 1-2 gange om dagen triller ture med hende i barnevognen for på den måde at holde hende sovende i lidt længere tid.
Det vil også være rigtig godt, at du nogle gange lægger dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende imens du ligger der - og lader hende ligge. Det kan du f.eks. gøre om aftenen eller midt på dagen. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Men det kan være en rigtig god idé at du ligger dig og ammer hende i søvn, evt. holder dig liggende hos hende, parat til at amme igen, når hun efter 20-30 minutter virker til at ville vågne op - og så lader hende blive i din seng og sove videre der. Da hun ofte vågner af skiftet fra favn og ned i egen seng, kan du ved at bruge denne metode undgå det skift, som vækker hende. Samtidig lærer hun på denne måde at sove liggende og uden at skulle være i bevægelse.
Det er rigtig fint, at I bruger en voksipose i barnevognen, og du må gerne amme hende imens hun ligger i den, så hun får lov til at finde roen, få mælk og falde i søvn i sin pose og først derefter flyttes. Det vil også hjælpe hende til ikke at reagere på skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove - som hun reagerer meget på lige nu.
I kan naturligvis også overveje og forsøge, om hun vil have glæde af og tage imod en flaske. Fordelen ved dette er, at den netop kan gives, imens hun ligger i sin sovepose eller f.eks. er puttet i barnevognen eller i sin seng. Det at hun kan få mælken, hvor I ønsker, at hun skal sove, kan være med til at gøre, at hun kan tage et længere søvnstræk.
Generelt er det en rigtig god idé, hvis du kan indpasse amningerne sådan, at hun netop kan få mælk, som et fast del af sit putteritual. Det vil også hjælpe hende til at finde bedre ro, falde lettere i søvn og samtidig sikrer det, at hun kan sove et længere søvnstræk før hun vågner op og naturligt har brug for mælken igen. Så på den måde vil det være rigtig godt, at du ammer hende som en fast del af putningen - lige før hun skal sove.
Det lyder som om, at du stadig ammer meget hyppigt, og du skal naturligvis også medtænke, om hun nogle gange græder, sover uroligt osv. fordi hun er overfyldt i maven... Det vil igen være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun ammes som en fast del af putteritualet, og der må gerne gå 3-4 timer imellem amningerne. Naturligvis med plads til en trøstetår ind i mellem. Nogle gange kan det dog give bedre søvn og mindre gråd, hvis hun ikke "slatspiser" for meget men i stedet hjælpes til at tage nogle lidt længere og fyldigere måltider...
Og så skal I naturligvis også medtænke hendes alder og udvikling. Spædbarneperioden er ovre, og hun er nu en aktiv lille baby. Det er derfor vigtigt, at I hjælper hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt, når hun er vågen. Og I skal være opmærksomme på at gab ikke nødvendigvis betyder, at hun skal puttes, men nogle gange godt kan være tegn på, at hun keder sig og derfor skal aktiveres lidt mere. Ligesom gråd også nogle gange kan være tegn på, at hun har brug for nye stimuli og nye oplevelser - og ikke altid er tegn på, at hun er fyldt for meget op med indtryk, som man tit oplever hos netop spædbørn... hendes behov ændrer sig på den måde lidt hele tiden og hendes gråd og uro kan godt være tegn på nye behov.. Når det så er sagt, så lyder det som om, at I er rigtig gode til at være omkring hende og har rigtig fin fornemmelse for jeres lillesøster og hendes signaler og behov :)
Det lyder som om, at hun nogenlunde får sit søvnbehov dækket. I skriver, at hun ofte puttes til natten omkring kl 19 og hun vågner ofte omkring kl 06. Det vil sige, at hun om natten får 11 timers søvn (naturligt afbrudt af mælk og stillingskift).. Om dagen sover hun 4 lure, hvoraf de to varer 30 minutter, og de to øvrige forsøge I at få til at vare mellem 1-2 timer.. samlet lyder det derfor som om, at hun ofte får 14-15 timers søvn i døgnet, og det er meget fint.. Det gennemsnitlige søvnbehov er 15 timer i denne alder og når der er tale om et gennemsnit, så betyder det, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre - og jeres datter sover sandsynligvis lidt mindre, men stadig indenfor normal området :) Det kan forhåbentlig også give lidt ro at vide det :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske