Brev:
Fortsat søvn der ikke fungerer optimalt
21. marts 2020
Alder:
4 mdr.
Fortsat søvn der ikke fungerer optimalt
Kære Helen
Tak for din tidligere besvarelse vedrørende vores yngste datter der sover dårligt.
Inden vi skrev til dig sidst havde vi allerede fået vores pige tjekket af en Osteopat og en Kranio sakral, begge fandt lidt spændinger ved nakke/skuldre, men ingen skævheder eller noget alarmerende. Vi har været hos begge et par gange, men har nu måtte sætte behandlinger på pause, grundet coronavirus.
Vi har også haft spurgt vores læge vedrørende refluks, men da vores datter ikke lader til at have ondt når hun gylper, siger lægen at det ikke er noget man gør noget ved. Og da afføringen er normal ved vi ikke hvad vi ellers skal spørge lægen om eller i øvrigt lade vores datter undersøge for, hvad tænker du?
Mor har prøvet at undlade at spise mælkeprodukter i 14 dage og måske gylpende hun lidt mindre - måske var det tilfældigt... Det giver måske mening at prøve igen og i et længere tid? Hvis det har en effekt, betyder det da at hun ikke kan tåle mælk eller vil hun kunne tåle det senere?
Er der andet der giver mening at prøve at udelukke fra mors kost?
Vores datter vokser rigtig fint og har store runde kinder og lår:)
I forhold til søvnen, så sover hun fortsat kun 30 minutter ad gangen i dagtimerne i barnevognen, medmindre vi går rundt med vognen, så kan man ofte forlænge til en time (måske 1,5 time). Slyngevuggen fungerer ikke rigtigt længere og bæresele er hun ikke ret vild med.
I forhold til sidst vi skrev, er der den forbedring, at hun kan få dragt og hue på uden at blive ked af det og nogle gange komme ned i barnevognen uden gråd. Men vi er nød til at trille med vognen for at få hende til at sove og ofte begynder hun at græde på et tidspunkt, hvis hun ikke har gjort det fra starten af.
Om aftenen kan hun igen falde i søvn ved brystet, men udfordringen er, at hun vågner når vi flytter hende, så det kan tage et par timer med frem og tilbage fra brystet for at få hende til at sove. Hun vågner mange gange i løbet af natten og skal tilbage på brystet for at falde til ro.
Om dagen sover hun i voksipose og om natten i sovepose, hun bruger fortsat hverken sut eller nusseklud.
Hun brokker sig fortsat en del og kræver meget underholdning (kan stort set ikke ligge selv bortset fra et par minutter ind i mellem), men hun brokker sig en smule mindre end sidst vi skrev. Der er gode og dårlige dage. Umiddelbart tror vi at hendes brok hænger sammen med træthed/søvnmangel, da hun er gladest om morgenen. Hun virker generelt træt, da hun ofte falder i søvn ved brystet (hun når dog at få rigeligt at spise).
Vi har læst om High need babies, det passer perfekt i forhold til søvn, men vi synes ikke rigtig det ellers passer perfekt. Hun er selvfølgelig krævende i forhold til underholdning, men vi tror at det er træthed. Hun virker ikke særlig sensitiv (hun er ikke følsom overfor forskelligt tøj, elsker berøring, at være i bad osv), tager andre miljøer fint, er bedre til fremmede mennesker end vores første og far er lige så god som mor. Derudover har hun mellemstadier på hendes humør (hun brokker sig noget tid før hun bliver sur/ked af det osv) og hun spiser ikke voldsomt osv.
Vores rytme ser pt. således ud; vågner omkring kl. 6, sover 4 lure, hvoraf to kun er 30 minutter og to prøver vi at få lidt længere ved at gå rundt med barnevognen (som oftest en time, så vågner hun uanset hvad, men nogle gange lykkedes det i 1,5-2 timer), hun puttes omkring kl. 19. Hun vågner mange gange i løbet af natten og falder kun i søvn igen ved at komme til brystet eller nogle gange blive vugget på benene. Ofte vågner hun når hun flyttes tilbage i sin seng og så er det forfra.
Hun bliver fortsat kun ammet og vi regner med at vente med opstart på mad til omkring 5,5 måneder.
Hvad kan vi gøre for at komme videre i forhold til søvnen? Vi vil jo rigtig gerne hjælpe hende til at kunne sove længere stræk, da det er synd hun ofte er træt og det ville være rart også for os, hvis hun kunne tage lidt længere lure uden vi skal vandre rundt.
Hun smiler heldigvis meget, så vi overlever søvnmangel på babysmil og en viden om at det nok vender en dag - og så husker vi at nyde vores dejlige lille pige:)
Tak for din hjælp!