Svar: Søvnen om dagen
17. marts 2020
Alder:
3 mdr.
Kære S.
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen, og det er dejligt, at du nu har fået lyst til selv at skrive til mig - velkommen til :)
Det er rigtig godt, at I har fået jeres dreng undersøgt grundigt. For når børn reagerer som han gør, så kan det godt have en fysiologisk forklaring, og det er derfor vigtigt at få dette udelukket, hvilket I har gjort :)
Som jeg læser dit brev, så græder jeres dreng især, når han går fra et søvnstadie til et andet, og han græder ofte efter ca 45 minutter. Her har du forsøgt forskellige ting - trille ham, vugge ham, tage ham op, stå parat med beroligende hænder, beroligende ord osv. og intet virker. Enten græder han videre i op til 20 minutter eller også vågner han op...
Når vi sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybere. Derudover har vi også en periode med drømmesøvn. Vi har det der kaldes non-REM søvn, som indeholder 4 stadier og derudover REM søvn, som er vores drømmesøvn.
Hos nyfødte børn ser man ikke disse søvnstadier, derimod taler man om, at barnet sover "aktiv søvn" og "stille søvn". Hvis man står og studerer spædbarnet imens det sover, så kan man ofte se, hvornår barnet sover det ene, og det andet. Når barnet sover aktiv søvn, så trækker det vejret let uregelmæssigt, du kan se øjnene bevæge sig lidt under øjenlågene, og nogle gange ligger barnet og smiler for sig selv. Når dit barn sover "stille søvn", vil det derimod ligge mere stille, vejrtrækningen vil være dyb og rolig og en gang imellem kan du se at barnet laver suttebevægelser med sin mund.
Søvnen ændrer sig dog hele tiden og netop i 3-4 måneders alderen begynder børn at få lidt mere stadieinddelt søvn. Jeres drengs søvn begynder altså at minde lidt mere om måden større børn, og vi voksne sover på.
Nogle børn har en delvis opvågning af deres dybe søvn, og når de har dette, så ses det ofte ved at de græder. Nogle børn vågner også helt op fra deres dybe søvn og vågner derfor også med gråd. Når børn vågner eller halvvågner med gråd, så skyldes det altså ofte at barnet vågner direkte fra den dybe søvn. Det vil sige fra stadie 4 i non-REM søvnen. Og jeg tænker umiddelbart, at det er netop er opvågning fra den dybe søvn, som forklarer det I oplever hos jeres dreng - og det er derfor han græder. Vågner børn derimod op fra deres lette søvn, så vågner de ofte op glade og smilende og virker naturligt veludhvilede...
Det er noget han vokser fra.. hvis det kan give lidt ro at vide dette, og det er helt normalt, at det kan være tydeligere om dagen, ligesom nogle børn også græder, når de vågner om morgenen.. fordi de et eller andet sted vågner lidt for tidligt op...
Det bedste, du kan gøre, er at tage det roligt. Jo mere ro du kan signalere, jo mere rolig bliver din dreng. Det kan være en god idé at sætte ord på, "nååå, bliver du bare så ked af det, sååå". Selvom han ikke forstår hvad du siger, så vil han lytte til roen i din stemme, og det kan hjælpe.
Det hjælper ofte også at tage barnet ind til sig, - tag ham op, læg dig sammen med ham i din seng, giv ham fysisk kontakt og nærhed. Berøring og varme virker i sig selv beroligende...
Du skriver ikke, om du ammer eller giver flaske, men det kan være en god idé at tilbyde ham mælk, når han vågner - også selvom han har spist godt lige før putning. Det at få bryst eller flaske kan være med til at give ham ro og få ham til at koble lidt fra og derfor komme videre i søvnen igen. Hvis du ammer, kan du derfor med fordel nogle gange lægge dig ned og amme ham i din seng og blive liggende parat med brystet, når han så efter 45 minutter viser tegn på at ville vågne - og netop bruge brystet til at holde ham sovende... Hvis du giver ham flaske, så kan du forsøge at give ham ½ flaske, skifte ham så han vågner lidt op til dåd igen, og derefter give ham den sidste ½ portion og først derefter putte ham. Det kan også nogle gange have en effekt...
Nogle børn har også en meget aktiv mororefleks i jeres drengs alder. Det vil sige, at deres faldrefleks går igang, når de skifter søvnstadie - og de spjætter med kroppen og får derfor vækket sig selv. Du kender det også fra dig selv, du er lige ved at sove, føler at du falder og kroppen spjætter og så sover du videre - men det gør små børn ofte ikke. De vågner af dette spjæt, græder og har derefter rigtig svært ved komme videre i søvnen, selvom de tydeligt er trætte og har behov for at sove det mere...
Det kan her være en god idé at svøbe ham eller putte ham i en voksipose eller lignende, fordi det kan være med til at holde fysisk samme på ham, så hans spjæt ikke bliver så voldsomme, og han derfor ikke så let får sig vækket. En sovepose kan være bedre med den alder han har fremfor svøbet, som han sandsynligvis er ved at være for stor til. Der findes mange forskellige soveposer, i mange forskellige kvaliteter og priser, så I må undersøge markedet lidt :)
Det kan nogle gange være en fordel, at du skifter ham, og gør ham klar til at sove - putter ham i soveposen - og først derefter ammer ham eller giver ham flaske og putter ham fra dig. Så han ligger i sin sovepose, når han får mælk og skal finde roen.. og stadig "bliver holdt sammen", når han så efterfølgende skal fra et søvnstadie til et andet...
Og her ser man ofte også at mororefleksen er tydeligere om dagen, og at børn let får sig vækket hyppigere om dagen, end de gør om natten... Det er også noget han stille og roligt vil vokse fra, så også her arbejder tiden lidt for jer :)
Jeg håber, at det giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer - og hvordan I kan hjælpe jeres dreng lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske