Brev:
Søvnen om dagen
17. marts 2020
Alder:
3 mdr.
Søvnen om dagen
Hej Helen.
Tak for en supergod side. :-)
Vi har en dreng på 15 uger, der er født til tiden og uden komplikationer.
Vi har igennem ca halvanden måned været urolig udfordret af, at vores dreng reagerer meget kraftigt på sin søvn. Dvs. kun i dagtimerne. Når han når igennem den første cyklus, begynder han at mosle lidt og på 0,5 sekunder slår han over i voldsom gråd/skrigeri. Han er på ingen måde vågen, så jeg kan ikke tale ham til ro. Jeg kan heller ikke køre med barnevognen i håb om at det hjælper. Og der er heller ingen hjælp at hente ift. at tage ham i favnen. Han græder videre, mens han sover.
Han er godt mæt, når han bliver lagt, så jeg tænker ikke sult.
Dernæst har jeg prøvet at være på forkant, og begynde at rokke lidt med barnevognen INDEN han begynder at mosle. Det gør ingen forskel.
Jeg begriber det ikke, og håber derfor at du har nogle bud på, hvorfor han reagerer SÅ voldsomt.
Om natten oplever vi intet til ovenstående. Han bliver badet, madet og puttet til natten mellem 19.30 og 20. Og der er ingen problemer med putningen i sengen der.
Hans døgnrytme ser nogenlunde sådan ud:
6.00/6.30: Vågner, ligger og putter med mor i et kvarters tid.
Dernæst står vi op, skifter ble, får tøj på, og spiser dernæst morgenmad.
7.30/8.00: Gøres klar til at blive puttet ud, hvilket foregår helt roligt og vi tager os tid til det, så det bliver en rar oplevelse.
Og så går det ellers løs. Efter 45 min begynder han at mosle og græde. Enkelte gange har jeg kunne få ham til at falde til ro efter at have rokket barnevognen i 20 min. Og ellers kan jeg tage ham op og bruge 20-30 min på at gå med ham på armen, så han da trods alt får lidt søvn. At svøbe ham gør heller ingen forskel. Jeg tænker vi har prøvet af efterhånden.
Resten af eftermiddagen går med søvn af 30-45 min varighed efter behov. Nogle dage klarer han 1 time vågen, andre dage 2. Det er med forskel.
Jeg er ved at blive tosset i hovedet af, at han sover med så meget uro om dagen. Jeg ønsker lidt, at vi så småt kunne få ham “trænet” til den gode søvn med to gode lure og en lidt kortere sidste på dagen. Jeg ved bare slet ikke, hvad vi kan gøre for st hjælpe ham ud af de voldsomme reaktioner.
Vores egen SP har givet op på det. Han er blevet tjekket i ryg/nakke, og har endda været forbi børneafdelingen for udredning uden der har kunne påvises noget. Jeg tror heller ikke, at der er noget fysisk med ham, når han trods alt sover uden problemer om natten.
Har du bud på hvorfor han har de vilde reaktioner, og hvorfor de kun er der om dagen? Og har du nogle gode råd til at afhjælpe?
På forhånd tak,
S.