Svar: Nedtrapning af flasker ved 1 års alderen

16. marts 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære F og L

Tak for jeres brev :)

Det lyder som om, at det går godt hos jer og dejligt at høre, at det er gået så godt med at trappe ned til to flasker i døgnet og det lyder faktisk som om, at jeres dreng er begyndt at sove bedre og mere sammenhængende - dejligt!

Det vil være rigtig godt, hvis I kan skære yderligere ned i drømmeflasken om aftenen, så jeres dreng går over til blot at få et par slurke - evt. af en kop - og derefter helt at sove uden. I kan også forsøge med lidt vand af en drypfri kop, så han kommer helt væk fra at skulle drikke mælk, men det er i givet fald vigtigt, at I stadig holder mængden af vand nede, så han ikke pludselig vænnes til at skulle drikke vand om natten i stedet for mælk:) Kan han helt undvære noget at drikke sen aften, vil det være allerbedst...

Derudover fortæller I, at han nogle gange vågner af sig selv og andre dage får flasken, før I går i seng.. og jeg vil foreslå, at I springer flasken helt over de aftener, hvor han ikke selv melder sig og efterspørger den. Hvis det så viser sig, at han pludselig begynder at vågne og søge den f.eks. kl 01, så skal I her holde fast i, at han ...

Annonce

... ikke længere får flaske og i stedet hjælpe ham videre i søvnen med hænder, beroligende ord, stillingskift osv.

En måde at trappe ud af drømmeflasken på kan altså også være, at han nogle aftener har brug for den og andre aftener lærer at undvære og stille og roligt vænnes han så til at han slet ikke behøver den sen aften mere... og det kunne godt lyde som om, at det kunne være en løsning for jer/ham :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er super godt med aftensmad, bad, godnatgrød osv. og I skal endelig bibeholde den nuværende rutine, så han er mæt og parat til at sove, når det er puttetid. Når han stadig vågner og søger sin drømmeflaske, så handler det sandsynligvis også om vane, og at han stille og roligt skal finde ud af, at han ikke længere har behov for mælk her... og det lyder som om, at det gradvist er ved at ske, så det er super godt, og I skal endelig udnytte dette tidspunkt nu... :)

I 13-15 måneders alderen kommer der ofte en lidt urolig periode, så hvis I kan stoppe helt med drømmeflasken før den tid, så vil det være rigtig godt og en stor hjælp for jer alle tre :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder