Svar: Nedtrapning af flasker ved 1 års alderen
16. marts 2020
Alder:
12 mdr.
Kære F og L
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om, at det går godt hos jer og dejligt at høre, at det er gået så godt med at trappe ned til to flasker i døgnet og det lyder faktisk som om, at jeres dreng er begyndt at sove bedre og mere sammenhængende - dejligt!
Det vil være rigtig godt, hvis I kan skære yderligere ned i drømmeflasken om aftenen, så jeres dreng går over til blot at få et par slurke - evt. af en kop - og derefter helt at sove uden. I kan også forsøge med lidt vand af en drypfri kop, så han kommer helt væk fra at skulle drikke mælk, men det er i givet fald vigtigt, at I stadig holder mængden af vand nede, så han ikke pludselig vænnes til at skulle drikke vand om natten i stedet for mælk:) Kan han helt undvære noget at drikke sen aften, vil det være allerbedst...
Derudover fortæller I, at han nogle gange vågner af sig selv og andre dage får flasken, før I går i seng.. og jeg vil foreslå, at I springer flasken helt over de aftener, hvor han ikke selv melder sig og efterspørger den. Hvis det så viser sig, at han pludselig begynder at vågne og søge den f.eks. kl 01, så skal I her holde fast i, at han ikke længere får flaske og i stedet hjælpe ham videre i søvnen med hænder, beroligende ord, stillingskift osv.
En måde at trappe ud af drømmeflasken på kan altså også være, at han nogle aftener har brug for den og andre aftener lærer at undvære og stille og roligt vænnes han så til at han slet ikke behøver den sen aften mere... og det kunne godt lyde som om, at det kunne være en løsning for jer/ham :)
Det er super godt med aftensmad, bad, godnatgrød osv. og I skal endelig bibeholde den nuværende rutine, så han er mæt og parat til at sove, når det er puttetid. Når han stadig vågner og søger sin drømmeflaske, så handler det sandsynligvis også om vane, og at han stille og roligt skal finde ud af, at han ikke længere har behov for mælk her... og det lyder som om, at det gradvist er ved at ske, så det er super godt, og I skal endelig udnytte dette tidspunkt nu... :)
I 13-15 måneders alderen kommer der ofte en lidt urolig periode, så hvis I kan stoppe helt med drømmeflasken før den tid, så vil det være rigtig godt og en stor hjælp for jer alle tre :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske