Svar: Gået tilbage til tre lure

14. marts 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det lyder som om, at jeres dreng trives med sin rytme. Han puttes ofte omkring kl 19 og vågner af sig selv omkring kl 05-06, det vil sige, at han sover mellem 10-11 timer om natten. Så sover han ofte 3 lure a hver 45 minutter, altså sammenlagt ca. 2 timer og 15 minutter i løbet af dagen. Hans gennemsnitlige søvnbehov ligger altså på ca 13 timer, nogle gange lidt mere og andre gange lidt mindre - og det er også lidt lavere end gennemsnittet generelt, men det er helt okay. Hans rytme passer dog ikke så godt til jeres rytme, og han vækker ofte sin storesøster, hvilket I naturligt ikke ønsker...:)

I øjeblikket er hverdagen betydeligt anderledes end normalt på grund af COVID-19... Det betyder, at begge I forældre sandsynligvis er hjemme, det samme er storesøster og hverdagens rytme er pludselig anderledes. I skal ikke op om morgenen og ud af døren som I plejer.. og det påvirker naturligt også jeres drengs rytme. Det kan derfor ikke udelukkes, at en del af de ændringer, som I oplever lige nu, hænger sammen med de ændringer der er i jeres hverdag - og at det således kan ændre sig igen, i takt med at hverdagen på et tidspunkt atter kommer til at ligne sig selv.

Derudover så kan jeg se, at I ofte giver flaske før hver lur og at jeres dreng ikke tilbydes drømmeflaske til natten. Jeg tænker, at det kan være en god idé at ændre lidt på denne rytme. Samtidig vil rigtig mange børn have glæde af i denne alder at få et bad om aftenen. Det hjælper dem til større fysisk og mental ro, især hvis det afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. og efterfølgende kan de så få en godnatgrød.

Jeg kan se, at I allerede tilbyder jeres dreng en godnatgrød, og det er super godt. Jeg vil dog anbefale, at I lægger et bad ind mellem aftensmaden og grøden - og at I giver grøden lidt senere, end det er tilfældet lige nu. Samtidig skal han stadig have flaske aften og sen aften, og det hele vil sammen kunne sikre ekstra mæthed til natten og kan derfor være med til at gøre, at han kan sove en mere sammenhængende og længere nattesøvn. I kan på den måde sikre, at han ikke vågner kl 05, fordi han reelt er sulten på dette tidspunkt. Som jeres dagsplan ser ud lige nu, får jeres dreng flaske kl 19 og først igen kl 05.. og det er et meget langt søvnstræk, når man kun er 9 måneder gammel, og det kan godt være en del af forklaringen på, hvorfor han vågner og ikke kan falde i søvn igen tidlig morgen :)

Mit forslag er ...

Annonce

... derfor, at I forsøger at indføre en ny rytme dagen igennem - dog stadig med tre lure, men hvor han får ekstra mad dagen igennem og om aftenen, så I sikrer, at han er mæt nok til natten - og derfor igen begynder at kunne sove måske bare en time længere om morgenen. Det kan gøre, at hans lure om dagen også rykker sig lidt.. men så længe han sover lure af 45 minutters varighed og nattesøvnen varer 10-11 timer, så er det dog naturligt, at han har brug for 3 lure dagligt :) Det vil sige, at en rytme, som I kan arbejde hen imod ser således ud:

Morgen 07: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke tilbydes flaske først - mellemmåltidet erstatter flasken.

Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, og også stadig grøntsagsmos med kød eller fisk.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 17: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, små hapsere og større stykker til hænderne og der skal også stadig være mos. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca 18.30-19 og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca 19-19.30...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Hvis jeres dreng har en naturlig opvågning omkring midnat, hvor I ofte hjælper med stillingskift, sut eller lignende, så er det en god idé at I udnytter dette til at give ham drømmeflasken. I kan også gøre det, at I giver ham en flaske, før I selv går i seng. Den kan han sandsynligvis spise mere eller mindre i søvne og derefter kan han sove videre - og forhåbentlig sove bare lidt længere end tilfældet er lige nu.. og flaske tidlig morgen, skal han så ikke længere have, men i stedet sove over dette tidspunkt :)

I fortæller, at han i den periode, hvor han kun sov 2 lure, også sov korte lure og det var derfor en udfordring om eftermiddagen - og svært med puttetid. Det vil som sagt være rigtig godt at bibeholde de 3 lure dagligt, når han sover så korte lure - men det betyder ikke, at I ikke stadig kan være heldige at få en times søvn mere tidlig morgen, og jeg håber at ovenstående giver lidt ide til hvordan :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.