Brev:
Svøb om natten
14. marts 2020
Alder:
2 mdr.
Svøb om natten
Kære Helen,
Jeg er ny her og er virkelig glad for, at denne mulighed findes. Jeg er bosiddende i Frankrig og det er ikke altid, at de har samme opfattelse af, hvordan man håndterer børn bedst, som danskere.
Jeg har en datter på 2,5 måned, der ikke har det største sovehjerte. Hun har aldrig sovet ret meget, og lige nu sover hun mellem 10-12 timer dagligt. Hun havde en lidt hård start på livet, da hun lider af adrenogenital syndrom, og vi derfor de første tre uger af hendes liv, skulle vække hende hver tredje time, for at give hende medicin og mad. Jeg er overbevist om, at det har forstyrret hendes søvnrytme helt enormt. Ofte var hun faldet i søvn en halv time før vi skulle vække hende igen.
Jeg har købt din bog om søvn, og jeg synes det har hjulpet meget i forhold til at aflæse hendes adfærd og i hvilket søvnstadie hun befinder sig. Jeg tror hun har problemer med, at komme fra et søvnstadie til et andet. I løbet af dagen sover hun kun i mine arme eller i sin barnevogn (hvis den vel og mærke bevæger sig), og hun vågner ofte mange gange i løbet af sine lure. Om natten sover hun i sin bedside crib ved siden af mig, hvor jeg faktisk synes hun sover godt. Vi putter hende mellem 21.30-23.00 og så sover hun et stræk på ca. 3,5 time, får mad og falder nemt i søvn, sover mellem 2-3,5 timer igen, får mad, er lidt sværere at få til at falde i søvn, og så sover hun ca en time.
Til orientering får hun supplerende flaske efter hver amning, da hun aldrig har lært at sutte ordentligt og jeg derfor heller ikke producerer nok mælk. Hun får ca 40 % modermælk enten i flaske eller hos mig og så 60 % erstatning. Hun har også haft nogle problemer med maven, som dog synes at være blevet bedre. Hun er generelt glad, men hun falder sjældent i søvn uden en skrigetur, udover i barnevognen. Det er som om, hun ikke kan lide at falde i søvn.
Meget lang forklaring, for at komme frem til mit første spørgsmål: Hvad kan vi gøre noget for, at hjælpe hende, så sovesituationerne bliver bedre for hende? Vi vugger, taler blidt og bruger white noise.
Mit andet spørgsmål handler om svøb;
Vi fandt ret hurtigt ud af, at hun sov bedst, når hun var svøbt. Det har aldrig virket for os, at svøbe hende i et svøb af stof, men i starten svøb vi hende i hendes dyne. Det vurderede vi dog ikke var helt sikkert i forhold til vuggedød, og købte derfor et svøb fra Ergobaby. Her kommes hendes arme ind i to lommer, hvor efter de svøbes om kroppen med velcro. Derefter er der et stykke der sættes op mellem benene, og sættes fast med velcro på maven under armene. Til sidst en lille pose der sættes om kroppen. Dette svøb minder dog mest om en spændetrøje, og jeg bryder mig faktisk ikke om at putte hende i det.
Mit spørgsmål lyder på, om det kan være hæmmende for hendes motorik, at hun hver nat sover sådan? Eller om det i hele taget er dårligt for hende? Vi har ikke prøvet at lade være med at bruge den, siden hun om dagen sover så dårligt og ofte bliver vækket af sine egne arme. Jeg er ikke bange for at give hende dårlige vaner, for som du selv har skrevet så mange gange, så handler det om, at hun får sovet.
Jeg glæder mig til, at høre fra dig.
De bedste hilsner,
Carina