Svøb om natten

14. marts 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Svøb om natten

Kære Helen,

Jeg er ny her og er virkelig glad for, at denne mulighed findes. Jeg er bosiddende i Frankrig og det er ikke altid, at de har samme opfattelse af, hvordan man håndterer børn bedst, som danskere.

Jeg har en datter på 2,5 måned, der ikke har det største sovehjerte. Hun har aldrig sovet ret meget, og lige nu sover hun mellem 10-12 timer dagligt. Hun havde en lidt hård start på livet, da hun lider af adrenogenital syndrom, og vi derfor de første tre uger af hendes liv, skulle vække hende hver tredje time, for at give hende medicin og mad. Jeg er overbevist om, at det har forstyrret hendes søvnrytme helt enormt. Ofte var hun faldet i søvn en halv time før vi skulle vække hende igen.

Jeg har købt din bog om søvn, og jeg synes det har hjulpet meget i forhold til at aflæse hendes adfærd og i hvilket søvnstadie hun befinder sig. Jeg tror hun har problemer med, at komme fra et søvnstadie til et andet. I løbet af dagen sover hun kun i mine arme eller i sin barnevogn (hvis den vel og mærke bevæger sig), og hun vågner ofte mange gange i løbet af sine lure. Om natten sover hun i sin bedside crib ved siden af mig, hvor jeg faktisk synes hun sover godt. Vi putter hende mellem 21.30-23.00 og så sover hun et stræk på ca. 3,5 time, får mad og falder nemt i søvn, sover mellem 2-3,5 timer igen, får mad, er lidt sværere at få til at falde i søvn, og så sover hun ca en time.

Til orientering får hun supplerende flaske efter hver amning, da hun aldrig har lært at sutte ordentligt og jeg derfor heller ikke producerer nok mælk. Hun får ca 40 % modermælk enten i flaske eller ...

Annonce

... hos mig og så 60 % erstatning. Hun har også haft nogle problemer med maven, som dog synes at være blevet bedre. Hun er generelt glad, men hun falder sjældent i søvn uden en skrigetur, udover i barnevognen. Det er som om, hun ikke kan lide at falde i søvn.

Meget lang forklaring, for at komme frem til mit første spørgsmål: Hvad kan vi gøre noget for, at hjælpe hende, så sovesituationerne bliver bedre for hende? Vi vugger, taler blidt og bruger white noise.

Mit andet spørgsmål handler om svøb;

Vi fandt ret hurtigt ud af, at hun sov bedst, når hun var svøbt. Det har aldrig virket for os, at svøbe hende i et svøb af stof, men i starten svøb vi hende i hendes dyne. Det vurderede vi dog ikke var helt sikkert i forhold til vuggedød, og købte derfor et svøb fra Ergobaby. Her kommes hendes arme ind i to lommer, hvor efter de svøbes om kroppen med velcro. Derefter er der et stykke der sættes op mellem benene, og sættes fast med velcro på maven under armene. Til sidst en lille pose der sættes om kroppen. Dette svøb minder dog mest om en spændetrøje, og jeg bryder mig faktisk ikke om at putte hende i det.

Mit spørgsmål lyder på, om det kan være hæmmende for hendes motorik, at hun hver nat sover sådan? Eller om det i hele taget er dårligt for hende? Vi har ikke prøvet at lade være med at bruge den, siden hun om dagen sover så dårligt og ofte bliver vækket af sine egne arme. Jeg er ikke bange for at give hende dårlige vaner, for som du selv har skrevet så mange gange, så handler det om, at hun får sovet.

Jeg glæder mig til, at høre fra dig.

De bedste hilsner,
Carina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin