Svar: Sover sent - 8 mdr.

9. marts 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at det er gået så fint med at putte lillebror i egen seng. Det lyder også som om, at I er kommet væk fra afhængigheden af brystet, og det er super godt. Hold endelig fast i den gode gænge!

Jeres dreng har en sen søvnrytme - han sover sent hele dagen igennem og går sent i seng om aftenen.. Og han trives egentlig fint med denne rytme, men jeg forstår godt, at du ikke trives med det, og det er helt okay, at du nu vil forsøge at ændre på hans rytme, så han kan begynde at sove omkring kl 20 i stedet for først kl 22-23...

Med den alder han har, vil det være rigtig godt med en rytme, hvor han sover to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det er for tidligt at nøjes med kun en lur dagligt, og det vil jeg ikke anbefale. De fleste børn kan først nøjes med en lidt længere middagslur, når de er mellem 12-18 måneder, så der er ca ½ års tid til, at dette bliver aktuelt for jer... Det er sandsynligvis også derfor, at du oplever, at jeres dreng vågner efter en time eller to de gange, hvor du har forsøgt med en lidt længere lur og puttet ham kl 20... fordi det så er dagens anden lur, som han tager på dette tidspunkt, og det fungerer naturligt heller ikke.

Det er hans stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. Han vågner ofte af sig selv omkring kl 07, og det er egentlig meget fint i forhold til en rytme, som ikke ligger alt for sent - men du skal være meget opmærksom på, om han nogle gange først vågner 7.30-8, for så vil det naturligt blive svært at holde rytmen, og du risikerer at dagen skrider for jer.

Jeg vil derfor anbefale dig, at du vækker ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv. Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men du kan godt forsvare at vække ham om morgenen, når han har sovet nogle sammenhængende nattetimer - og fordi du på den måde skaber en rytme, som sikrer ham den mængde søvn, som han naturligt har behov for, men på tidspunkter, som er mere hensigtsmæssige for hele familien.

Du skriver, at han ofte først kan sove efter ca. 4 timers vågenhed, og det er ret lang tid.. Hvis du vækker ham om morgenen, er det derfor vigtigt at tage hensyn til dett. Det betyder, at hans formiddagslur kan komme til at ligge ret sent og derfor meget let bliver til en middagslur i stedet - og så er rytmen sen igen. Du skal derfor forsøge at finde det stå op tidspunkt, som kan passe og samtidig give plads til både en formiddagslur og en middagslur. Når det så er sagt, så kan det godt tænkes, at det at du begynder at vække ham vil gøre, at han faktisk kan puttes efter måske 3 timers vågen hed, så hvis han f.eks. kommer op kl 6.30-7, så vil han måske kunne blive puttet til formiddagslur omkring kl 9.30 - og det vil kunne fungere godt, også for resten af dagen.

En dagsplan kunne derfor se således ud:

Hvis han ikke vågner af sig selv, så vækker du ham kærligt og omsorgsfuldt omkring kl 6.30-07, så dagen starter der...

Morgen 7-7.30: ...

Annonce

... Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - måske ca kl 9.30 til senest kl. 10 - han skal ikke ammes før denne lur, men i stedet tilbydes mellemmåltidet. Sæt ham i barnevognen og tril ham en tur og læg ham først ned, når han tydeligt virker parat til at sove. Han må gerne sidde og sutte på lidt frugbåde, agurk eller lignende hvis han virker til at have brug for noget i munden...

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk som nu. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca. 14 - afhængig af, hvornår han er stået op af sin formiddagslur og må meget gerne sove sin længste lur her.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal være små hapsere, større grøntsager til hånden og også stadig mos som gives med ske. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand af kop. Og får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20...

Sen aften 23-24: Drømmeamning og skal herefter nu lære at sove uden yderligere bryst til næste morgen, hvor dagen starter med morgengrød.

Det er naturligt, at han vågner om natten - det skyldes alder og udvikling, da han lige nu går igennem separationsfasen, og det er en rigtig svær periode. Derfor er det rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham med stillingskift, beroligende hænder, nærhed osv. så han kan mærke, at du er der - og igen og igen forsøger at få ham videre i søvnen i sin seng. Det er på sammem måde rigtig godt, at du er opmærksom på, at han ikke skal falde i søvn i din favn og med dit bryst i munden, men skal lære at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover.

Det at du ikke længere skal amme ham før formiddagsluren vil også være med til at adskille bryst og søvn og du må som sagt meget gerne hjælpe ham med at koble fra og finde ro ved at sætte ham i barnevognen og trille ham en tur. Du skriver, at han er begyndt at sove i barnevognen - og det må du netop meget gerne udnyttet til formiddagsluren :)

Og ja - det kan nogle gange være en idé at far tager over om natten, så du efter drømmeamningen omkring midnat sover et andet sted og far hjælper lillebror med at finde roen og komme videre i søvnen - uden mors bryst. Når det så er sagt, så er det lig end også en rigtig svær alder og periode og hvis jeres dreng bliver helt ulykkelig og kun har brug for en kortvarig amning for at finde ro, så skal du naturligvis ikke nægte ham dette.

Jeg håber, at du via ovenstående dagsplan har lidt ide om, hvordan en rytme kan skrues sammen, så det fungerer for jer alle og så lillebrors søvnbehov stadig bliver rigtig fint dækket :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!