Søvn - 8 mdr

9. marts 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Søvn - 8 mdr

Hej Helen

I forhold til søvnen, har jeg har prøvet at følge dit råd og vi har prøvet os lidt frem. Det, som lige nu virker til at fungere bedst er, at hun - om dagen - er oppe i 2 timer af gangen, hvilket giver os 4 dagslure - dem alle i barnevognen. Det er selvsagt en smule hårdt at skulle pakke alle ind og rulle en tur 4 gange dagligt og oftest prøver vi at rulle længe nok til at komme ind i søvnfase 2.

Nå men dagslurerne er altså således i øjeblikket - tænker at når hun blilver ældre, bliver der færre af dem.

Så lige nu er det sådan, at sidste dagslur rulles ved 17/18 tiden, så jeg kan prøve at holde hende oppe til omkring kl 20. Derefter sover hun i 8/9 timer.

Det nye er, at hun ikke længere vil ammes i søvn som før. Tidligere var det sådan set ok at lægge hende. Hun blev ammet 10 min på hvert bryst og faldt i søvn. Ofte trillede hun om på siden og hvis ikke, så registrerede hun alligevel, at hun blev lagt i tremmesengen.

En lidt dårlig vane er måske, at hun ligger ovenpå sin dyne - det har hun gjort altid. Så er hun nemmere at få op og ned og tør slet ikke at røre hende direkte - synes ikke hun sover så tungt. Nå, men nok ikke afgørende for noget - bare en indskydelse :-)

Men nu er hun muligvis nået til den alder, hvor maden jo fylder og mælken fylder mindre. Hun gider kun spise en smule, når jeg skal lægge hende og ellers er hun urolig. Hun er træt, men kan ikke finde roen.
Så lige nu ender det med, at jeg lægger hende, prøver at sige ssshh uden at det gør nogen forskel, prøver at ligge en hånd på hende, men hun drejer omkring, larmer, ligger sig på maven - gør alt andet end at falde til ro.

Så ender med at tage hende op og lægge til flere gange og efter 30 min eller mere, så ender hun alligevel med at falde til ro ved brystet. Men det er op og ned et hav af gange...

Så hvordan lærer jeg hende at falde i søvn?

Vi har ikke som sådan ritualer og alligevel tænker jeg, at hun ved, at det er nat. Hun er jo nemlig et lille a-menneske, så hun har lyst til at sove.

Hun kan ikke lide et bad. Hun har ikke fået tænder, så vi børster ikke tænder eller øver det - hun er lidt temperamentsfuld, så tænker først vi går i ...

Annonce

... gang med det, når tænderne kommer.

Hun sover i samme tøj, som hun har på, men når vi går ovenpå, så er det altid for at gå i seng. Hun kommer altså kun op på sit værelse om aftenen. Der er mørkt, jeg er stille og spiller lullaby for hende. Så hun ved godt, at nu skal hun sove, men det er som om at hun bliver ekstra vågen, når putningen går i gang - efter hun ellers har været meget træt nedenunder i stuen.

Hvis jeg prøver at give en sutteklud er det som om det ikke opdages. Hendes arme og ben kører bare derudaf.

Og hun vågner stadig hver anden time natten igennem. De første gange, tager det omkring 10 min ved 1 bryst at få hende tilbage i søvnen igen. Jeg starter altid med at sige ssshh og forsøge at få ro på med en hånd. Det er lykkedes et fåtal af gange.
I løbet af natten bliver det svære og ved den sidste amning kan det tage 20-40 min.

Og så står vi op ved 5/5.30 tiden.

Hvad kan jeg gøre for at minimere de mange opvågninger?

Hun bliver tilbudt mad efter hver lur dagen igennem og spiser ok fint for hendes størrelse. Hun er født 6 uger for tidligt og vejer vel omkring 6.5 kg nu - tænker at hun i hvert fald bliver tilbudt mad og som du skriver, bedre at hun får lidt af gangen. (halv dl eller 3/4 dl)

Vi er stadig på mos - jeg ved ikke om man går direkte fra mos til små bondebrødsbidder. Hun virker ikke helt klar til bidder...

Når hun spiser om dagen, så er hun ikke sulten nok til at ville ammes op til næste dagslur. Ofte når hun vågner, går der en god halv time før hun er sulten og så er hun altså ikke sulten efter mælk op til næste lur. Så synes ikke jeg ammer efter dine anbefalinger. Hun bliver altid tilbudt vand ved måltiderne.

Så jeg ammer lidt når hun vågner. Noglegange ganske få minutter og nogle gange lidt længere. Jeg har ikke indtryk af at det overhovedet tager appetit fra alm mad eller at hun er sulten om natten. Her virker det mere som tryghed, at hun vågner og ikke kan komme videre selv.

Så det er vel primært, hvordan jeg får hende lært at blive lagt? Er hun så gammel, at hun burde kunne blive lagt uden at blive ammet?

Og hvordan får jeg hende til at sove mere end 2 timer af gangen?

Venlige hilsner
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor