Svar: Søvn - 8 mdr
9. marts 2020
Alder:
8 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med retur :)
Det er rigtig godt, at du kan fornemme, at jeres datter er begyndt at spise mere skemad, og det er super godt, hvis hun ofte indtager ½-¾ dl. grød eller mos af gangen. Du må meget gerne begynde at gøre grød og mos lidt grovere i strukturen - f.eks. begynde med lidt havregrød eller flerkornsgrød eller begynde at mose lidt af grøntsagerne med en gaffel, så hun på den måde gradvist vænnes til at spise mad, som har lidt mere bid og netop giver lidt mere tyggemodstand. Du må også gerne give hende lidt godt kogte ris eller pastastykker i grøntsagsmosen for på den måde at skabe lidt bid, ligesom lidt hakket kød og fisk vil være rigtig godt. Hun kan altså nu begynde at spise lidt grovere grød og grøntsagsmos.
Det vil også være rigtig godt, at du giver hende mad i hånden, som hun kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt. Dette styrker hende også mundmotorisk, samtidig med at hun vænnes til at spise lidt selv... og på den måde bliver hun naturligt gradvist parat til små hapsere. Hun er født 6 uger før tid og det er derfor helt naturligt, hvis hun ikke er parat til brødhapsere endnu, men det kommer stille og roligt hen af vejen :)
Det vil være rigtig fint, hvis du kan amme hende 4 gange i døgnet nu. Og jeg anbefaler normalt, at disse fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Da jeres datter trives bedst med en rytme, hvor hun sover 4 lure dagen igennem, betyder det, at hun ikke skal ammes før hver lur, men nu netop stille og roligt skal til at lære at sove uden at få brystet først. Det betyder også, at du derfor skal forsøge ikke at amme hende, når hun vågner, men her i stedet tilbyde hende skemad - enten hovemåltider eller mellemmåltider og vand af kop - og nogle gange vil mellemmåltidet erstatte amningen, andre gange skal hun stadig ammes...
Du skriver, at hun i en periode har haft en rytme, hvor hun har fået 4 dagslure, og hvor hun kun har været oppe 2 timer af gangen. Det er helt okay, hun må gerne have en sådan rytme. Du skriver dog også, at det har ændret sig - hun kan ikke længere ammes i søvn som før, og ofte virker hun for frisk, når du prøver at putte hende. Du skriver, at du skønner at hun er træt, men ikke kan finde ro... Og jeg tænker derfor, at hun nok begynder at kunne holde sig vågen i længere tid af gangen, og at det er for tidligt at putte hende efter 2 timer.. Du skriver, at du tænker, at når hun bliver ældre, så vil hun måske kunne nøjes med færre lure, og jeg synes det lyder som om, at det er tiden nu. Det lyder for mig som om, at en rytme med 3 lure vil passe rigtig fint.
En skitseret dagsplan med 3 lure kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Vågner, dagen begynder, I leger, er aktive, hygger
Morgen: Morgengrød, gerne lidt grovere grødtyper, vand af kop.
Leg og aktivitet, hjælp hende med at bruge sig selv, pludre, tumle osv.
Formiddag: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Puttes til dagens 1. lur og skal ikke ammes først - mellemmåltidet erstatter den nuværende amning.
Vågner, I leger, er aktive, hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk og mentalt...
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres her med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagsluren - dagens 2. lur
Vågner, I leger igen, tumler, pludrer, stimulerer, hygger...
Eftermiddag: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til dagens 3. lur - og skal ikke ammes først... Hvis hun ikke kan sove uden brystet her, er det dog okay at du ammer kortvarigt her - det er bedre, at du giver hende lidt ekstra mælk her og hun så kan sove uden mælken om natten :)
Vågen og aktiv, hygger også med far, som er hjemme...
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet stille og roligt mere og mere af jeres mad, brug gerne lidt kogt ris, pasta, hakket fisk eller kød i mosen så hun vænnes til lidt struktur og bid. Giv kogte grøntsagsbukketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, vand af kop.
Lege, hygge, tumle lidt, pludre
Ammes og puttes til natten som nu...
Sen aften: Ammes og sover videre...
Hvis du tænker, at hun har brug for en 4. lur, så må du naturligvis gerne lægge denne ind, som du tænker, at det vil passe bedst :)
Det er vigtigt, at du rammer det rette puttetidspunkt. Du skal forestille dig, at der kører et søvntog, og det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis man kommer for sent til toget, så er det enormt frustrerende at vente på det næste tog. Kommer man for tidligt til toget, så er det ligeså frustrerende - det er altså bare frustrerende at vente, og hvis toget ikke er der, så kan man ligeså godt udnytte tiden og lave noget andet imens.
Når det lykkesdig at putte jeres datter og hun sover inden for måske 10 minutter, så har du ramt søvntoget, så nåede I at springe på toget, da det kom forbi. Men når putningen tager 30 minutter eller mere og du ender med at må tage hende op igen og igen, et hav af gange og du kan mærke, at hun bare har rigtig svært ved at finde ro og sove, så har du ikke ramt det rette tidspunkt. Så er du enten kommet for tidligt til toget eller for sent til toget - og jeg skønner ud fra hendes alder, at du ofte nok kommer for tidligt, da du skriver, at du forsøger at putte efter 2 timers vågenhed - og hun kan sandsynligvis godt holde sig vågen i længere tid nu :)
Du skal være opmærksom på, at når hun gaber, så er det ikke nødvendigvis fordi hun er træt og skal puttes, men det kan også være tegn på, at hun har brug for aktivitet og at hun keder sig. Når man får et for tidlig født barn, så går de første mange måneder ofte med at skærme, skabe ro og genkendelighed, hjælpe med og lulle til søvn.. og det er rigtig fint men jeres datter er så gammel nu, at hun har brug for at blive holdt mere aktiv. Der skal ske mere, hun skal opleve verden, stimuleres mere motorisk og mentalt, bruge sig selv mere.
Du skal derfor forsøge at se hendes dag inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor hun skal hjælpes til at koble fra og finde roen. Jf. dagsplanen, hvor jeg netop har lagt nogle aktive perioder ind mellem hendes lure :)
Derudover er det super godt, at I har nogle rutiner omkring putning - at I f.eks. går ovenpå, når det er sovetid, dæmper belysningen, beroliger med bestemte hænder, kærtegn osv. Du må dog også meget gerne skifte ble og skifte til nattøj, så hun klædes af og oplever et skift her.. og evt. give hende lidt babymassage eller lignende, når hun har tøjet af, så hun på den måde også hjælpes til at finde fysisk ro... hvis hun bryder sig om det... Du skal naturligvis ikke gøre noget, som hun finder ubehageligt, før hun skal sove.
Det er også fint med sut og sutteklud, gerne koblet sammen hvis hun vil have det, men du kan ikke forvente, at hun vil bruge en putteklud bevidst endnu :) Du fortæller, at hun ofte sover ovenpå sin dyne, og det kan være en god idé at putte hende under en dyne eller måske bruge en sovepose, så hun føler sig holdt, når hun skal sove og ikke kan ligge og "flagre" for meget :)
Så når du spørger, hvordan du lærer hende at falde i søvn, så er det altså en kombination af rutiner og genkendelighed, samtidig med at du skal ramme det rette puttetidspunkt, så hun er parat til at sove, når du putter hende. Du skal søge for at stimulere hende rigtig godt i de vågne perioder, så hun er fyldt godt og med indtryk - uden at være overtræt - men netop føler sig parat til at koble fra og skulle sove :) Du skal sikre, at hun er mæt og har fået den mængde skemad, vand og mælk, som hun har behov for, det er fint at synge for hende, trille ture med barnevognen, bruge beroligende hænder, spille lullaby osv. :)
Du skal være opmærksom på, at for meget at hendes putteritual ikke bør foregå i stuen, men helst skal foregå ovenpå, hvor hun forventes at sove. Hvis en stor del af putningen foregår i stuen, og I efterfølgende går til værelset, så kan I risikerer, at hun vågner for meget op på grund af dette skift, og at det derfor kan være svært at få hende til at sove. Det vil være rigtig godt, hvis du derfor kan skifte hende, gøre hende klar til natten, hjælpe hende med at koble fra, slukke lys, spille lullaby, berolige med kærtegn, amme hende osv. der hvor hun skal sove :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske