Brev:
Sover sent - 8 mdr.
9. marts 2020
Alder:
8 mdr.
Sover sent - 8 mdr.
Kære Helen.
Det går nu sådan at min søn sover i sin egen seng, inde i vores soveværelse 👍.
Men han har stadig ikke i sit 8 mdr. gamle liv sovet mere end 3 timer i streg. Derudover sover han først til natten ved 22-23 tiden, og det har han egentlig altid gjort.
Jeg kunne godt tænke mig at du skrev hvordan dagsrytmen gerne skulle se ud for en baby i hans alder.
Han vågner af sig selv ved 7 tiden og virker frisk og udhvilet. Han ønsker ikke at blive ammet her, så vi står op, og så ser dagen ca. sådan her ud.
7-8 tiden, havregrød med frugtmos.
Ved 10-11 tiden, lidt brød og frugtmos
Herefter ammer jeg siddende i soveværelset, og lægger ham til lur, da han godt kan virke træt, men han kvikker tit helt op når han kommer ned i sengen, og virker simpelthen ikke træt. Han står op og griner, rusker i sengen og gnider tænder på kanten. Oftest gir jeg op, og tager ham op igen, hvor han så kan lege og være i fin form.
Ved 12 tiden, frokost. Rugbrødsmos med fisk/kødbolle, brødhapsere samt grøntsagsmos
12.30 ca: ammes lidt, falder i søvn i egen seng med det samme, og sover alt mellem 40 min og 2,5 t.
Lidt frugt når han vågner
Blivet ammet igen inden den sene eftermiddagslur. Den ligger tit først ved 17-18 tiden. Sover 1/2-1 time.
Får aftensmad, og hygger til 22-23 hvor han efter lidt havregrød og amning fra begge bryster, oftest er nem at putte.
Når han vågner i egen seng om natten hvilket han typisk gør efter mellem 50 min. og 2 timer, græder han højt, og jeg er nødt til at tage ham op. Han kan ikke altid trøstes i mine arme, så jeg ammer ham lige kort og lægger ham tilbage inden han sover helt. Som regel finder han selv søvnen, andre gange må jeg amme lidt igen og lægge igen. Han vågner nok mellem 3 og 6 gange hver nat og græder. Men jeg er generelt opmærksom på at han ikke skal falde helt i søvn i mine arme, eller med brystet i munden.
Han spiser rigtig godt gennem hele dagen. Men drikker ikke specielt meget vand selvom han bliver tilbudt det til alle måltider. Det er max 1/2 snapseglas pr. måltid.
De få gange hvor begge lure har ligget tidligere på dagen, eller han kun har fået én lang lur, er han blevet puttet ved 19-20 tiden. Men her er han altid vågnet efter en time eller to, og her har jeg ikke haft succes med at få ham videre i søvnen. I går sov han fra 19-22 hvorefter jeg ikke kunne få ham videre i søvnen, ikke engang med amning, og så var han vågen til 01.30 og vågnede igen kl. 6 og stod op her.
Han har ofte 4 vågne timer mellem lurene, og inden han puttes til nat.
Skal jeg bare acceptere at han ikke sover mere, eller kan vi gøre noget for at ændre lidt på rytmen? Gad jo virkelig godt at han kunne sove ved 20 tiden som søster, og have en nat uden for mange opvågninger.
Når han vågner om natten, kan han ikke beroliges med en hånd eller schyyyy, så jeg tager ham op i armene og trøster, og prøver at lægge ham når han er faldet til ro, men oftest ender det med at han er nødt til at få en tår mælk fra brystet, og så ned i egen seng.
Hvad synes du vi skal gøre? Far er klar til at tage over om natten, hvis det er det der skal til.
Han er også begyndt at sove i barnevognen, så skal jeg prøve at forcere lurene til at ligge lidt tidligere ved at trille ham lidt?
Nøjes med én længere lur pr dag? Han er selvfølgelig nemmere at få til at sove når han er virkelig træt.
Med venlig hilsen
Mor